Cupra UrbanRebel: een compacte, betaalbare EV met een goede range
Komt meer dan 400 kilometer ver
Een échte compacte elektrische auto met een actieradius van meer dan 400 kilometer, die bestaat niet. Je mag meestal blij zijn als je 200 tot 250 kilometer haalt met een kleine EV. Zonde, want zo wordt elektromobiliteit niet bereikbaar voor een bredere groep. Cupra introduceert in 2025 een stadsauto waarmee je wél zonder actieradiusangst de snelweg op kan: de UrbanRebel. We zochten de kleine EV op in Sitges, net buiten Barcelona.
Compacte EV
Een 100% elektrisch aangedreven stadsauto, die hebben ze nog niet bij de Volkswagen Group. Tenminste, niet eentje waarmee je eventjes van Groningen naar Limburg rijdt en terug. Dat is toch een uitdaging in een e-Up. In 2025 komt daar verandering in. Het kersverse Spaanse merk Cupra introduceert dan de UrbanRebel. Cupra liet ons al eerder kennismaken met een versie voor het circuit. De uitvoering waarmee we in de Spaanse badplaats Sitges voor het eerst oog in oog staan, is voor de straat en is voor negentig procent productierijp.
Polo, Ibiza en Fabia
Met een lengte van 4,03 is de UrbanRebel ongeveer even lang als een Volkswagen Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza. Hij is 1,58 meter hoog, waardoor hij wel flink boven zijn traditionele Volkswagen Group-neefjes uitsteekt. Je kunt hem dan ook het beste omschrijven als een hatchback met wat cross-over-trekjes. Hij staat op het ‘MEB short’ platform, dat de Volkswagen Groep speciaal heeft ontwikkeld voor elektrisch aangedreven stadsauto’s.
Voorwielaandrijving
In tegenstelling tot de huidige MEB-modellen van de Volkswagen groep, drijft de elektromotor in de kleine Cupra niet de achter- maar de voorwielen aan. Geen onlogische keuze, want zo ontstaat er wat meer bagageruimte achterin. Wel zo prettig in een compacte auto. De 226 pk sterke elektromotor zorgt ervoor dat hij in 6,9 seconden naar de 100 km/u schiet. De UrbanRebel heeft dus meer pk’s dan een Volkswagen ID.3 of Cupra Born. Die moeten het doen met maximaal 204 pk, al beschikt de Born met E-Boost-optie tijdelijk over 231 pk.
Meerdere uitvoeringen
De UrbanRebel komt er in meerdere smaken. Voorlopig geeft Cupra alleen nog informatie prijs over de range-versie. De versie waarmee je dus het verst komt op een volledige acculading. In dit geval is dat 440 kilometer. Hoe groot het accupakket is wil het merk nog niet zeggen. Denk aan ongeveer 60 kWh voor de range-variant.
Opvallende verschijning
De UrbanRebel is een opvallende verschijning. Hij is wat hoger dan de conceptversie die we voor het eerst zagen op de IAA 2021 in München en de gigantische achterspoiler die op die versie zat is verdwenen, maar er staat nog steeds een zeer agressieve B-segmenter.
Enkele zaken die opvallen zijn de ramen, die optisch haast één geheel vormen. Zo ontstaat het visuele effect van een helmvizier én lijkt het dak te zweven. De wielkasten zijn lekker stevig en aan de achterzijde zit nog steeds een grote spoiler, die nu in tweeën gehakt is. Aan de voorzijde zorgen de strakke ‘sharknose’ en de driehoekige koplampunits voor een sportief gezicht.
Wat kost ie?
De UrbenRebel gaat pas in 2025 de weg op, dus een definitief prijskaartje plakken ze er nu nog niet op. Echter geven de Spanjaarden aan dat hij onder de 25.000 euro moet blijven en misschien nog wel ver daaronder.