Dacia Bigster Concept wordt topmodel Dacia
Dacia hoopt C-segment te veroveren, Dacia en Lada bundelen hun krachten
Dacia heeft zijn vijfjarenplan gepresenteerd. De boodschap is duidelijk: Dacia en Lada bundelen hun krachten, er komen meer elektrische modellen en Dacia poogt het C-segment te veroveren met een auto die gebaseerd is op de Dacia Bigster Concept.
Businessunit Dacia-Lada
“Met de vorming van de businessunit Dacia-Lada maken we optimaal gebruik van het modulaire CMF-B-platform, verhogen we onze efficiency en de concurrentiekracht, kwaliteit en aantrekkelijkheid van onze modellen. We hebben alles wat nodig is om de merken op een hoger niveau te brengen en de Bigster Concept is daarvan het eerste resultaat”, stelt Denis Le Vot, CEO Dacia en Lada, bij de presentatie van het strategische plan Renaulution van Groupe Renault.
Actieplan opgesteld
Dacia verkoopt zijn modellen in 44 landen en heeft inmiddels zo’n 7 miljoen auto’s verkocht. Jaar na jaar zijn de Dacia Sandero en Duster zelfs de bestverkochte personenauto en SUV op de Europese particuliere markt. Dacia houdt de vinger continu aan de pols van de markt en blijft trouw aan zichzelf. Dacia wil zijn positie verder versterken en modellen introduceren die voldoen aan de wensen van de klant. Dacia heeft daartoe een actieplan opgesteld met de volgende punten:
- een strakke en kostenefficiënte benadering van het designproces tijdens de ontwikkeling van producten;
- de focus van businessunit Dacia-Lada, die met ruggensteun en gerichte technologische support van een wereldwijd actieve automotive groep optimaal gebruikmaakt van synergie en overdracht van kennis;
- het gloednieuwe en zeer flexibele CMF-B-platform van de Alliantie, waarmee Dacia en Lada tegen gunstige kosten kunnen overschakelen van vier naar slechts één platform en van achttien naar elf carrosserietypen;
- de modellen die op dit platform zijn gebaseerd, kunnen worden voorzien van zowel hybride aandrijflijnen als aandrijflijnen voor alternatieve energie, waarmee ze blijven voldoen aan veranderende wetgeving en gewijzigd gebruik;
- een concurrerend modellengamma – in 2021 worden de modellen Sandero, Logan en de Dacia Spring – de betaalbaarste volledig elektrische stadsauto van Europa – voorzien van moderne toevoegingen en aan de horizon verschijnen drie modellen voor 2025;
- een succesvolle entrée in het C-segment, met auto’s als de Bigster Concept.
Bigster Concept voor C-segment
De Bigster Concept is een 4,6 meter lange SUV. Met het model maakt Dacia naar eigen zeggen het C-segment toegankelijk voor een prijs die vergelijkbaar is met die van auto’s in een lager segment. De donkergroene kleur van het model benadrukt het avontuurlijke karakter van de auto. De riante afmetingen beloven een zeer ruim interieur. Dacia houdt alles lekker simpel, dus geen verchroomde lijstjes en nep-aluminium. De toepassing van uitsluitend gerecycled plastic als grondstof voor alle beschermende panelen op de carrosserie onderstreept dat.
Hybride aandrijflijnen
Als topmodel van het Dacia-gamma zou de Bigster Concept geleverd kunnen worden met hybride aandrijflijnen en aandrijflijnen voor alternatieve energie. Dat betekent dat Dacia altijd perfect inspeelt op en klaar is voor de veranderende regelgeving en de verwachtingen van de klant.