De Koenigsegg Regera KNC maakt lakkleuren overbodig
Koenigsegg Naked Carbon siert dit exemplaar
Het eigenwijze, Zweedse Koenigsegg blijft keer op keer verbazen met de unieke, Zweedse hypercars. Na de knotsgekke Agera en Regera laat het merk nu de Regera KNC zien. De hypercar met 1.500 pk is volledig gehuld in naakt carbon. Koenigsegg noemt het heel doeltreffend ‘Koenigsegg Naked Carbon’, exotisch!
Helaas uitverkocht
Mocht je bij het zien van deze auto gelijk naar de Koenigsegg-dealer willen rennen, dan hebben wij slecht nieuws. De Regera is al lang en breed uitverkocht en het hier getoonde exemplaar is het laatste dat gebouwd wordt. De gelukkige eigenaar koos daarbij niet voor een standaard kleur, maar gaf zijn Regera deze unieke uitstraling. Voor Koenigsegg was het een behoorlijk arbeidsintensief proces om de auto op deze manier op te bouwen.
De structuur kun je voelen
Normaliter voorziet Koenigsegg de carbonfiber carrosseriedelen van een epoxylaag om het carbonfiber te beschermen. In dit geval werd de epoxylaag voorzichtig van de carrosseriedelen afgeschuurd totdat je letterlijk de structuur van het materiaal ziet. Het resultaat is een auto met een unieke uitstraling én een uniek gevoel. Wanneer je met je hand over de carrosserie strijkt, moet je letterlijk het weefsel kunnen voelen.
19 kilogram lichter
Naast het unieke gevoel heeft het ‘Koenigsegg Naked Carbon’ nog een groot voordeel. Volgens de Zweden is naakt carbonfiber namelijk minder krasgevoelig dan de epoxylaag die er normaliter overheen gaat. De Regera was al geen zwaargewicht met zijn 1.395 kilogram, maar het ontbreken van de laklaag scheelt nog eens 19 kilogram. Samen met een 5,0-liter V8 benzinemotor met 1.100 pk en een elektromotor van 400 pk haal je makkelijk 400 kilometer per uur. Het bijzondere aan de auto is dat hij geen normale versnellingsbak heeft: hij accelereert elektrisch en schakelt daarna vloeiend over op de V8-benzinemotor. Er zijn slechts tachtig exemplaren gebouwd en de auto kostte meer dan twee miljoen euro….
Lees ook: Van metaalafval tot levensgrote supercar