Review – BYD Seal (AWD), kan de Tesla Model 3 zijn biezen pakken?
Op stap met de BYD Seal AWD
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
BYD (Build Your Dreams) opent de aanval op een van de populairste batterij-elektrische auto’s van Nederland: de Tesla Model 3. Hoe BYD dat doet? Met de BYD Seal. Een auto die qua afmetingen, binnenruimte en prestaties grote overeenkomsten heeft met de bewuste Tesla. Met welke eigenschappen van deze Seal probeert BYD de rijder over de streep te trekken? We zetten alle feiten op een rij en gaan uitgebreid in op de aandachtspunten, prijzen en praktische zaken van de BYD. Kortom: je weet na het lezen van deze BYD Seal review alles om een goede keuze te kunnen maken.
Uitgebreide modellen line-up
BYD heeft in zeer korte tijd een complete line-up aan modellen gerealiseerd, van de kleine elektrische Dolphin, tot de Atto 3, Seal, Seal U, Han en Tang en zelfs nog een elektrische bestelbus: de ETP3. Met dank aan Louwman – tevens importeur van Toyota en Lexus – timmert het Chinese automerk BYD op Nederlandse bodem hard aan de weg. Met de BYD Seal hoopt het merk extra grote stappen te maken.
Serieuze poging
Deze BYD Seal is absoluut een van de meest interessante modellen in de line-up, want met het model betreedt BYD de arena van de Tesla Model 3, een model dat zich de afgelopen jaren omhoog heeft weten te boksen tot gladiator in het BEV-segment. Nog maar weinig modellen hebben de Tesla weten te verslaan. BYD doet met deze Seal een serieuze poging.
BYD SEAL (2024) doet heel veel goed, maar niet alles – REVIEW – AutoRAI TV
BYD Seal: een dynamische 100% elektrische sedan
Waar praten we precies over? Laten we de feiten eens even op een rij zetten. De BYD Seal is – om te zien – een aansprekende en dynamische 100% elektrische sedan van 4,8 meter lang. Prijzen zijn eigenlijk all-in. Er zijn nagenoeg geen opties. Zelfs voor een andere kleur hoef je niets bij te betalen. Over die kleuren gesproken: BYD levert zeer toffe kleuren, te weten Indigo Grey, Shadow Green, Ice Blue, Polar White, Space Black en Atlantis Grey. Het interieur is er in de smaken Tahitian Blue of Black. BYD levert verder slechts twee uitvoeringen. Die zetten we hieronder op een rij.
BYD Seal Design RWD
- Prijs: 45.990 euro (fiscale waarde 44.990 euro)
- Aandrijving: achterwielen
- Vermogen: 230 kW (313 pk) en 360 Nm
- 0-100 km/u: 5,9 seconden
- Topsnelheid: 180 km/u
- WLTP-range: 570 km
- Energieverbruik: 16,6 kWh (WLTP)
- Gewicht: 2.155 kg
UITRUSTING
- Elektronisch verstelbare schokdempers
- 19-inch lichtmetaal
- Panoramisch glazen dak
- Keyless Entry & Start
- Apple CarPlay & AndroidAuto
- Twaalf luidsprekers (inclusief subwoofer) met Dynaudio
- Stoelbekleding uitgevoerd in leder met diamantpatroonstiksel
- Elektrisch verstelbare voorstoelen
- Stoelverwarming/ventilatie met stuurwielverwarming
- Warmtepomp
BYD Seal Excellence AWD
- Prijs: 50.990 euro (fiscale waarde: 49.990 euro)
- Aandrijving: AWD
- Vermogen: 390 kW (530 pk) en 670 Nm
- 0-100 km/u: 3,8 seconden
- Topsnelheid: 180 km/u
- WLTP range: 520 km
- Energieverbruik: 18,2 kWh (WLTP)
- Gewicht: 2.285 kg
Meeruitrusting t.o.v. Design
- Front & Rear Frequency Selective Damping Shock Absorbers (FSD)
- Head-up Display
- Vehicle to Load (3,3 kW), auto is dus ook als stopcontact te gebruiken voor andere apparatuur
Overige technische gegevens BYD Seal (2024)
- Continental EcoContact 235/45 R19 99V XL banden
- Bagageruimte: 400 liter
- Frunk: 53 liter
- Lengte: 4,8 meter
- Hoogte: 1,46 meter
- Breedte: 1.875 mm
- Wielbasis: 2,92 meter
- BYD Blade Battery – Lithium iron phosphate (LFP) – Cell to Body
- 82,5 kWh (batterij weegt 580 kilogram)
- Snelladen: 150 kW
- Normaal laden: 11 kW 3-fasen
- Laadtijd van 37 minuten DC (10 tot 80%) en 8,3 uur met AC-laden (0-100%)
- Onderhoudsinterval: 20.000 km / 12 maanden
- Algemene garantie: 6 jaar / 150.000 km
- Garantie aandrijflijn: 8 jaar / 150.000 km
- Garantie tractiebatterij (SOH 70%): 8 jaar / 200.000 km
- Carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit: 12 jaar
De basis klopt
De BYD Seal is een goed doordachte auto, waarvan de basis staat als een huis. Hij is ruim, comfortabel, biedt veel value for money en ziet er ook nog eens origineel uit. Maar BYD kan hier en daar nog wel wat puntjes op de ‘i’ zetten met een software-upgrade. De snelheidsindicatie is bijvoorbeeld bijzonder nauwkeurig, te nauwkeurig. In beeld – zowel op het head-up display als op het digitale instrumentarium – verspringt de snelheid continu. Dat zorgt voor wat afleiding. In onze BYD Seal videoreview brengen we dat uitgebreid in beeld.
