Battle of the LMP1’s: Porsche, Audi, Toyota
Spectaculaire racers streven naar gouden medaille
Van Porsche, Audi en Toyota mag het nieuwe FIA World Endurance Championship (WEC) beginnen! De drie merken hebben allemaal hun nieuwe LMP1-wapen gepresenteerd. Porsche heeft de 919 Hybrid, Audi de nieuwe R18 en Toyota een fonkelnieuwe TS050 Hybrid.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota heeft in 2015 een wat moeizaam WEC-seizoen achter de rug, maar hoopt de draad dit seizoen weer helemaal op te pakken. De TS050 Hybrid oogt indrukwekkend. De aandrijflijn van de TS050 Hybrid bestaat uit twee elektromotoren, samen goed voor 368 kW (500 pk). Daar komt het vermogen van de nieuwe direct ingespoten 2,4-liter twinturbo V6-benzinemotor met 368 kW (500 pk) nog bij op. Het systeemvermogen komt uit op 736 kW (1000 pk). Tijdens remmen en loslaten van het gaspedaal dienen de twee elektromotoren als generatoren. Een supercondensator wint deze energie zo snel mogelijk terug en gebruikt deze tijdens accelereren zodat een flinke boost ontstaat.
[gallerij-3]
Porsche 919 Hybrid
Geen dikke V6 met dubbele turbo’s in de Porsche 919 Hybrid. De Duitse sportautoproducent maakt gebruik van een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor in V-vorm met iets minder dan 370 kW (500 pk), gekoppeld aan elektromotoren met 400 pk die het systeem verhogen naar 661 kW (900 pk). De vierwielaangedreven 919 Hybrid haalt een top van meer dan 340 km/u. Sprinten van 0 naar 100 km/u neemt slechts 2,2 tellen in beslag en de 0-200-sprint is na 4,8 seconden een feit. Porsche koppelt de aandrijflijn aan een zeventraps sequentiële racetransmissie. En het gewicht? Slechts 875 kilogram. Daarmee voldoet Porsche aan de regels, want een LMP1-racer moet minimaal 875 kilogram wegen.
[gallerij-1]
Audi R18
Ietwat futuristisch is de nieuwe R18 van Audi. De Duitsers zijn al jaren succesvol in het WEC-kampioenschap en willen die reputatie graag in stand houden. Belangrijk verschil ten opzichte van de Porsche en Toyota is dat de R18 een dieselhybride is. De V6 TDI-dieselmotor is verder geoptimaliseerd en produceert nu meer dan 378 kW (514 pk) en 850 Nm trekkracht. Het hybride systeem wordt voor de eerste keer aangestuurd door batterijen en genereert een boost van 300 kW. De totale aandrijflijn levert volgens Audi meer dan 735 kW (1.000 pk) en is gekoppeld aan een zestraps sequentiële automaat. Audi belooft dat de nieuwe R18 ten opzichte van z’n voorganger krachtiger, sneller en tien procent efficiënter is.
[gallerij-2]
Negen races
Het FIA World Endurance Championship (WEC) bestaat uit in totaal negen races. Hieronder een overzicht van alle races, met hoogtepunt de 24 Uren van Le Mans op 18 juni.
17 april – 6 Uren van Silverstone (Gbr)
7 mei – 6 Uren van Spa-Francorchamps (Bel)
18 juni – 24 Uren van Le Mans (Fra)
24 juli – 6 Uren van Nürburgring (Dui)
3 september – 6 Uren van Mexico (Mex)
17 september – 6 Uren van Circuit of the Americas (USA)
16 oktober – 6 Uren van Fuji (Jpn)
6 november – 6 Uren van Shanghai (Chn)
19 november – 6 Uren van Bahrain (Bhr)