Bijzondere techniek voor Jeep Cherokee
De nieuwe Jeep Cherokee is de eerste middenklasse-SUV die standaard voorzien is van een negentrapsautomaat. De nieuwe versnellingsbak wordt toegepast in combinatie met bestaande benzinemotoren én een geheel nieuwe 2,0-liter dieselmotor. De nieuwe Cherokee komt in drie uitvoeringen en gaat komende lente in de verkoop.
De nieuwe automatische transmissie met negen versnellingen garandeert een uitzonderlijk soepel schakelgedrag, ideale verhoudingen voor een nog snellere acceleratie en een lager brandstofverbruik. Het zorgt ook voor agressieve sprints vanuit stilstand en een extra laag toerental bij hoge snelheden. De zuinige 2,0-liter dieselmotor in de nieuwe Jeep Cherokee is ontwikkeld door moederbedrijf Fiat. De viercilindermotor levert 125 kW (170 pk) vermogen en een riant koppel van 350 Nm vanaf 1.500 t/min. Deze motor komt in een later stadium ook met minder vermogen. Die wordt bovendien gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Liefhebbers van benzinemotoren zijn aangewezen op de 3,2-liter V6-motor van 200 kW (272 pk). De volledig nieuwe Jeep Cherokee is ontworpen om op alle terreinen uit te blinken. Hij wordt leverbaar in zowel tweewiel- als vierwielaangedreven configuratie. Volgens zijn makers is hij de maatstaf voor off-roadrijden onder alle omstandigheden. De Cherokee is ook de eerste middenklasse-SUV die de achterwielaandrijving uitschakelt als de 4×4-aandrijving niet noodzakelijk is. Dat kan veel brandstof besparen. De uitschakeling van de aandrijving op de achteras gebeurt onmerkbaar en geheel automatisch.