achtergrondafbeelding

Autozoeker

Byd Seal

Sinds eind 2022 is het Chinese automerk BYD actief in Europa en ook in Nederland. Sindsdien wordt het modelaanbod in rap tempo uitgebreid. Na de Atto 3, Han en Tang was het in 2023 de beurt aan de Dolphin en de Seal om de oversteek te maken. Om gelijk maar even de opmerkelijke typenamen te verklaren: BYD werkt met verschillende modelseries. Zo is er de Dynasty Series, met modellen die zijn vernoemd naar de Chinese dynastieën. Daar komen de Han en Tang vandaan, maar ook de Atto 3. In thuisland China heet dat model namelijk Yuan (Plus). Daarnaast is er de Ocean Series, met modellen die zijn vernoemd naar zeedieren en die een meer organische vormgeving hebben. Daar komen de BYD Dolphin en BYD Seal vandaan. Lees verder

Byd Seal uitvoeringen

Sinds eind 2022 is het Chinese automerk BYD actief in Europa en ook in Nederland. Sindsdien wordt het modelaanbod in rap tempo uitgebreid. Na de Atto 3, Han en Tang was het in 2023 de beurt aan de Dolphin en de Seal om de oversteek te maken. Om gelijk maar even de opmerkelijke typenamen te verklaren: BYD werkt met verschillende modelseries. Zo is er de Dynasty Series, met modellen die zijn vernoemd naar de Chinese dynastieën. Daar komen de Han en Tang vandaan, maar ook de Atto 3. In thuisland China heet dat model namelijk Yuan (Plus). Daarnaast is er de Ocean Series, met modellen die zijn vernoemd naar zeedieren en die een meer organische vormgeving hebben. Daar komen de BYD Dolphin en BYD Seal vandaan.

BYD Seal op nieuw technisch platform
De BYD Seal is het tweede model in de Ocean Series. Waar de Dolphin een vrij compacte hatchback is, is de BYD Seal een middelgrote sedan. De BYD Seal is gebouwd op het zogenaamde e-Platform 3.0 van BYD. Ten opzichte van het eerdere technische platform van het merk is het e-Platform 3.0 nog efficiënter en stijver. Ook is de zogenaamde blade-batterij van BYD er nog beter in geïntegreerd. Het nieuwe platform maakt indrukwekkende prestaties mogelijk. Afhankelijk van het gewicht van de auto zou een actieradius van wel 1.000 km mogelijk moeten zijn. Wat in ieder geval vaststaat: met een maar liefst 800V-laadsysteem gaat het opladen super snel. In slechts vijf minuten zou je al 150 km actieradius kunnen bijladen. Detail: er zijn nog nauwelijks laadstations die een dergelijke laadcapaciteit kunnen leveren, dus het is voorlopig nog even toekomstmuziek. Ook de BYD Atto 3 en BYD Dolphin staan op het e-Platform 3.0. BYD Seal een Tesla-concurrent?
Net als de BYD Dolphin heeft de BYD Seal een organische vormgeving met veel vloeiende vormen. Zowel aan de buitenkant als in het interieur. Toch is de BYD Seal een stuk minder uitgesproken dan de Dolphin, om zo hopelijk een breder publiek aan te spreken. De BYD Seal biedt plaats aan vier volwassenen, al passen op de achterbank ook wel drie kinderen. Verder positioneert BYD de Seal nadrukkelijk als een concurrent voor de Tesla Model 3, ook een volledig elektrische compacte sedan. Net als Tesla legt BYD een nadruk op de prestaties. Zo beschikt het krachtigste model over maar liefst 390 kW (530 pk) en accelereert hij in slechts 3,8 seconden naar de 100 km/u.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 84 kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,4 m
Actieradius 570 km
Vermogensrange 230 tot 390 kW

Prestaties

Systeemvermogen 230 kW (313 pk)
Systeemkoppel 360 Nm
Acc. 0-100 km/u 5,9 s
Topsnelheid 180 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2023
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 6 jaar
Vanafprijs € 47.990

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/45 R19
L x B x H 4.800 x 1.875 x 1.460 mm
Wielbasis 2.920 mm
Massa leeg 2.055 kg
Inh. bag. ruimte. 400 l

Verbruik

Energielabel A