De vijf opvallendste nieuwe Chinese auto’s op de Guangzhou Autoshow
Steeds meer Chinese autofabrikanten richten hun pijlen op Europa. Sommige merken – denk aan Polestar, MG en Lynk & Co – scoren hier al flink. We houden daarom nieuwe, soms onbekende Chinese merken steeds meer in de gaten. Hieronder staan de vijf opvallendste nieuwe Chinese auto’s die afgelopen week op de Guangzhou Motor Show stonden.
Auto Guangzhou
De Chinese overheid heeft vrij abrupt de strenge coronamaatregelen losgelaten, waardoor inwoners weer mogen gaan en staan waar ze willen. Zo konden ze plotseling weer naar een heuse autobeurs. Dat kunnen we in Europa zelfs bijna niet, al heeft dat weer andere redenen (beurzen gaan niet door vanwege gebrek aan interesse). De Guangzhou International Automobile Exhibition – beter bekend als Auto Guangzhou of de Guangzhou Motor Show – is de eerste grote Chinese autobeurs in jaren. Autofabrikanten hebben er dan ook flink uitgepakt.
Chinese merken
Op de beurs in Guangzhou – een stad met bijna 18 miljoen inwoners – stonden veel Europese automakers, maar wij zijn vooral benieuwd naar de nieuwe creaties van Chinese fabrikanten. Steeds meer Nederlanders stappen namelijk in een Chinese auto. Het kan dus zomaar zijn dat een van de auto’s die je hieronder ziet, over een tijdje bij je buurman op de stoep staat. Dit zijn vijf meest bijzondere nieuwe Chinese auto’s die ons opvielen op de Auto Guangzhou-beurs.
JIDU Auto – ROBO-02
De ROBO-02 is de tweede productieauto van JIDU Auto en is uiteraard volledig elektrisch. Wat valt op? Hij heeft geen deurgrepen! De vier deuren zijn óók volledig elektrisch en kun je openen via stembediening of je telefoon. Handig? Nope. Gaaf? Ja! In 2024 start de verkoop in China.
JIDU Auto – ROBO-01
Leuk de ROBO-02, maar nu wil je de ROBO-01 natuurlijk ook zien. Geen probleem. Hieronder zie je hem staan. Deze oranjerode crossover is voorzien van een 100 kWh-accupakket van de bekende Chinese batterijbouwer CATL en haalt 600 kilometer op een acculading. Hij heeft een setje elektromotoren die 540 pk produceren, waardoor hij in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprint. Prima cijfers, nietwaar? Hij is leverbaar in vier kleuren en hij heeft net als een Tesla een ‘Yoke-stuur’, dat lijkt op een soort vliegtuig- of F1-stuurtje. De ROBO-01 is vanaf 2023 te koop in China.
HiPhi – HiPhi Z
De HiPhi Z is een Star Wars-achtige verschijning. Hij doet ons denken aan een Nissan GT-R, maar dan voor het hele gezin. Hij haalt dankzij een 120 kWh-batterij 705 kilometer op een acculading en zit in 3,8 seconden op de 100 km/u. Hij is zo snel als hij eruit ziet dus. Niet gek, hij beschikt namelijk over bijna 700 pk. Deze vierdeurs GT doet ook een beetje denken aan de Kia EV6 GT. Zou best kunnen slagen in Europa dus.
NIO EC7
Deze auto kan daadwerkelijk zomaar eens bij je buurman op de stoep verschijnen. NIO verkoopt namelijk al auto’s in Nederland, dus waarom zouden ze deze EC7 niet in de Nederlandse showroom zetten? De NIO EC7 is een elektrische flagship coupé-SUV en standaard voorzien van slimme luchtvering. Hij staat op het tweede generatie platform van NIO. Hij maakt gebruik van een 300 kW sterke inductiemotor en een 180 kW sterke motor met permanente magneet. De EC7 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en komt 100 km/u weer tot stilstand vanaf in 33,9 meter.
SAR Motors Mecha Dragon
Aai, dat is even slikken. De Mecha Dragon van SAR Motors mag van ons in China blijven. SAR Motors is een nieuw premium submerk van de grote autofabrikant Great Wall Motors. Wij bedanken vriendelijk voor deze ‘premium sedan’. Zijn specificaties zijn overigens dik in orde. Hij komt op papier 800 kilometer ver en kan dankzij 800v-techologie zeer snel laden. Volgens de fabrikant kun je bij de juiste lader in tien minuten 250 verse kilometers in het batterijpakket duwen. Dankzij de 550 pk sterke aandrijflijn is hij zeer rap weg bij het stoplicht. Hij is dus lekker snel uit het zicht.
Foto’s Twitter: Inside China Auto en Jay in Shanghai
Lees ook: