Rijden en glijden tijdens de Opel Winter Experience
Driften en rallyrijden op een bevroren circuit
In Nederland ontstaat er bij een sneeuwbui direct een ‘horror’file. Veel mensen weten dan ook niet hoe ze op gladde wegen de auto onder controle moeten houden. Hoe anders is dat in Oostenrijk waar ze niet opkijken van een paar meter sneeuw. In het Oostenrijkse plaatsje Thomatal ervaart redacteur Niels van den Berg op een bevroren circuit de voordelen van vierwielaandrijving, tractiecontrole en ESP. En natuurlijk wordt er ook een beetje gedrift en geracet.
Rijden op een bevroren circuit
Het is -10 graden Celsius, er heerst een waterig zonnetje en af en toe komt er een kleine sneeuwstorm voorbij. Normaliter niet de beste omstandigheden om het circuit op te gaan, maar vandaag is het perfect. In het Oostenrijkse plaatsje Thomatal organiseert Opel al enkele jaren de Opel Winter Experience. Een rijvaardigheidstraining in vierwielaangedreven Opels waarbij je de kans krijgt om onder begeleiding van rallyrijders je kunsten op een bevroren circuit te tonen. Na anderhalve dag oefenen strijd je vervolgens tegen elkaar in een heuse Opel Adam R2 rallyauto.
Een snelle links-rechtscombinatie
In de namiddag arriveren we op het ijzige circuit. Na een kopje koffie en een uitgebreid welkom van de instructeurs is het tijd om op pad te gaan met de Opel Insignia GSI. Geen straf, want met een 2,0-liter turbobenzinemotor met 260 pk (190 kW) en vierwielaandrijving kom je niet snel kracht tekort. In een treintje rijden we een aantal oefenrondes achter de instructeur aan en dan is het tijd om zelf te rijden. Het circuit is als volgt: vol accelereren op een lang recht stuk, een haarspeldbocht naar links, weer vol accelereren, remmen, een snelle links-rechtscombinatie en dan terug naar de paddock.
Een ingedeukt ego
Na een paar flinken deuken in het ego lukt het eindelijk om de Insignia perfect door de links-rechtscombinatie te sturen en met een voldaan gevoel keren we terug naar het hotel. De volgende ochtend treden we weer fris en fruitig aan te driften met de Opel Insignia. Het ESP en de tractiecontrole worden uitgeschakeld en op dat moment besef je pas hoeveel deze veiligheidssystemen voor je doen. Al vrij snel duiken we met de Insignia een sneeuwmuur in en het ego dat nog over was, is nu volledig ingedeukt. Remmen voor de bocht, rustig sturen en beheerst gas geven luidt het advies. Het voelt heel onnatuurlijk om al voor de bocht in te sturen, maar al snel lukt het om met Insignia een perfecte bocht door te driften. Gelukkig maar, het ingedeukte ego is weer een beetje gladgestreken.
Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken
Opeens lijkt het driften in de Insignia – met al zijn veiligheidssystemen- vrij makkelijk als we horen wat het volgende onderdeel is. In een professionele Opel Adam R2 rallyauto moeten we tegen elkaar strijden. De Adam heeft ‘maar’ 140 pk (102 kW), maar dankzij een sequentiële versnellingsbak, hydraulische handrem en het ontbreken van ABS, ESP of andere veiligheidssystemen, is het geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Uiteindelijk lukt het onder begeleiding van een rallycoureur om als een echte rallyrijder het ijzige parcours te voltooien. Een prachtige afsluiter van deze bijzondere rijtraining.
Tips van de instructeurs voor het rijden op een gladde ondergrond:
- Blijft altijd kalm en beheerst. Maak geen overhaaste stuurbewegingen, want dan glijd je makkelijk weg over de voorwielen.
- Benader een bocht langzaam en accelereer uit de bocht.
- Driften: rem voor de bocht af en stuur vroeg in. Zorg er vervolgens voor dat je met het gaspedaal de auto gecontroleerd laat driften.
- Kijk altijd naar het punt waar je naartoe wil. Anticipeer op de situatie.
- Wordt niet overmoedig, want bij het rijden op ijs veranderen de omstandigheden constant. Elke bocht is een uitdaging.