
De populairste elektrische auto’s in Nederland
Bestsellers, nieuwkomers en wat je verder maar kan willen weten

De elektrische auto raakt steeds meer ingeburgerd in Nederland. Maar welke modellen zijn hier de populairste? En hoe staat de markt ervoor? Wat zijn de trends? Zijn er nog interessante weetjes?
In Nederland stijgt het aantal elektrische auto’s (EV’s) voortdurend. Dat kan ook niet anders: ze zijn relatief jong, de mobiliteitsbehoefte groeit en het einde van de verkoop van nieuwe auto’s met brandstofmotor is aanstaande. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) telt Nederland zo’n 625.000 volledig elektrische personenauto’s op kenteken, bijna 7 procent van alle personenauto’s in Nederland. De laadinfrastructuur groeit – maar niet snel genoeg – en omvat ongeveer 117.000 openbare laadpunten, een kleine 80.000 semipublieke laadpunten en bijna 6.000 snelladers (cijfers afgerond).
Inmiddels maken elektrische auto’s circa 35 procent van de nieuwe autoverkopen uit. Toch zijn er ook signalen dat de markt af en toe kampt met tegenwind. Juli 2025 bijvoorbeeld was een zwakke maand en sommige media suggereren dat fabrikanten moeite hebben om de groei van EV‑verkopen vol te houden. Maar elektrische auto’s zijn in Nederland al duidelijk geen nicheproduct meer en EV’s zijn dan ook prima in de praktijk te gebruiken.
De tien populairste elektrische auto’s in Nederland
Deze lijst is een momentopname na het derde kwartaal van 2025. De Kia EV3 is met voorsprong nieuw binnengekomen op nummer 1, maar Tesla, het merk dat al veel langer actief is met EV’s, scoort nog altijd goed.
1. Kia EV3 – 8.008
Een compacte crossover die sinds juli 2024 op de markt is en direct heel populair blijkt.

2. Tesla Model Y – 5.984
Deze gestroomlijnde, ruime SUV is al sinds 2021 op de markt en is een groot succes.
3. Tesla Model 3 – 4.076
De vierdeurs sedan is een kleiner broertje van de Model S en is al sinds 2019 een groot succes op de zakelijk markt.
4. Citroën ë-C3 – 3.255
Deze compacte elektrische hatchback is in korte tijd populair geworden.
5. Renault 5 E-Tech electric – 3.139
Dit nieuwe compacte model zit vol verwijzingen naar de klassieke 5 van de jaren zeventig en tachtig, maar dan volledig elektrisch.

6. BMW iX1 – 2.863
Premium vijfdeurs SUV die er met voor- en vierwielaandrijving is.
7. Hyundai Inster – 2.863
Deze compacte hatchback is er met vier en vijf zitplaatsen en in twee vermogensvarianten.
8. Volvo EX30 – 2.682
Keuze uit één- en tweemotorige versies, achter- en vierwielaandrijving, met grotere actieradius én in een zogenoemde Performance-uitvoering
9. Ford Explorer EV – 1.939
Grote SUV die keuze biedt uit achter- en vierwielaandrijving, één en twee motoren en diverse vermogensvarianten.
10. Audi Q6 e-tron – 1.776
Deze middelgrote SUV met Porsche-DNA is er in talrijke versies én als Sportback, een soort coupévariant.
Opvallend is dat relatief nieuwe compacte modellen zoals de Citroën ë‑C3 en de Renault 5 E‑Tech, en nichemodellen zoals de Audi Q6 e‑tron en de Ford Explorer EV dit jaar al in de top tien staan. Dat is een teken dat de markt diverser wordt, met compacte EV’s en elektrische crossovers. Ook tonen merken als Citroën, Renault, BMW, Volvo en Audi dat ook traditionele automerken hun plaats hebben veroverd in de EV-top.
Bestverkochte EV’s in Nederland
Als we kijken naar alle EV’s die tot nu toe in Nederland het best zijn verkocht, dan zien we dat de Tesla Model 3 en Model Y veruit het best zijn verkocht, met bijna 61.500 en 44.500 exemplaren. Andere langjarige succesmodellen zijn de elektrische Kia Niro met ruim 27.000 registraties, de Volkswagen ID.3 met zo’n 24.000, de Skoda Enyaq met 22.500 en de Hyundai Kona Electric met 19.634 stuks.
Opkomst van alternatieven voor Tesla
Een opvallende ontwikkeling is dat Tesla niet meer de onbetwiste marktleider is. De Model Y en Model 3 prijkten jarenlang aan de top van de verkooplijsten, maar inmiddels loopt de concurrentie qua verkoopcijfers in op het merk. De Kia EV3 is inmiddels de bestverkochte EV in Nederland. De compacte, nog nieuwe Citroën ë-C3 en Renault 5 E-Tech electric zijn natuurlijk geen echte concurrenten van de Tesla’s, maar qua verkoop komen ze nu al dichtbij.
Trends in klassen, segmenten en modellen
Compacte EV’s en crossover-EV’s winnen dus terrein. Maar SUV’s en crossovers – de grotere modellen dus – blijven aantrekkelijk. Door het nog hoge gewicht en grote volume van het batterijpakket was elektrische aandrijving tot voor kort dan ook vooral aan grote modellen voorbehouden. Veel consumenten willen bovendien een hogere zitpositie en een robuuste uitstraling. Daarentegen duidt de opkomst van compacte modellen – mede dankzij de beschikbaarheid van compactere en lichtere batterijen – erop dat consumenten een goede verhouding willen tussen prijs en actieradius.
Interessante weetjes
Wij schreven vorig jaar over de segmenten waarin de verkochte EV’s in Nederland thuishoren. Toen waren de meeste BEV’s geregistreerd in het C‑segment (kleine middenklasse), gevolgd door het D‑segment, dus iets groter. Zoals je ziet aan de top tien van dit moment, zijn de compacte hatchbacks (B-segment) aan een opmars bezig. In hetzelfde artikel signaleerden we de explosieve groei van de Nederlandse markt voor elektrische auto’s. Tussen 2018 en 2024 is het aantal BEV’s op Nederlandse wegen gestegen van zo’n 24.542 naar ongeveer 502.180 exemplaren. Inmiddels zijn dat er zo’n 625.000! Het aantal BEV’s is in die tijd ongeveer twintig keer zo groot geworden. Op een wagenpark van zo’n tien miljoen is dat bijna 7 procent, ofwel 1 op de ongeveer 15 auto’s.
Laadinfrastructuur blijft achterlopen, hoewel de consument best tevreden is. Het aantal openbare laadpunten groeit, maar de uitrol van voldoende snelladers en de capaciteitsvergroting van het elektriciteitsnetwerk blijft een voortdurende uitdaging.
De Nederlandse overheid heeft in de loop der jaren fiscale voordelen, subsidies vrijstellingen van wegenbelasting en subsidies geïntroduceerd om EV‑aankopen te stimuleren. Maar stap voor stap verdwijnen die weer.
De markt voor EV’s ontwikkelt zich verder
De elektrische auto (EV) kent in Nederland een volwassen en succesvolle markt die zich steeds verder ontwikkelt. Zo’n 7 procent van het totale Nederlandse wagenpark is volledig elektrisch aangedreven en EV’s zijn goed voor zo’n 35 % van het aantal nieuw verkochte auto’s. In de laatste jaren dat fabrikanten auto’s met benzinemotor verkopen, versnelt de ontwikkeling van de EV-markt. Er verschijnen meer betaalbare nieuwe modellen en die oogsten vanzelfsprekend ook steeds meer succes.