Cupra Tavascan: sexy alternatief voor Volkswagen ID.5
Komt ook als extra krachtige Cupra Tavascan VZ
Cupra breidt zijn modellengamma verder uit met deze Cupra Tavascan. De SUV-coupé vormt een sexy en bovendien krachtiger alternatief voor modellen als de Volkswagen ID.5 en Skoda Enyaq iV Coupé. Er is zelfs sprake van meer vermogen.
Cupra Tavascan
Cupra toonde in 2019 al een studiemodel van de Tavascan. Opvallend genoeg blijft het design van die conceptcar grotendeels behouden in het productiemodel. De Tavascan – vernoemd naar de gelijknamige Spaanse plaats in de provincie Lleida in Catalonië – krijgt als eerste het nieuwe design-DNA van Cupra. Vooral de ‘sharknose’ voorzijde valt op, net als het verlichte Cupra-embleem op de motorkap overigens. Het platform kennen we al van de ID.5 en Enyaq iV. Ook deze Cupra Tavascan staat dus op het zogeheten MEB-platform. Dit is volledig schaalbaar, zodat elke fabrikant binnen het Volkswagen-concern – en zelfs daarbuiten – de vrijheid heeft om er eigen modellen op te bouwen.
Afmetingen Cupra Tavascan
Na de Born is de Tavascan het tweede 100% elektrische sportieve model van Cupra. De Tavascan is 4,64 meter lang, 1,86 meter breed en 1,60 meter hoog, bij een wielbasis van 2,77 meter. Er is keuze uit 19-, 20- of 21-inch wielen.
Twee aandrijfopties
Er is keuze uit twee aandrijfopties. Het aanbod begint bij een 210 kW/286 pk sterke elektromotor gekoppeld aan achterwielaandrijving. Het topmodel – de Cupra Tavascan VZ – heeft vierwielaandrijving dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras. Met een systeemvermogen van 250 kW/340 pk en een overvloed aan koppel (545 Nm achter, 134 Nm vóór) is de VZ bijzonder rap. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 5,6 seconden.
Rijmodi
Er is keuze uit verschillende rijmodi. De opties lopen uiteen van Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual en Traction (die laatste is exclusief voor deze vierwielaangedreven versie). Cupra noemt ook een gewichtsverdeling van 49% voor en 51% achter. De Tavascan heeft verder McPherson voorwielophanging en een multi-link achteras. In sportmodus is het stabiliteitssysteem ESC uitschakelbaar.
Accupakket Cupra Tavascan
Elke Cupra Tavascan is uitgerust met een watergekoeld 77 kWh accupakket. De versie met achterwielaandrijving heeft een rijbereik van maximaal 550 kilometer. Voor de Tavascan VZ is dat 520 km, uiterard volgens de WLTP-testnorm. Snelladen is natuurlijk mogelijk. Zeven minuten bij een snellader (135 kW) volstaan voor 100 kilometer extra actieradius en in 35 minuten is het accupakket van 10-80% gevuld.
Spine
Heb je het interieur al gezien? In het Tavascan-interieur valt vooral de unieke middenconsole op, door Cupra de ‘Spine’ gedoopt. Deze onconventionele eyecatcher vormt het centrum van de auto en creëert de verbinding tussen het strak vormgegeven dashboard en de middenconsole. Het is een vernieuwend designelement dat lichtheid geeft en de sportieve kuipstoelen als het ware lijkt te dragen. Nog zo’n design-highlight: de smalle, nauwelijks zichtbare ventilatieopeningen. Voor Cupra typische koperkleurige accenten zijn gebruikt in onder meer de deurhendels en ventilatieroosters.
15-inch infotainmentscherm
Het centrale, zwevende 15-inch infotainmentscherm in de Tavascan is het grootste dat Cupra ooit gebruikte. Dankzij de nieuwe ‘Human Machine Interface’ is het infotainmentsysteem nog intuïtiever en eenvoudiger te bedienen. Daarbij is het mogelijk om het systeem geheel naar eigen wens te configureren, bijvoorbeeld door veelgebruikte functies prominent te rangschikken en direct toegankelijk te maken. Uiteraard beschikt de Tavascan over het draadloze Full Link-systeem dat toegang geeft tot Apple CarPlay en Android Auto. Op het gebied van audio wordt de Tavascan leverbaar met een keuze uit twee audiosystemen, waaronder een high-end Sennheiser soundsystem met twaalf speakers.
Rijhulpsystemen
Als ‘hero car’ van Cupra krijgt de Tavascan de allernieuwste hightech assistentiesystemen. Het nieuwe Connected Travel Assist werkt samen met de adaptieve cruise control én maakt gebruik van data uit de cloud. Het Car2x-systeem is eveneens nieuw voor Cupra. Als dit is geactiveerd, kan de Tavascan communiceren met andere voertuigen. Bijvoorbeeld om de bestuurder tijdig te informeren over ongevallen, wegversperringen en stilstaande voertuigen op de route. De radar-, camera- en ultrasone sensoren bouwen samen met informatie van buitenaf een compleet beeld op van de directe omgeving van de Tavascan.
Andere rijhulpsystemen zijn Side en Exit Assist, Emergency Assist, vermoeidheidsherkenning, verkeerstekenherkenning, Rear View eSmart camera, Front Assist met uitwijk- en afslagassistent en Emergency Assist. Met assisted parking is de Tavascan ook te parkeren via een smartphone zonder dat de bestuurder in de auto zit. Met de Trained Parking-functie kan de auto parkeermanoeuvres aanleren; erg handig op plekken waar de auto vaak komt, zoals de oprit thuis of de parkeerplaats op kantoor.
Eerste helft 2024
De in Barcelona ontwikkelde SUV gaat geproduceerd worden in de Volkswagen Groep-fabriek in Anhui, China, en Cupra verwacht er jaarlijks zo’n 70.000 exemplaren wereldwijd van te verkopen. De Cupra Tavascan wordt eind 2023 bestelbaar, de leveringen starten in de eerste helft van 2024. De prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.