Review – Citroën C4 en Citroën C4 X (2025), is er echt zo veel nieuw?
Verkrijgbaar als hybride of als BEV
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Citroën presenteert de vernieuwde C4 en C4 X. De grote vraag: wat is er precies nieuw aan de Citroën C4 voor 2025? Tijd voor antwoorden. Tijd voor een uitgebreide kennismaking.
Stiekem best succesvol, die Citroën C4
De in 2020 geïntroduceerde Citroën C4 was in Europa in de eerste helft van 2024 de nummer twee in het mainstream C-segment. In het volledig elektrische C-segment staat de ë-C4 in de top vijf van bestverkochte modellen. De in 2023 geïntroduceerde Citroën C4 X begon sterk aan zijn opmars in het Midden-Oosten, waarna de fastback-variant ook in Europa steeds meer klanten wist te bekoren.
Wat is er precies nieuw?
Allereerst het design. De modellen hebben een nieuw front gekregen en ook de achterkant van beide modellen is sterk gewijzigd. Citroën installeert verder nieuwe Advanced Comfort-stoelen als aanvulling op de Advanced Comfort-vering. Het interieur is verder naar een hoger niveau getild met een nieuw 7-inch digitaal instrumentenpaneel achter het stuurwiel en een nieuw infotainmentsysteem. Daarnaast is er een kleuren head-up display dat essentiële informatie toont. Op het stuurwiel prijkt uiteraard het nieuwe Citroën-logo.
Infotainmentsysteem
De C4 en C4 X zijn uitgerust met een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie. Het systeem biedt een intuïtieve interface die via het centrale beeldscherm naar wens is aan te passen met widgets, waarmee je snel toegang hebt tot apps en andere inhoud. Geïntegreerde 3D-navigatie is optioneel vanaf de uitvoering Plus en standaard voor de uitvoering Max. Het infotainmentsysteem biedt ook spraakherkenning en een digitale assistent die geactiveerd kan worden met het commando “Hello Citroën”. Dit systeem begrijpt gesproken commando’s, beantwoordt vragen en voert opdrachten uit.
‘Over the air’-updates
Daarnaast zijn smartphones draadloos te synchroniseren met het infotainmentsysteem en is de software altijd bijgewerkt dankzij ‘over the air’-updates. Wie kiest voor het Connect Plus-pakket kan ook rekenen op geïntegreerde ChatGPT. Hiermee introduceert Citroën een nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie die spraakherkenning nog vloeiender en natuurlijker maakt.
Citroën C4 (2025): dit is er allemaal nieuw – REVIEW – AutoRAI TV
Nieuwe wielen en beschermdelen
Ook nieuw zijn de 18-inch Amber-wielen. Verder heeft de auto ook opgefriste beschermdelen met Color Clips. De twee achterlichtunits van de C4 worden verbonden door een zwart paneel waarop ook de merknaam Citroën is uitgeschreven. De achterzijde van de C4 X is minder ingrijpend vernieuwd. De kofferklep heeft het nieuwe merklogo en nieuw ontworpen led-achterlichten.
Twee nieuwe carrosseriekleuren
De vernieuwde Citroën C4 en C4 X zijn leverbaar in twee nieuwe carrosseriekleuren: Manhattan Green en Mercury Grey. Deze kleuren worden toegevoegd aan het bestaande kleurenpalet met onder meer Eclipse Blue, Elixir Red en Perla Nera Black. Een two-tone carrosserie met een zwart dak is nog altijd optioneel.
Advanced Comfort-stoelen
De Advanced Comfort-stoelen van Citroën zijn opnieuw ontworpen om het comfort aan boord van de C4 en C4 X te verbeteren. Deze stoelen hebben 15 mm dikker schuim. Het comfort is ook geoptimaliseerd door de toevoeging van getextureerd schuim en een laag met hoge dichtheid in het midden van de zitting. Dit zorgt voor een aangenamer zitgevoel bij het afleggen van lange afstanden.
Advanced Comfort-vering
De auto heeft ook Advanced Comfort-vering. Deze technologie maakt gebruik van Progressive Hydraulic Cushions die oneffenheden in het wegdek absorberen om het gevoel van een ‘vliegend tapijt’ te creëren.
