Brabus 900 heeft 900 pk en 1.250 Nm koppel
Voldoende vermogen
Brabus heeft wederom een Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ onder handen genomen. Het resultaat is dit keer de Brabus 900: een sedan met 900 pk en 1.250 Nm.
Mercedes-AMG E63 S – Brabus 800
Wie aan 612 pk niet genoeg heeft in een Mercedes-AMG E63 S, kan aankloppen bij Brabus. Bij het Duitse tuningbedrijf uit Bottrop kon je al de 800 pk sterke Brabus 800 krijgen, maar nu kun je ook kiezen voor de Brabus 900. Hoeveel pk die heeft, hoeven we je niet uit te leggen.
Opgeboord
Brabus heeft niet kinderachtig een beetje met de ECU lopen spelen en een andere uitlaat gemonteerd, maar heeft de 4.0-liter V8 opgeboord naar 4.5 liter. Daarnaast heeft de tuner verschillende onderdelen van de motor – zoals de krukas, drijfstangen en zuigers – van een sterker materiaal gemaakt. Ook is de motor voorzien van twee Brabus-turbo’s. Daarna heeft Brabus uiteraard nog wel even de ECU en uitlaat onder handen genomen.
0-100 in 2,8 seconden
De vierwielaangedreven sedan schiet in slechts 2,8 seconden van stilstand naar 100 km/u. Van 0 naar 300 km/u gaat in slechts 23,9 seconden. Maar daar houdt de pret niet op. Pas bij 330 km/u grijpt de elektronische begrenzer in. Niet omdat het vermogen dan op is, maar omdat de banden het dan te zwaar krijgen. Brabus heeft de auto 20 mm verlaagt, wat er samen met de aerodynamische verbeteringen voor zorgt dat de auto stabiel blijft bij extreem hoge snelheid.
Coming home
De vier vuistdikke uitlaateindstukken zorgen ongetwijfeld voor een gigantische bak herrie, maar gelukkig kun je het uitlaatsysteem dempen. Er is namelijk een ‘Coming Home’-modus, waardoor een aantal kleppen sluiten en je buren niet tegen het platfond springen zodra je de Brabus start.
Duister
Heel kleurrijk is de Brabus niet – zoals we gewend zijn van het merk. Of je moet de carbon afdekplaat boven de motor meerekenen, die voorzien is van rode accenten. Verder is alles wat een laag verf kan hebben zwart — tot aan de 21-inch Brabus Monoblock Z-velgen toe. Alles wat niet zwart is, is gemaakt van koolstofvezel, waar uiteraard veel van aanwezig is. De prijs is nog niet bekend, maar de vraag is of je die wilt weten. Voor de Brabus 800 — die dus 100 pk minder heeft — moet je minimaal 254.350 euro neerleggen, voordat de belastingdienst aan je deur klopt.