Fotospecial: Zo bouwt Bugatti de Chiron
“We produceren een supersportauto. Dat is vrij duidelijk.”
Met een prijskaartje van dik 2,5 miljoen euro is de Bugatti Chiron geen koopje. Niet alleen de prestaties verklaren deze exorbitant hoge prijs, ook het bouwproces. Bugatti doet er gemiddeld zo’n zes maanden over om één Chiron te bouwen. Hoe? Dat zie je in deze fotospecial.
LEES OOK: Zó snel is de Bugatti Chiron
Zeventig Chirons produceren
De productie van de Chiron is inmiddels gestart. De eerste auto’s worden nog in het eerste kwartaal van 2017 afgeleverd. Bugatti produceert dit jaar zo’n zeventig Chirons in het Bugatti Atelier in het Franse Molsheim. Zo’n grote productiecapaciteit heeft Bugatti niet en met een productietijd van ongeveer zes maanden per auto moet Bugatti de productie van elke auto zo slim mogelijk plannen.
Twaalf stations
Twintig werknemers assembleren de Chiron op twaalf stations. Ze krijgen daarbij ongeveer 1.800 onderdelen in handen. Op het eerste station vindt de assemblage van de W16-motor met vier turbo’s plaats. Op het tweede station wordt de aandrijflijn gekoppeld aan het chassis. De assemblage van het chassis kost drie werknemers ongeveer een week.
Samenstellen
Nadat de bouw voltooid is, ondergaat elke Chiron een strenge kwaliteitscontrole. Elke koper kan zijn Chiron tot in detail samenstellen. Bugatti heeft echter ook 23 kant-en-klare carrosseriekleuren en 8 carbonvarianten in de basisrange. Voor het interieur kan de koper kiezen uit 31 kleuren leder en acht kleuren Alcantara. Ook is er keuze uit dertig kleuren stitching, achttien soorten vloermatten en elf kleuren voor de gordels.
La Maison Pur Sang
Zit er in dit assortiment geen match, dan kies je gewoon je eigen kleuren via Bugatti’s personalisatieprogramma “La Maison Pur Sang“. In deze gevallen duurt de productie van één Chiron nog langer, want alles moet op speciaal verzoek worden gemaakt. Om je een idee te geven: alleen het spuitwerk kost al drie weken, omdat elke Chiron zes laklagen heeft. Elke laag wordt met de hand gepolijst.
ZIE OOK: Video – Krankzinnig snelheidsrecord voor Tesla Model S P100D
Nieuwe testbank
Christophe Piochon, lid van de raad van bestuur van Bugatti, overziet de productie. “We zijn een kleine productiefaciliteit met een klein magazijn. Onze tools en procedures zijn echter vergelijkbaar met die in onze andere fabrieken.” Voor de komst van de Chiron is een nieuwe testbank ontwikkeld. De vorige – gebruikt voor de Veyron – kon het vermogen van 1.100 kW ( 1.500 pk) van de Chiron niet aan. “We produceren een supersportauto. Dat is vrij duidelijk”, zegt Piochon.