Bagageruimte Citroën C4
De Citroën C4 heeft een bagageruimte met een inhoud van 380 liter. De laadvloer is in twee hoogten verstelbaar, terwijl de bagageruimte is uit te breiden tot een inhoud van 1.250 liter met neergeklapte achterbank. Zijhaken in de bagageruimte zijn bedoeld voor het ophangen van tassen en de skiluik maakt het mogelijk om lange voorwerpen te vervoeren. De nieuwe Citroën C4 X heeft 510 liter aan bagageruimte.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij.
Aandrijflijnen
Citroën levert de C4 en C4 X met keuze uit twee volledig elektrische aandrijflijnen (ë-C4 en ë-C4 X). Beide modellen zijn beschikbaar met een 50 kWh-batterij die gekoppeld is aan een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Deze batterij levert voldoende energie voor een actieradius tot 342 km (ë-C4) of 352 km (ë-C4 X). Er is ook een versie die een 54 kWh-batterij koppelt aan een elektromotor van 115 kW (156 pk). Deze versie staat garant voor een actieradius tot 418 km (C4) of 427 km (C4 X).
De nieuwe Citroën ë-C4 en ë-C4 X zijn beide geschikt voor snelladen met een vermogen tot 100 kW. Hiermee is de batterij in minder dan 30 minuten tot 80% op te laden, wat overeenkomt met ongeveer 10 km actieradius per minuut.
Vehicle-to-Load (V2L)
De Citroën ë-C4 en ë-C4 X worden beschikbaar met V2L, ofwel Vehicle-to-Load. Deze technologie stelt een elektrisch auto in staat om elektriciteit te leveren aan externe apparaten, waardoor de auto wordt omgevormd tot een mobiele stroombron. V2L is bijzonder handig in situaties waar toegang tot een energiebron beperkt is, zoals tijdens reizen of buitenactiviteiten. Zo kun je bijvoorbeeld je laptop aansluiten, een elektrische fiets opladen of zelfs een kleine koelkast aansluiten tijdens een picknick of een stroomstoring thuis.
Om V2L te gebruiken, sluit je eenvoudig het gewenste apparaat aan op het speciale stopcontact van het voertuig. Deze optionele functionaliteit is direct te bestellen. Via accessoires dient een adapter besteld te worden. Die is vanaf maart 2025 beschikbaar.
48V hybridetechnologie
Behalve als volledig elektrische variant zijn de nieuwe Citroën C4 en C4 X ook beschikbaar met hybridetechnologie. De C4 is er met keuze uit de Hybrid 100 ë-DCS6 en Hybrid 136 ë-DCS6 aandrijflijnen. De C4 X is er alleen als Hybrid 136 ë-DCS6.
De Hybrid 136 ë-DCS6 wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder benzinemotor die specifiek is ontwikkeld voor hybride-aandrijving en voor 40% bestaat uit nieuwe onderdelen. De verbrandingsmotor maakt gebruik van een turbo met variabele geometrie en een distributieketting, waarmee zowel de prestaties als de betrouwbaarheid van de motor verbeteren. Ook werkt de benzinemotor volgens de Miller-cyclus, wat zorgt voor een geoptimaliseerde thermische efficiëntie en een lagere CO2-uitstoot.
De benzinemotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en 230 Nm koppel en wordt ondersteund door een compacte elektromotor met 21 kW (28 pk) en 55 Nm.
Ondersteuning
De ondersteuning komt vooral tot uiting bij het wegrijden vanuit stilstand en bij lage toerentallen. Deze 48V-elektromotor fungeert ook als starter om de benzinemotor razendsnel tot leven te roepen én als generator om een compacte batterij op te laden tijdens het remmen en uitrollen. De energie wordt opgeslagen in een compacte lithium-ion batterij (432 Wh) onder de bestuurdersstoel.
De Hybrid 100 ë-DCS6 werkt volgens hetzelfde principe. Echter levert de benzinemotor in dit geval 100 pk (74 kW) bij 5.500 t/min en 205 Nm koppel bij 1.750 t/min. Voor beide hybridemotoren geldt dat ze standaard zijn gekoppeld aan een geëlektrificeerde ë-DCS6-transmissie met dubbele koppeling.
Vanafprijzen
- Citroën C4 Hybrid 100 ë-DCS6: 32.450 euro
- Citroën C4 Hybrid 136 ë-DCS6: 34.750 euro
- Citroën ë-C4 50 kWh: 35.215 euro
- Citroën ë-C4 54 kWh: 37.465 euro
- Citroën C4 X Hybrid 136 ë-DCS6: 34.320 euro
- Citroën ë-C4 X 50 kWh: 35.915 euro
- Citroën ë-C4 X 54 kWh: 38.165 euro