Review – BYD Dolphin, te mooi om waar te zijn?
BYD is één fase verwijderd van succes
Je compacte elektrische auto vernoemen naar een dolfijn. BYD doet het met de Dolphin. Is de BYD Dolphin de redding voor Nederlanders die dolfijn – pardon: dolgraag – elektrisch willen rijden in een fatsoenlijke auto, maar het eerder nog niet konden betalen? Tijdens een eerste indruk nemen we de Dolphin uitgebreid onder de loop.
BYD nieuw? Welnee!
Leuk dat je deze BYD Dolphin review leest. Uit het niets lijkt BYD uit het water te zijn gesprongen om vervolgens aan wal te komen op Europese bodem. Ook in Nederland timmert het Chinese merk hard aan de weg. Maar een echt nieuwe speler is het niet. BYD is namelijk al jaren een bekende speler in de wereld van elektrische auto’s. Het bedrijf is qua grootte vergelijkbaar met Toyota en produceert miljoenen auto’s per jaar. Dus eigenlijk werd het tijd dat BYD wat met personenauto’s ging doen in Europa.
Het merk – BYD staat voor Build Your Dreams – begon in Europa met een BYD Atto 3, een tegenhanger van de Volkswagen ID.3. Vervolgens kwamen er de BYD Han – een goedkopere Tesla Model S – en de BYD Tang, als forse elektrische SUV. De BYD Seal is dan weer een tegenhanger van de Tesla Model 3. Maar voor veel Nederlanders zijn die auto’s onbereikbaar. Waarom? Simpel: te duur.
Betaalbare elektrische auto
Nederland zit te wachten op een betaalbare elektrische auto. Dacia begreep dat goed en kwam met een Spring Electric. Je kon hem eerst rijden voor ongeveer 18 mille, later werd dat al 21 mille. Met must have-opties – zoals 30 kW snelladen – zit je al zo op 25 mille. Leuk ding hoor, die Spring, maar wel een beetje simpel.
De MG 4 Electric zat al meer in de juiste richting. Een ruime volwassen hatchback, maar wat betreft bedieningsgemak is er nog wel ruimte voor verbetering. Nu BYD met een betaalbare elektrische EV komt – de Dolphin – zijn we reuze benieuwd naar die auto. Want 29.990 euro voor een BEV met standaard warmtepomp, degelijke interieurruimte, een fatsoenlijk infotainmentsysteem, snellaadmogelijkheden en een degelijke range: dat moet bij veel mensen toch als muziek in de oren klinken?
Line-up BYD Dolphin
Uiteraard communiceert zo’n relatief lage vanafprijs altijd leuk in de brochure, maar je moet als consument goed kijken wat je precies koopt. Er moeten belangrijke kanttekeningen geplaatst worden bij de BYD Dolphin. Voordat we dat doen, noemen we eerst even de prijzen. Dat helpt om een goed beeld van de line-up te krijgen. Het private lease-tarief is op basis van een looptijd van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar, inclusief BTW.
BYD DOLPHIN Active 45 kWh
- Vanafprijs: 29.990 euro
- Private lease: vanaf 445 euro per maand
- Bijtelling: vanaf 143 euro per maand
BYD DOLPHIN Boost 45 kWh
- Vanafprijs: 32.990 euro
- Private lease: vanaf 479 euro per maand
- Bijtelling: vanaf 161 euro per maand
BYD DOLPHIN Comfort 60 kWh
- Vanafprijs: 36.490 euro
- Private lease: vanaf 479 euro per maand
- Bijtelling vanaf 185 euro per maand
BYD DOLPHIN Design 60 kWh
- Vanafprijs: 37.990 euro
- Private lease: vanaf 515 euro per maand
- Bijtelling: vanaf 195 euro per maand
Goed, dat overzicht heb je nu. De twee topversies – de Comfort en Design – hebben dus al een prijskaartje van 36 tot net geen 38 mille. Nu komen er wat aandachtspunten. Voor de BYD Dolphin is er keuze uit twee zogeheten Blade Batteries van 45 kWh en 60 kWh. Een warmtepomp is standaard op alle versies, dat is top.
Actieradius BYD Dolphin
De 45 kWh-batterij heeft een WLTP-range van 340 km voor de Active-variant en 310 km voor de Boost-versie. De grotere 60 kWh stuwt dat rijbereik op tot 427 km (WLTP). Prima cijfers. Snelladen is mogelijk, maar er is wel een verschil met welke laadkracht dat kan. De Active en Boost kunnen snelladen met 60 kW, dat is nog acceptabel. De duurdere Comfort en Design halen 88 kW.
Active en Boost hebben één groot nadeel: eenfase laden
Wat valt er dan te klagen? Er is een belangrijke reden om de Active en Boost te laten staan. Die kunnen aan een normale laadpaal slechts opladen met 7 kW eenfase. Met het oog op restwaarde maar vooral met het oog op gebruiksgemak om snel te kunnen laden kun je beter gaan voor een elektrische auto die bij een normale laadpaal kan laden met 11 kW driefasen. Dat kunnen alleen de Comfort en Design. Goed, dus geen 30 mille maar minimaal 36 mille betalen dus? Ja, precies. Om de pijn te verwachten: je kunt op alle versies gebruik maken van SEPP-subsidie. Dat kan een paar duizend euro schelen op het aankoopbedrag of het private lease-tarief.
