BMW iX5 Hydrogen: zo wordt deze waterstof-SUV gebouwd
Fotoreportage: productie in beeld
BMW is gestart met de productie van de BMW iX5 Hydrogen. De productie van het waterstofvoertuig vindt in een beperkte oplage plaats in de proeffabriek van het München Research and Innovation Center (FIZ). Hoe wordt deze BMW X5 op waterstof geproduceerd? Dat brengen we in beeld.
BEV of waterstof?
De meeste autofabrikanten zetten vol in op batterij-elektrische aandrijflijnen, maar niet iedereen. Honda, Toyota en BMW zien (ook) wel wat in waterstoftechnologie. BMW ziet een combinatie van batterij- en brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen op de lange termijn als een verstandige aanpak, vertelt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling.
“Waterstof is een veelzijdige energiedrager die een sleutelrol speelt bij het streven naar klimaatneutraliteit”, zegt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling.
Minder zeldzame grondstoffen
Frank vervolgt: “We zijn er zeker van dat waterstof aanzienlijk aan belang zal winnen voor de individuele mobiliteit. Brandstofcellen hebben ook geen zeldzame grondstoffen zoals kobalt, lithium of nikkel nodig. Met onze BMW iX5 Hydrogen-testvloot kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen, waardoor we klanten een aantrekkelijk productaanbod kunnen bieden zodra de waterstofeconomie een wijdverspreide realiteit wordt.”
Research and Innovation Center in München
BMW produceert de BMW iX5 Hydrogen in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München. Dit is een soort hub tussen de ontwikkelingsfase en productiefase op grote schaal in waar elk nieuw model van een van de merken van BMW Group voor het eerst wordt gemaakt.
In het centrum werken ongeveer 900 mensen in de carrosseriebouw, assemblage, modelbouw, conceptvoertuigbouw en manufacturing. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en hebben tot taak ervoor te zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie.
Groeten uit Spartanburg
In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en eerste montage van nieuwe modellen nauw samengewerkt om de allernieuwste aandrijf- en energieopslagtechnologie te integreren. BMW Group Plant Spartanburg in de Verenigde Staten levert de basisvoertuigen voor het waterstofmodel, dat is ontwikkeld op het platform van de BMW X5.
Waterstoftanks
De carrosserie van de SUV is uitgerust met een nieuwe vloerconstructie. Deze maakt het mogelijk om de twee waterstoftanks in de middentunnel en onder de achterbank te plaatsen. De modelspecifieke 12V- en 400V-elektrische systemen, de batterij, de elektromotor en de brandstofcel worden allemaal geïntegreerd tijdens de assemblagefase, naast de standaard productieonderdelen.
Aandrijflijn BMW iX5 Hydrogen
De elektromotor is samen met de batterij rond de achteras geplaatst. Dezelfde elektromotor wordt ook gebruikt in batterij-elektrische en plug-in hybride modellen van BMW. De elektromotor krijgt zijn stroom niet alleen van de brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. Er is ook een flinke batterij aan boord voor extra power bij acceleratie. Bij het afremmen wordt die opgeladen omdat de elektromotor ook als dynamo kan fungeren. De elektromotor van de BMW iX5 Hydrogen levert een vermogen van 125 kW (170 pk). Met extra stroom uit de batterij is dat tijdelijk zelfs 275 kW (374 pk).
Een testvloot van de BMW iX5 Hydrogen wordt vanaf voorjaar 2023 wereldwijd in gebruik genomen op geselecteerde locaties. Naar de showroom rennen om een exemplaar te bestellen hoeft dus nog niet.