BPM-inkomsten bijna 30% toegenomen in 2017
Belastingdienst haalde 449 miljoen euro meer op dan een jaar eerder
De BPM-opbrengsten uit nieuw verkochte auto’s is in 2017 fors toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De zogeheten belasting van personenauto’s en motorrijwielen leverde de overheid maar liefst 2 miljard euro op, ofwel 449 miljoen meer dan in 2016. Dat meldt het CBS op grond van nieuwe cijfers.
Meer auto’s, meer CO2, meer belasting
De toename van de BPM-inkomsten is in het beginsel te danken aan de stijgende autoverkopen. In 2017 werden circa 416.000 personenauto’s verkocht, ofwel 9% meer dan in 2016. Andere belangrijke reden is de stijging van het gemiddelde BPM-bedrag per auto, namelijk 4.652 euro in 2017 ten opzichte van 3.957 euro in 2016.
Het gemiddelde BPM-bedrag stijgt enerzijds doordat we duurdere auto’s kopen (groter en luxer), anderzijds doordat auto’s steeds zwaarder belast worden op het gebied van CO2-uitstoot. Voor elke gram extra CO2 betaal je nóg meer belasting. Ook worden plug-in hybrides sinds 2017 fors zwaarder belast. Hierdoor stortte de verkoop van PHEV’s volledig in, van 18.000 stuks in 2016 tot 1.800 in 2017.
Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM, maar het aandeel nieuwverkoop is met minder dan 2% dermate klein, dat dit nauwelijks effect heeft op de BPM-inkomsten. Dit jaar liggen we op koers om nog eens 300 miljoen meer BPM naar de schatkist te brengen ten opzichte van 2017, meldde VWE Automotive vorige maand nog.
LEES OOK: BPM-verhoging stimuleert import jong gebruikte auto’s
Import steeds populairder
Tot slot zijn de BPM-inkomsten gestegen door de toename van het aantal importauto’s, van 175.000 in 2016 tot 205.000 in 2017. In vergelijking met tien jaar geleden is de import van gebruikte auto’s bijna verdrievoudigd. Voor personenauto’s die uit het buitenland worden ingevoerd, moet een percentage van het oorspronkelijke BPM-bedrag worden betaald (rest-BPM), afhankelijk van de leeftijd van de auto.
Anderzijds, als je een auto exporteert, krijg je het bedrag aan rest-BPM terug. Dat kost de belastingdienst dus geld. Echter is het aantal geëxporteerde auto’s de laatste jaren sterk gedaald, van 325.000 in 2012 tot 232.000 in 2017.
Behalve personenauto’s moet ook BPM worden betaald voor motorfietsen en campers. De invloed hiervan op de ontwikkeling van de BPM-inkomsten was in 2017 volgens het CBS te verwaarlozen.
LEES OOK: Ministerie van Financiën: “BPM-tarieven voor 2019 aanpassen niet nodig”