AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
A

Autotest – DS 5 THP 165 Performance Line

Is dit de rentree van Franse grandeur?

 •  Autotests, Nieuws

Comfort was ooit hét kenmerk van menig Franse voiture. Auto’s die niet zelden ook opvielen door design vol flair en allure. Met de DS van Citroën als onbetwiste koploper. Gezegend met Franse Grandeur en eigenzinnigheid. De geteste DS 5 THP 165 Performance Line heeft wat genen meegekregen.

Op de exclusieve Franse toer

PSA heeft DS als merk geparachuteerd voor exquise modellen. Auto’s die het beste in zich (moeten) hebben dat dit autoconcern te bieden heeft. En dan op het vlak van design, technologie en exclusiviteit. Een merk zoals Lexus van Toyota of Infiniti van de alliantie Renault-Nissan. Alles draait om onderscheid, beleving en vakmanschap.

Autotest _ DS 5 THP 165

Begin van carrière

DS staat wat merk nog aan het begin van zijn carrière. In de fase waarin Lexus en Infiniti zich pakweg 25 jaar geleden bevonden. Uiteindelijk beoogt ook PSA eenzelfde mate van exclusiviteit te bereiken met DS. In elk geval is er nu al wel een eigen website, waar je de wereld van DS kunt ervaren. Het is de opmaat naar een merk dat je in de toekomst bij een geselecteerd aantal dealers in vooral de grote steden in aparte showrooms zult treffen.

“De 1,6-liter benzinemotor presteert behoorlijk, maar niet overweldigend”

Lof voor design

De DS 5 is het vlaggenschip. Later dit jaar neemt de DS7 Crossback die rol over. Het design van de DS5 streelt het netvlies, dat zeker. Tijdens de test horen we louter lof voor de vormgeving. Knap, want de contouren dateren al van acht jaar geleden. Destijds geboren als Citroën DS 5, maar sinds de start van het merk DS, herdoopt. Dat zie je aan een andere grille met DS-logo en dat merk je aan talrijke andere kleine aanpassingen aan exterieur, interieur en technologie.

Autotest _ DS 5 THP 165

Hmmm, heerlijk dat comfort

Comfort is welhaast van ‘ouderwets’ Frans niveau. Voorstoelen als fauteuils, waarvan alleen die aan bestuurderszijde trouwens elektrisch verstelbaar is. Je kijkt uit op een groot en fraai vormgegeven dashboard met een middenconsole tussen hoge opstaande randen.

Autotest _ DS 5 THP 165

DS Connect Box

Eigenzinnig is de centrale console met de DS Connect Box (voor DS Assistance en SOS) in het plafond als scheiding tussen twee afzonderlijke glazen daken. Ook de achterpassagiers zitten onder een hemel van glas. DS noemt dit een Cockpit Roof.

“Heerlijk is de wegligging. Wat een stabiliteit! Rechtuit gaat de DS 5 als op rails, ook bij hoge snelheid.”

DS uurwerk Gold

Een analoog klokje (DS uurwerk Gold) is een klassieke kwinkslag naast een state-of-the-art modern touchscreen van het uitgebreide infotainmentsysteem. Dat kun je ook via gesproken commando’s aansturen. Wat connectiviteit en navigatie betreft is de DS 5 helemaal bij de tijd. Minder geslaagd is de elektrische ruitbediening. De schakelaars daarvoor zitten op de console tussen de stoelen. En niet zoals tegenwoordig veelal gebruikelijk op het linkerportier.

Rood-wit-goud

De Performance Line herken je aan de bekleding: een combinatie van leer en een op alcantara lijkende stof. Ook de subtiele sportieve striping (rood-wit-goud) op de spiegelkappen en achterspoiler is eigen aan deze versie. Op de flanken zit een Performance Line logo en aluminium afgewerkte pedalen zorgen binnenin voor een sportief accent.

Motor met souplesse

De 1,6-liter benzinemotor presteert behoorlijk, maar niet overweldigend. Hij moet het vooral hebben van de souplesse. De trekkracht zit bij de lagere toerentallen. Dan is hij ook het stilst. Hoge toerentallen mijden is met het oog op het geluid ook wel zo fijn. Hieraan merk je dat de DS 5 inderdaad acht jaar geleden is ontworpen. De isolatie verdient aandacht en dat zal vast ook gebeuren bij de volgende modelgeneratie. De nieuwere modellen van PSA bewijzen het.

“De rust in het stuurwiel en onderstel maken van de DS 5 een heerlijke reisauto.”

Als op rails

Heerlijk is de wegligging. Wat een stabiliteit! Rechtuit gaat de DS 5 als op rails, ook bij hoge snelheid. Vering en demping zijn bovengemiddeld op comfort afgestemd. De rust in het stuurwiel en onderstel maken van de DS 5 een heerlijke reisauto. De ruimte voorin en achterin is ook voor wat langere mensen voldoende. De elektrisch te openen achterklep biedt toegang tot een flinke bagageruimte.

Conclusie

Is de DS 5 de rentree van Franse Grandeur? Wat rijcomfort, uitstraling en design betreft, scoort hij punten. Of kort door de bocht: rijden is een groot genot. Aankleding en styling geven je echt een exclusief gevoel. Chromen accenten, eigenwijs gevormde schakelaars en een sportief ingerichte cockpit vormen de juiste mix voor een onderscheidend interieur. De Cockpit Roof draagt daaraan ook bij. De turbobenzinemotor met 121 kW (165 pk) mist net een beetje raffinement om het Performance Line karakter echt inhoud te geven. De automatische transmissie schakelt naar hedendaagse begrippen wat aarzelend. Maar dat komt ook doordat veel nieuwe auto’s tegenwoordig rap schakelende automaten hebben met dubbele koppelingen.

Minpunten

 Motor bij hoge toerentallen wat te duidelijk hoorbaar.
 Automatische transmissie schakelt wat aarzelend.
 Ruitbediening aan bestuurderszijde niet op het portier maar in de middenconsole.

Pluspunten

+ Super comfortabel en toch zeer stabiele wegligging.
+ Design en materiaalkeuze stralen exclusiviteit uit.
+ Gunstig brandstofverbruik.
+ Veel ruimte achterin dankzij vrij lange wielbasis.

Alle technische specificaties staan hieronder.

SPECIFICATIES

DS 5 THP 165 Performance Line
Lengte: 4.530 mm
Breedte: 1.871 mm
Hoogte: 1.513 mm
Wielbasis: 2.727 mm
Motor: viercilinder turbobenzinemotor
Motorinhoud: 1.598 cc
Motorvermogen: 121 kW (165 pk) bij 6.000 tpm
Trekkracht: 240 Nm bij 1.400 tpm
Transmissie: 6-traps automaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
0-100 km/u: 9,5 seconden
Topsnelheid: 202 km/u
Gemiddeld verbruik (NEDC): 5,9 l/100 km
Gemiddeld testverbruik: 6,5 l/100 km
CO2-emissie: 135 g/km
Bagageruimte: 465 tot 1.288 liter
Trekgewicht, geremd: 1.400 kilogram
Gewicht: 1.404 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 178 euro per kwartaal (Noord-Holland)
Vanafprijs 1.2 PureTech 130: 42,170 euro
Prijs testauto: 46,040 euro

Benieuwd wat jouw auto nog waard is? Bereken gratis en verkoop binnen 24 uur!

GO!
  • Auto binnen 24 uur verkocht
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
Reageer

Video's

AutoRAI.nl maakt gebruikt van cookies.

AutoRAI.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat AutoRAI.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten