Citroën C4 X: een C4 met meer bagageruimte
Alleen als ë-C4 X in Nederland
Geen sedan
Sedans zijn niet populair meer in Europa, daarom vermijd Citroën die benaming en gebruikt liever de term ‘fastback’ voor de C4 X. De auto combineert de kenmerkende eigenschappen van verschillende carrosserievormen. Zo heeft hij de lijnen van een fastback, de ruimte van een vierdeurs en de uitstraling van een SUV.
Groter dan de hatchback
Vanaf de neus tot aan de het begin van de achterruit is de C4 X identiek aan zijn hatchback-broertje. Vanaf de C-stijl verschillen de auto’s van elkaar. De C4 X is 24 centimeter langer, wat vooral merkbaar is achter de tweede zitrij. Een flink toegenomen bagageruimte is het resultaat – 510 liter ten opzichte van 380 in de hatchback, ook mede door de minder snel aflopende daklijn. Ondanks de toename in lengte is de wielbasis gelijk gebleven aan de hatchback
Alleen elektrisch
Citroën brengt de C4 X alleen als volledig elektrische ë-C4 X. Althans, alleen op markten waar de voorzieningen voor elektrisch rijden toereikend zijn, zoals in Nederland en Scandinavië bijvoorbeeld. Voor andere markten zijn de PureTech turbobenzinemotoren en BlueHDi dieselmotoren wel beschikbaar.
De ë-C4 X beschikt over een 100 kW/136 pk sterke elektromotor met een WLTP-actieradius tot 360 km. De 50 kWh lithium-ion-batterij kan bij een 100 kW DC-snellader de batterij in 30 minuten voor 80% worden opgeladen en met een wallbox in 5 uur helemaal vol bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
Interieur C4 X
In het interieur zien we ook het nieuwe infotainmentsysteem, dat recentelijk ook is geïntroduceerd in de C5 X. Het 10-inch display is volledig naar wens aan te passen door middel van widgets. Voor de rest zijn er geen wijzigingen ten opzichte van de C4 hatchback.
De nieuwe ë-C4 X wordt in Madrid geproduceerd en de marktintroductie start dit najaar. Over prijzen is nog niets bekend, maar de auto valt qua afmetingen precies tussen de C4 en de C5 X in, dus zal de prijs dat ook doen.