BPM-verhoging stimuleert import jong gebruikte auto’s
Meer Nederlanders importeren auto’s door aangekondigde BPM-verhoging
Per 1 september 2018 stijgen de prijzen van nieuwe auto’s als gevolg van de BPM-verhoging in Nederland. Nagenoeg alle auto’s zijn duurder en dat zorgt ervoor dat steeds meer Nederlanders buiten de grenzen op zoek gaan naar een (bijna) nieuwe auto. Steeds meer importbedrijven verzorgen het traject van aankoop tot aflevering, wat het kopen van een auto in bijvoorbeeld Duitsland steeds makkelijker maakt.
NEDC versus WLTP
Sinds jaar en dag werd de uitstoot en het verbruik van auto’s gemeten aan de hand van de NEDC-methode. Deze methode zorgde ervoor dat fabrikanten auto’s vaak onder (te) ideale omstandigheden testte, wat resulteerde in een onrealistisch beeld van de uitstoot en het verbruik van auto’s. Na kritiek van zowel consumenten als de politiek, besloot de Europese Unie vorig jaar dat alle auto’s vanaf september 2018 getest worden volgens de WLTP-cyclus. Een betere testmethode waarbij er een veel realistischer beeld ontstaat van de uitstoot en het verbruik van nieuwe auto’s.
Dezelfde auto, hogere prijs
In Nederland berekend het Rijk de BPM (Belasting Personen- en Motorvoertuigen) op basis van uitstoot; hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de prijs. Nieuwe auto’s die vanaf 2018 op kenteken staan, krijgen een bpm-verhoging waardoor de aanschafprijs flink stijgt. Met uitzondering van elektrische auto’s, krijgt nagenoeg elke auto een prijsverhoging. Om die reden adverteerden autofabrikanten massaal met voorraadvoordeel op gekentekende auto’s om zo de BPM-verhoging te omzeilen.
Veel rijker aanbod
Wanneer je in de markt bent voor een (relatief) nieuwe auto, dan zijn er dus twee mogelijkheden; of kijken naar geschikt model op voorraad, of duizenden euro’s meer betalen voor de auto van je keuze. Een derde mogelijkheid is kijken naar een aantrekkelijke jonge auto in bijvoorbeeld Duitsland en deze auto importeren. In Duitsland zijn er gigantisch veel jong gebruikte auto’s die rijk uitgerust zijn, met aantrekkelijke kilometerstanden en een kloppende onderhoudshistorie. Wie daarbij opkijkt tegen de zoektocht of het importproces van een Duitse auto, kan leunen op de expertise van diverse bedrijven.
Alles in één
Niet alleen Duitse merken, maar ook zeer complete Franse, Zweedse, Italiaanse of Aziatische auto’s importeren veel bedrijven uit Duitsland. Daarbij bieden zij auto’s veelal zeer compleet aan, inclusief transport-, import- en kentekenkosten. Wanneer de auto van je wensen niet op voorraad staat, kan rustig zelf zoeken op diverse occasion-websites of een bedrijf desgewenst een passend model voor je laten zoeken. Door het brede aanbod aan rijk uitgeruste auto’s mét een originele registratie voor 1 september 2018, rijd je in een aantrekkelijke, nieuwe auto met een gunstig BPM-tarief.