Citroën DS5 – Alles wat je moet weten
Eigenzinnige en veelzijdige Franse crossover
Ben je op zoek naar een eigenzinnige, veelzijdige en onderscheidende auto? Wellicht is de Citroën DS5 een geschikte kandidaat. Deze riante Franse bolide combineert eigenschappen van een sjieke sedan, stationwagen en MPV. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de Citroën DS5.
Geschiedenis Citroën DS5
Als je alles wil weten over de Citroën DS5, dan begint het bij deze concept: de Citroën C-SportLounge. Deze conceptauto die in 2005 aan de wereldpers werd voorgesteld tijdens de Frankfurt Motor Show. Een excentriek vormgegeven crossover, die elementen combineert van een exclusieve sedan, een praktische stationwagen en een ruimtelijke MPV.
De auto valt op door zijn strakke koets en lage luchtweerstand, moderne cockpit en luxe interieur. Met zijn onderscheidende proporties lijkt de DS5 groter dan hij is: met een lengte van 4,53 meter valt hij precies tussen de C4 en de C5. Opmerkelijk voor deze gezinsauto: achterin deze auto was plek voor niet drie, maar slechts twee inzittenden.
Voorgangers
De opzienbarende DS5 was een compleet andere auto dan zijn voorganger: de Citroën C5, geproduceerd van 2007 tot 2019, was in alle opzichten een veel meer traditionele auto. In de showroom kon je kiezen tussen een sedan of stationwagen. De DS5 biedt een combinatie van die twee, maar in een veel onderscheidender uitdossing.
Derde DS-model
Na de DS3 (in 2010) en de DS4 (2010) was de Citroën DS5 de derde auto die gelanceerd werd als DS, destijds nog een premium onderdeel binnen het merk Citroën.
De facelift van de DS5 in 2015 werd aangegrepen om DS voortaan als zelfstandig luxemerk in de markt te zetten. Daarbij bleef DS overigens onverminderd gebruikmaken van platforms, techniek en dealerorganisaties uit het PSA-concern.
Interieur Citroën DS5
Binnen de Citroën DS5 zie je dat de ontwerpers zich hebben mogen uitleven. Als bestuurder kijk je uit over een driedelig analoog en digitaal instrumentarium. Er zijn haaientandvormige schakelaars in de middenconsole, bedieningsknoppen in het plafond en een sportief afgeplat stuurwiel. De bagageruimte is met 532 liter niet overdadig voor een auto van dit formaat.
Voor wie het interieur van de DS5 niet ruim genoeg was, bestond er ook een versie met schuifdak. Daar is er eentje van gebouwd, speciaal voor de Franse president François Hollande.
Motoren
Nederlandse kopers konden hun Citroën DS5 laten voorzien van een 1,6-liter viercilinder turbomotor met vermogens van 156 tot 200 pk. Deze THP-motoren van het PSA-concern staan echter niet bekend als robuuste en probleemvrije krachtbronnen.
Voor kilometervreters zijn er 1,6-liter turbodiesels (110-120 pk). Deze zuinigste diesel werd aanvankelijk alleen geleverd met een halfautomatische versnellingsbak. Later was deze motor ook in combinatie met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar. Prettiger was een 2,0-liter turbodiesel met 150, 163 of 180 pk, gekoppeld aan een automatische zestraps transmissie.
Fiscale voordelen maakten de weg vrij voor een dieselhybride, de Hybrid4. Met een 37 pk elektromotor op de achteras heb je dan niet alleen vierwielaandrijving, maar ook een systeemvermogen van 200 pk en 500 Nm trekkracht.
Uitvoeringen Citroën DS5
Geen enkele Citroën DS5 zal je de indruk geven dat je met een kale uitvoering van doen hebt. Voor wie alles wil weten over de uitrustingsniveaus van de Citroën DS5: het begint bij de Chic. Die heeft automatische airco, cruise control, led-dagrijverlichting en getinte ramen. Het wordt interessanter vanaf de So Chic, met halfleren bekleding, keyless entry, panoramadak en parkeersensoren achter.
Het topmodel heet Sport Chic en heeft ook elektrisch bedienbare voorstoelen met massagefunctie, navigatie met achteruitrijcamera, een head-up display en xenonverlichting. Belangrijk detail: de optionele 18-inch of 19-inch velgen staan mooi onder een DS5, maar doen afbreuk aan het Franse veercomfort.
Concurrenten
De Citroën DS5 is een origineel en eigenwijs alternatief voor een doorsnee stationwagen of compacte SUV. Een Lancia Delta biedt misschien iets minder ruimte, maar wel vergelijkbare excentrieke eigenschappen. Een Volkswagen CC – de vierdeurs Passat coupé – valt te overwegen, maar is dat excentriek genoeg?
Ook een Citroën C5 is een geloofwaardig alternatief. Als strakke sedan met sierlijke lijnen of als riante stationwagen met veel gebruiksgemak. Ook fijn: dezelfde Franse techniek en prima comfort, maar optioneel verkrijgbaar met smeuïge V6-motor en het beroemde hydropneumatische veersysteem.
Aandachtspunten Citroën DS5
Als je alles wil weten over de Citroën DS5, dan kunnen we ook niet om een paar aandachtspunten heen:
- De THP-motoren staan bekend om olieverbruik, rammelende distributiekettingen, defecte bobines en turboslijtage.
- Bij diesels is het oppassen voor overmatige turboslijtage en problemen met roetfilters. Controleer daarom goed de onderhoudshistorie.
- Check bij een gebruikte Hybrid4 hoe het gesteld is met de capaciteit van het accupakket.
Opvolger
Natuurlijk kun je zeggen dat de Citroën DS5 na de verzelfstandiging van DS met zijn ‘5’ een opvolger heeft gekregen. Toch is de échte opvolger wellicht de Citroën C5 X. Deze auto bundelt de eigenschappen van een grote sedan, een stationwagen en een crossover.