Column: Liefde voor cabrio’s
"Het gevoel van vrijheid en de zon op je bol is ongeëvenaard."
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Mijn allereerste auto was een cabrio. Of het daarop is terug te voeren weet ik echt niet, maar dit type auto heeft mij sindsdien altijd bekoord. Het gevoel van vrijheid als de wind om je oren waait en de zon je toelacht is ongeëvenaard. Wat dat betreft was de afgelopen zomervakantie natuurlijk een groot feest: wij maakten een trip door Frankrijk in onze Saab Cabrio. Zelden zo lang achter elkaar open kunnen rijden! En dat in een auto van een machtig mooi merk dat helaas is verdwenen. Aan de kwaliteiten van de cabrio’s heeft het in elk geval niet gelegen!
Citroën Deux Chevaux
Die eerste cabrio die ik in bezit kreeg was overigens van een geheel andere orde, een Citroen Deux Chevaux, beter bekend als Lelijke Eend. In mijn jeugdjaren een zeer populair voertuig, waarvan wereldwijd meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. De sobere auto behoort tot de iconen die de geschiedenis van de auto kenmerken, staat in hetzelfde rijtje als de Volkswagen Kever, de Renault 4, de Morris Minor en Mini en de Fiat 500. Zij stonden aan de basis van de massamotorisering, zij maakten autorijden bereikbaar voor iedereen.
“Je maakt nu eenmaal keuzes die je korte tijd later weer kunnen berouwen.”
Geweldige ervaringen
Sindsdien heb ik vele auto’s de mijne mogen noemen, soms lang, soms kort. Je maakt nu eenmaal keuzes die je korte tijd later weer kunnen berouwen. Nog veel meer heb ik er mogen testen, op de mooiste (snel)wegen overal ter wereld. In veel gevallen betrof dat auto’s die voor anderen op dat moment onbereikbaar waren omdat ze simpelweg nog niet officieel waren geïntroduceerd. Dat heeft geweldige ervaringen opgeleverd: uiteraard is het gewoon werk, maar wel erg leuk werk.
Mercedes C-klasse cabrio
In dat kader heb ik onlangs een weekeinde mogen genieten van en met de Mercedes C-Klasse Cabrio, een (fraaie) uitvoering uit 2017. Een mooie rode softtop siert de donkere auto. Concurrentie komt onder meer van Audi A5 Cabriolet en de BMW 4 Serie Cabrio, waarmee duidelijk is dat rijden in een hedendaagse cabrio nog wel een aardige investering vergt. Reken voor de instapversie op ten minste 50.-55.000 euro, al kan dat snel oplopen als je kiest voor wat extra uitrusting of een zwaardere motor.
“Dat naarstig gespaarde geld voor die roomwitte Eend gaf mij als 19-jarige een ongekend gevoel van vrijheid.”
Genoeglijk cruisen
Kopers kunnen bij Mercedes-Benz kiezen uit diverse motoren met vermogens tot bijna 400 pk. De 156 pk sterke C 180 staat sinds dit jaar niet meer op de prijslijst, maar er mankeert werkelijk niks aan. De motor levert voldoende power om genoeglijk te cruisen, maar ook om moeiteloos maximumsnelheden aan je laars te lappen als je denkt dat dat nodig is. Maar waarom zou je? De kap omlaag, de radio op een plezierig station, de wind door de haren: het is puur genieten van een voortreffelijke auto die je moeiteloos over de leukste wegen kunt sturen. Waarbij, als de omstandigheden dat vragen, de kap in een oogwenk met een druk op de knop is te sluiten. Dankzij extra isolatie ondervind je dan echt geen extra rijgeluiden die je humeur zouden kunnen vergallen: ook met de kap gesloten is deze Mercedes C Cabrio een toffe auto.
“De kap omlaag, de radio op een plezierig station, de wind door de haren: het is puur genieten.”
Zoete herinnering
Zo is weer een zoete herinnering toegevoegd aan mijn brein. Hoe mooi die herinneringen stuk voor stuk ook zijn, een steekt er met kop en schouders bovenuit: de allereerste keer dat ik voor het eerst wegreed in mijn zelf betaalde Lelijke Eend van 2.400 gulden. Omgerekend zou dat anno nu pakweg 1.100 euro zijn. Dat naarstig gespaarde geld voor die roomwitte Eend gaf mij als 19-jarige een ongekend gevoel van vrijheid, bevestigde het idee dat je eindelijk echt volwassen was geworden, kortom, maakte mij enorm blij. Dat is daarna nooit meer geëvenaard. Maar: er is hoop, want ongetwijfeld komen er nieuwe cabrio’s op de markt waarmee we op zoek kunnen gaan naar het gevoel van toen. En die rit door Frankrijk met de Saab Cabrio komt erg dicht in de buurt.