Volwassen rijgedrag
De genoemde vanafprijs lijkt dus een sterk punt van de Dolphin, maar in de praktijk moet je heel goed beseffen wat je koopt. Gelukkig valt er over deze BYD ook heel veel positiefs te melden. Want op dat eenfasepuntje na is dit een auto waar je alleen maar blij kunt worden. Hij staat op hetzelfde e-Platform 3.0 van de Atto 3. Dat levert een zeer volwassen rijgedrag op. De auto is zelfs heel comfortabel geveerd. Sommige mensen vinden hem wellicht iets te soft, maar wij zijn er wel over te spreken. Je komt echt tot rust in de auto. Hoewel, door verschillende veiligheidssystemen hoor je geregeld piepjes. Bijvoorbeeld als je net twee kilometer per uur te hard rijdt, eventjes een doorgetrokken streep aanraakt of iets te kort langs een paaltje langs de kant van de weg rijdt. Gelukkig kan een en ander uitgeschakeld worden. Het is vaak het gevolg van wettelijk verplichte systemen en daar kan BYD weinig aan doen. Nu toch de meeste systemen uit staan: geen enkel kraakje of rammeltje in de auto. Deze auto geeft een heel solide gevoel!
Afmetingen BYD Dolphin
De BYD Dolphin heeft een lengte van 4,27 meter, een breedte van 1,77 meter en een hoogte van 1,57 meter. De wielbasis bedraagt 2,70 meter, dat is fors. De Dolphin biedt daardoor plaats aan vijf personen en de bagageruimte heeft een inhoud van 345 liter. De achterbank kan in de verhouding 60:40 worden neergeklapt waardoor de bagageruimte wordt vergroot tot maximaal 1.310 liter. De stoelen hebben een fijne zit en bieden voldoende steun aan het lijf.
Rijhulpsystemen
Zaken als Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert en Rear Cross Traffic Brake, Lane Departure Prevention en Emergency Lane Keeping Assist zijn allemaal standaard. Naar wens kun je hem ook krijgen met adaptieve cruise control en een 360-graden camera. Daarnaast heeft BYD ook gedacht aan systemen als dodehoekbewaking, elektronische stabiliteitscontrole, tractiecontrole, Hill Decent Control en verkeersbordherkenning met intelligente snelheidsbeperking. Kortom: het complete pakket.
Zoals je bij de prijzen al hebt gezien: de BYD Dolphin is er in de versies Active, Boost, Comfort en Design. De Active en Boost zijn per definitie minder interessant geworden in verband met de eenfase laadmogelijkheid. Als dat driefase was geweest, had BYD goud in handen.
Active
De Active heeft standaard een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor, metallic lak, 16-inch lichtmetalen velgen, led-verlichting, vegan kunstleer, elektrische stoelverstelling, keyless entry/start en Climate control. Zelfs een draaibaar 12,8-inch touchscreen is standaard, net als een 4G-dataverbinding. Apple CarPlay en Android Auto zijn ook inbegrepen.
Boost
De Boost heeft een 130 kW (177 pk) sterke elektromotor, aanzienlijk meer power dus. Andere extra’s ten opzichte van de Dolphin Active zijn de multilink achterwielophanging en 17-inch bi-color lichtmetalen velgen. Maar ja, ook hier weer: eenfase.
Comfort
Dan door naar de versies Comfort en Design. De Comfort wordt geleverd met de sterkste elektromotor binnen de reeks: 150 kW (204 pk). Hij heeft alle al genoemde features, maar ook extra’s. Denk aan elektrische inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming vóór, zes luidsprekers en twee dubbele USB C-poorten met 60 W-aansluiting.
Design
Het topmodel van de range is de Design. Die heeft nog two tone-lak, een panoramadak met elektrisch bedienbare zonwering, privacy glass achter, een draadloze oplader voor smartphones en een Vehicle-to-Load-functie waarmee je andere apparaten van stroom kunt voorzien.
Garantie en levering
Ook handig om te weten: elk model wordt geleverd inclusief 6 jaar algemene garantie en 8 jaar garantie op de aandrijflijn en de batterij. De verkoop start in de zomer van 2023 en levering van Comfort- en Design-versies begint in het vierde kwartaal van 2023. De 45 kWh Active en Boost versies volgen in het eerste kwartaal van 2024. De versies die er op dit moment toe doen, zijn dus als eerste leverbaar. Er is nog SEPP-subsidie. In 2023 is dat bijna 3.000 euro op een nieuwe elektrische auto. Wil je dus een Comfort of Design, dan moet je snel toeslaan.
Conclusie review BYD Dolphin
De Active en Boost worden wat ons betreft alleen interessant als BYD het eenfase laadsysteem verwijderd en vervangt voor een driefase systeem. BYD, gewoon doen. Desnoods gooi je 500 euro op de vanafprijs. De rest van de auto klopt. Sterker nog: de BYD Dolphin is een dolfijne auto. Een doorbraak zelfs, want het een van de eerste batterij-elektrische auto’s waarbij je als koper direct veel binnenruimte en uitrusting krijgt. Ook niet onbelangrijk: een snel reagerend infotainmentsysteem met een goede bedieningsstructuur. Bijna perfect dus. Bijna.