Bentley Mulliner Bacalar: gemaakt van carbon, aluminium en omgevallen bomen
Slechts twaalf exemplaren, allemaal verkocht.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Bentley ziet weer toekomst in coachbuilding en laat met deze Bentley Mulliner Bacalar zien wat het merk in huis heeft. Van deze Bacalar produceert Bentley Mulliner – de afdeling waar elke klantenwens in vervulling gaat – slechts twaalf exemplaren.
Laguna Bacalar
De Bentley Mulliner Bacalar is een tweezitter zónder dak met barchettadesign. De bijzondere auto is vernoemd naar Laguna Bacalar, een meer op het Mexicaanse schiereiland Yucatan. Laguna Bacalar is een meer dat bekend staat om zijn adembenemende schoonheid. Zo’n naam past volgens Bentley perfect bij een auto als deze Bacalar.
Bentley Mulliner: de toekomst
Met het oog op toekomstige projecten wordt de afdeling Bentley Mulliner anders ingedeeld. Er komen drie portfolio’s: Classic, Collections en Coachbuilt. De nieuwe divisie Bentley Mulliner Coachbuilt introduceert in de toekomst meer ‘bespoke’ modellen. Ook one-offs zijn mogelijk. Geld maakt immers alles mogelijk.
EXP 100 GT
Het eerste project van Bentley Mulliner Coachbuilt is deze Bacalar. De auto is geïnspireerd op de EXP 100 GT concept car. Dit studiemodel presenteerde Bentley in 2019 ter ere van het 100-jarige bestaan van het merk.
Continental GT Convertible
Als basis heeft Bentley een Continental GT Convertible (GTC) gebruikt met 6,0-liter W12 TSI-benzinemotor met 659 pk en achttraps automaat. De koets en het interieur is vervolgens compleet onder handen genomen. Diverse carrosserie-elementen zijn gemaakt van aluminium en de deuren en de wielkasten zijn van koolstofvezel.
Duurzame tweezitter
De Bacalar is zoals gezegd een tweezitter. De ruimte achter de twee stoelen is op maat gemaakt voor exclusieve reistassen van de Italiaanse specialist Schedoni. Het hout in de Bacalar komt van natuurlijk omgevallen bomen, die duizenden jaren in turfvelden, meren en rivieren in The Fenlands of East Anglia hebben gelegen. Er zit dus ook een duurzaam randje aan deze Bentley. Ook het textiel en wol is met de hand bewerkt en verwerkt.
Twaalf stuks
Elke Bacalar wordt in overleg met individuele klanten gepersonaliseerd. Alle 12 exemplaren zijn inmiddels toegewezen. Het prijskaartje bedraagt 1,5 miljoen pond, exclusief belastingen. Dat komt neer op 1,72 miljoen euro, exclusief belastingen.
Mulliner, hoe zit dat precies?
Mulliner startte in de jaren 1500 als zadelmaker. Rond 1760 kwam de focus op carrosseriebouw te liggen. Zo bouwde Mulliner postkoetsen voor The Royal Mail. Toen de automobiel zijn intrede deed, bewoog Mulliner mee.
In 1923 ontwikkelde het toen nog zelfstandige bedrijf een 3,0-liter tweezits Bentley voor de Olympia Show in Londen. Dit was de start van de innige samenwerking tussen Mulliner en Bentley. Alleen al in de jaren ’20 van de vorige eeuw bouwde Mulliner 240 koetswerken voor Bentley-chassis’.
Misschien wel de beroemdste Mulliner-creatie is de R-Type Continental uit 1952. Deze Bentley wordt nog altijd als een van de mooiste auto’s ooit beschouwd. Mulliner werd in 1959 officieel onderdeel van Bentley. Op dit moment heeft Mulliner 40 mensen in dienst: van specialisten met 40 jaar ervaring tot stagiairs.