Adaptieve cruise control
Verder valt op dat je alleen kunt kiezen uit adaptieve cruise control, waarbij de snelheidsstappen per vijf gaan. We zien hier lever stappen van 1. Verder kan een snelheidsbegrenzer geen kwaad, of een adaptieve cruise control waarvan ook het adaptieve deel uit kan. Dat moet met een software-upgrade vast te regelen zijn. Met ingeschakelde cruise control heeft het systeem vrij veel moeite met hoogteverschillen in het wegdek. Op de A16 bij Rotterdam bijvoorbeeld – waar sprake is van diverse hoogteverschillen – resulteert dat vaak in wat onrust in de auto. Want hij accelereert heuvelop, komt daardoor uit z’n vering, om vervolgens weer sterk af te remmen. Het kwam zelfs voor dat de cruise control werd uitgeschakeld omdat de auto extra hard in zijn vering terugkomt. Ook op vrij milde drempels ontstaat dit effect. Dit verdient wat fine-tuning.
Geen one pedal driving-mogelijkheid
Wat valt nog meer op? De spraakcommando’s moeten nog in het Engels, maar dat werkt eigenlijk niet. Er is een oplossing: gebruik gewoon Apple CarPlay of Android Auto. Die hebben ook een spraakassistent waar je wel Nederlands tegen kunt spreken. Hebben we nog meer opmerkingen? Er zijn wat zaken om rekening te houden. Je hebt bijvoorbeeld geen one pedal driving-mogelijkheid. Waarom niet? Omdat volgens BYD de stap voor iemand die uit een benzine-auto komt en een EV gaat rijden, vrij klein is. Valt wat voor te zeggen, maar waarom geen keuzemogelijkheid? Geef de rijder de keuze tussen een D- en B-stand. In het infotainmentsysteem valt verder op dat radio en DAB+ aparte apps zijn. Dat lijkt ons niet heel logisch, want je verstand zegt dat je voor DAB+ radio toch echt in de Radio-app moet zijn. Tot slot: het kunstmatige stuurgevoel rond de middenstand voelt wat onprettig aan.
Software-upgrade
Dat zijn nog best wat opmerkingen, als je dit zo leest. Maar BYD heeft te kennen gegeven dat ze kritisch meelezen omdat ze hard werken aan een software-upgrade voor de Seal. Bovendien zijn alle bovengenoemde zaken op te lossen met frisse software. De BYD Seal wordt dus spoedig een nog betere auto. Dat verdient de auto ook, want zoals gezegd: de basis is bijzonder sterk. Weet wel: ook nu al is de BYD Seal een uitstekende keuze in het BEV-landschap. Want geen enkele auto is perfect, ook de Tesla Model 3 niet. De rijhulpsystemen van laatstgenoemde Amerikaan zijn bijvoorbeeld gevaarlijk voorzichtig. Ook daar is werk aan de winkel.
Conventionele keuze, die BYD Seal
Deze BYD is overduidelijk de meer conventionele keuze ten opzichte van de Tesla model 3. De Tesla blinkt uit in gebruiksgemak, fijnere rijeigenschappen en ook uitstekende laadmogelijkheden. Maar de Model 3 is ook meer tech, meer computer. Deze BYD bekijkt het concept ‘auto’ op een meer conventionele keuze, met een meer traditioneel vormgegeven dashboard en ook een meer conventionele benadering wat betreft het gevoel van de aandrijflijn. Voor sommigen geeft deze Seal het gevoel dat je meer ‘auto’ krijgt. In principe is dat ook wel zo. De afwerking is trouwens van topniveau. Je kan goed merken dat BYD streeft naar het best haalbare resultaat. Iets dat wij alleen maar willen aanmoedigen.
Prijzen
Qua prijs ontlopen de twee elkaar niet veel. De BYD start bij 45.990 euro, de Tesla Model 3 bij 43.990 euro. Beide modellen komen daarmee in aanmerking voor SEPP-subsidie (in 2024 is dat 2.950 euro). De sterkere BYD Seal AWD is er vanaf 50.990 euro, daar waar de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 51.990 euro kost. De BYD is sneller, maar de Tesla heeft weer een aanzienlijk groter rijbereik van 629 kilometer (WLTP), iets wat wellicht toch wat zwaarder weegt. Bij Tesla weten ze ook beter met energie om te springen, want het gemiddelde stroomverbruik van 22 kWh per 100 kilometer voor de Seal kan wat ons betreft nog wat beter. Reken op ongeveer 400 tot 450 kilometer in de praktijk. BYD heeft daarentegen wel veel betere garantievoorwaarden. Tesla geeft 4 jaar of 80.000 km garantie. Bij BYD is dat 6 jaar of 150.000 kilometer. Uiteindelijk hebben beide modellen haken en ogen, aan jou de keuze.
Origineel is de BYD Seal sowieso. Hij oogt fris, modern en is ook erg praktisch onder dagelijkse omstandigheden. Met hier en daar wat software-updates kan je haast niet om deze auto heen.