De auto van… Denis Donkervoort (interview)
9 vragen, 9 dilemma's aan zoon van Joop Donkervoort
Donkervoort Automobielen is een familiebedrijf. Joop Donkervoort is de oprichter en in 2008 is ook de tweede generatie Donkervoorts ‘ingestapt’: Denis Donkervoort. Hij is verantwoordelijk voor onder meer de verkoop en productie. Hoog tijd voor negen vragen en negen dilemma’s!
Fotocredit foto’s Denis Donkervoort: www.baaz.nl / J.Kraal / copyright Clipboard Publishing
Welke auto rijd je op dit moment? En waarom?
Als nuttig vervoersmiddel, dus voor woon-werkritten, mensen ophalen en wegbrengen, gebruiken wij een Audi RS3, vanwege die heel mooie vijfcilinder die toevallig ook in al onze Donkervoort D8 GTO-modellen zit. Privé ben ik momenteel bezig om mijn ‘oude’ D8 GT(4), waarmee ik in 2008 en 2009 aan het Europese FIA GT4 kampioenschap heb meegedaan, weer fris te maken. Deze auto heeft ‘gewoon’ een kenteken, dus dan kan ik er weer leuk mee rijden!
Welke auto’s heb je tot nu toe gereden? Favoriet?
Ik heb al in heel wat auto’s gereden maar de allerbeste is toch wel onze allernieuwste telg: de D8 GTO-RS.
Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt in de auto?
Misschien niet het gekste, maar wel een van m’n mooiste momenten in een auto moet zijn geweest tijdens onze deelname aan de 24-uursrace van Dubai in 2011. Tijdens de kwalificatie had de auto kortsluiting in de kabelboom waardoor een groot gedeelte van de kabelboom uitbrandde. Onze monteurs sleutelden vervolgens de nacht door om een nieuwe kabelboom te monteren om toch nog te kunnen starten aan de race. Uiteindelijk startten we de wedstrijd als 76ste en eindigden we de race als winnaar! Als je dan na 24 uur over de finish rijdt, ga je echt even uit je dak!
“Alle auto’s die wij verkopen, worden gekocht mét en vóór het gevoel”
Wat was je hoogste verkeersboete ooit?
Het bedrag weet ik niet meer, maar het was vanwege maar een paar kilometer te hard rijden.
Wat irriteert je het meest in het verkeer?
Mensen die anderen proberen de les te lezen in het verkeer. Laten we elkaar gewoon met rust laten en ieder voor zichzelf laten beslissen hoe zij het verkeer willen benaderen.
Bij welk muzieknummer draai je het volume vol open?
Dat doe ik bij best wel veel nummers eigenlijk…
Wat heb je áltijd in de auto liggen?
Een telefoonoplader.
Als je één auto zou kunnen kopen, welke zou het dan worden?
Behalve alle typen Donkervoort – ik weet het: dat zou een dooddoener op deze vraag zijn – zou ik dan kiezen voor de meest emotionele Formule 1-auto uit de geschiedenis: eentje van eind jaren negentig, met een ongeblazen V10-motor. 18.000 toeren per minuut! Het merk maakt dan niet zoveel uit.
Welk cijfer geef jij jezelf als automobilist?
Een 10?
9 DILEMMA’S
Auto kopen op gevoel of met portemonnee? Waarom?
Op gevoel, alle auto’s die wij verkopen, worden gekocht mét en vóór het gevoel. Persoonlijk vind ik niets mooiers om te zien dat er zoveel emotie kan vrijkomen tijdens de aankoop van een auto. Uiteindelijk doen wij het daarvoor!
Rijden met navigatie of borden volgen? Waarom?
Navigatie, ik kan helaas niet zonder.
Radio luisteren of Spotify streamen? Waarom?
Spotify voor de muziek, radio voor de informatie, zoals BNR en ander nieuws.
“Ik vind rijden één van de leukste dingen om te doen in het leven”
Linkerbaan doorrijden of rechterbaan cruisen? Waarom?
Linkerbaan doorrijden. Daardoor blijf je scherp en alert.
Zelf rijden of laten rijden? Waarom?
Zelf rijden! Ik vind rijden een van de leukste dingen om te doen in het leven.
Zelf schakelen of automaat? Waarom?
Uiteraard zelf schakelen. Dat gevoel wanneer je een goed rondje rijdt op het circuit en je een goede rondetijd op de klok ziet verschijnen en je dan denkt: dat kan alleen ik op deze manier! Als je dat doet met de huidige moderne ‘Playstation-auto’s’ krijg ik telkens het gevoel dat iedereen dat kan. Dat maakt het voor mij minder bijzonder, maar wellicht zijn wij daarin wel eigenwijs?
Brandstof of elektrisch? Waarom?
Zolang een brandstofmotor de meeste emotie levert, zal ik voor brandstof zijn, maar wellicht dat dit in de toekomst zal veranderen. Wie zal het zeggen. Het is echter niet eenvoudig om bijvoorbeeld het geluid van onze 2.5 TFSI vijfcilinder te overtreffen met een elektromotor…
McDrive of King Drive? Waarom?
Geen mening.
Klassieker of moderne auto? Waarom?
Een klassieker: veel meer emotie!
LEES OOK: De auto van… Tom Coronel (interview)