BMW M4 CS: voor als een M4 GTS too much is
Twintig exemplaren komen naar Nederland
BMW vult het gat tussen de reguliere BMW M4 met Competition Package én de supersportieve M4 GTS op met deze M4 CS. De CS-uitvoering wordt van 2017 tot 2019 in gelimiteerde aantallen gebouwd. De productie start in juli dit jaar in BMW’s fabriek in München. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. Er komen twintig exemplaren naar Nederland.
LEES OOK: Met deze modellen komt BMW in 2017 tot en met 2025
Nieuwe opbouw BMW-familie
Zie CS als een nieuw label binnen de BMW M-familie. Het programma wordt als volgt opgebouwd: boven de standaard M-modellen staan de Competition-versies, met een iets hoger prestatieniveau. Daarboven positioneert BMW de CS-versies met een hoger prestatiepotentieel. On top of the food chain staan de modellen die meer gericht zijn op race-activiteiten op het circuit, maar die ook zijn straatlegaal zijn. Modellen als de BMW M4 GTS dus.
“De zescilinder levert in CS-specificatie 338 kW (460 pk): 7 kW (10 pk) meer dan het vermogen van de BMW M4 met Competition Package”
10 pk en 50 Nm meer
De BMW M4 CS maakt gebruik van de bekende zescilinder-in-lijn benzinemotor, gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling (M DCT). Het motorblok levert in CS-specificatie 338 kW (460 pk): 7 kW (10 pk) meer dan het vermogen van de BMW M4 met Competition Package. De trekkracht bedraagt 600 Nm (+50 Nm).
De 0-100-tijd duurt slechts 3,9 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. De BMW M4 CS neemt het uitlaatsysteem van de BMW M4 met Competition Package over. Dat betekent dat de zescilinder uitademt via vier uitlaatstukken met een diameter van 80 mm per pijp.
“Achterlichten met OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode) zijn ook van de partij.”
Met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP)
De belangrijkste kenmerken van de BMW M4 CS? De motorkap, het dak, de specifieke splitter onder de voorzijde, de herkenbare rand van de achterspoiler, de diffuser onder de achterzijde en zelfs de eendelige aandrijfas zijn vervaardigd van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP).
Het rijklaargewicht komt daardoor uit op 1.580 kilogram. Ook het gewicht van de portierbekleding is minimaal en bestaat uit samengeperste natuurlijke vezels met een oppervlakte in stijlvolle carbon-look. Zelfs de deurgrepen zijn lightweight. Ook achterlichten met OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode) zijn van de partij.
“Optioneel levert BMW koolstof-keramische M-remmen met goudkleurig geanodiseerde remklauwen”
Orbit Grey DTM-wielen
DTM-wielen in de kleur Orbit Grey (19-inch vóór en 20-inch achter) zijn ook onderdeel van de M4 CS. Achter deze tienspaakswielen schuilen standaard M compound remmen, voorzien van blauw gelakte remklauwen (vier zuigers vóórremmen, twee zuigers achterremmen).
Optioneel levert BMW koolstof-keramische M-remmen met goudkleurig geanodiseerde remklauwen met zes zuigers vóór en vier achter. De wielen zijn standaard omwikkeld met Michelin Cup-banden gemonteerd in de maten 265/35 R19 vóór en 285/30 R20 achter. Optioneel zijn banden met een grotere wanghoogte.
“San Marino Blue metallic en Lime Rock Grey metallic zijn exclusieve CS-kleuren”
Twee exclusieve CS-kleuren
De BMW M4 CS is leverbaar in de exclusieve CS-kleuren San Marino Blue metallic en Lime Rock Grey metallic. Niet jouw smaak? De kleuren Alpine White, Sapphire Black metallic en Frozen Dark Blue II (beperkt beschikbaar vanaf november 2017) zijn ook mogelijk. Kijken we in het interieur, dan zien we vooral heel veel alcantara, leder én speciale lichtgewicht M-sportstoelen, bekleed met Merino-leder en Alcantara en voorzien van een verlichte BMW M badge in de rugleuning. Je leest het goed: een verlicht M-logo in de rugleuning.
Optioneel levert BMW een M-sportstuur. De BMW M4 CS heeft standaard BMW Navigation systeem Professional, automatische climate control en de automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels. Adaptieve LED-koplampen met BMW Selective Beam – een grootlichtassistent die verblinding van tegenliggers voorkomt – is optioneel.
The high performance masterpiece.
Introducing the all-new #BMW #M4 CS. pic.twitter.com/aJu6Wly76k— BMW (@BMW) 19 april 2017