achtergrondafbeelding

Autozoeker

Volkswagen Polo

In 1975 introduceerde Volkswagen de Polo als het kleinere broertje van de Golf. De auto begon als een rebadgeversie van de Audi 50, een auto die inmiddels is uitgegroeid tot de A1. De Polo heeft zich inmiddels bewezen als een zeer populaire B-segmenter en de auto staat ook hoog in de lijst met meest verkochte automodellen in ons land. Lees verder

Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

In 1975 introduceerde Volkswagen de Polo als het kleinere broertje van de Golf. De auto begon als een rebadgeversie van de Audi 50, een auto die inmiddels is uitgegroeid tot de A1. De Polo heeft zich inmiddels bewezen als een zeer populaire B-segmenter en de auto staat ook hoog in de lijst met meest verkochte automodellen in ons land.

Polo Sedan
Altijd is er ook een sedanversie van de Polo geweest, maar tegenwoordig wordt die versie niet meer in ons land geleverd. De Polo sedan ging tot voor kort als Vento door het leven, een naam die in de jaren ’90 nog op de sedanversie van de Golf zat. De sedanverie luistert sinds 2018 naar de naam Virtus. Van 2016 tot en met 2020 was er ook nog een extra korte sedanversie, de Ameo, specifiek voor de Indiase markt.

Motoren en varianten
De Polo is in de loop der jaren geleverd met een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren, met vermogens van 65 tot 200 pk. Voor ieder wat wils. Voor de sportieve rijder is de Polo er ook als GTI. Sinds de facelift in 2021 is het motorenaanbod wel flink ingeperkt, met slechts nog benzinemotoren met 80 tot 110 pk.

Interesse in een tweedehands Volkswagen Polo?

Als kleine broer van de Golf is er ook voor de Volkswagen Polo veel animo. Sterker, in Nederland staan er van beide modellen ongeveer evenveel occasions te koop: namelijk meer dan 3.000 stuks. Keuze genoeg, dus. In tegenstelling tot de Golf is de Polo niet geleverd als hybride of EV, maar de gevarieerde selectie aan zuinige benzine- en dieselmotoren maakt hem toch erg aantrekkelijk. Bovendien zijn er diverse sportieve uitvoeringen, zoals de GTI, te vinden waarmee je veel plezier kunt beleven. De Polo is een strak gelijnde auto met een relatief ruim en goed uitgerust interieur. Er zijn voordeliger alternatieven, maar de Polo biedt veel waar voor zijn geld – en dat is wat telt. Je koopt een modern exemplaar al voor minder dan 10.000 euro, oudere modellen zijn nog goedkoper.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 44 kW (60 pk)
Bij 5.000 tpm
Max. koppel 95 Nm
Bij 3.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 10,6 m
Vermogensrange 44 tot 147 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie oktober 2017
Laatste facelift n.v.t.
Niet meer leverbaar sinds januari 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 16.220
Bijzonderheden De nieuwe Polo is ten opzichte van zijn voorganger opmerkelijk groter en ruimer.

Afmetingen/gewichten

L x B x H 4.050 x 1.750 x 1.450 mm
Wielbasis 2.560 mm
Massa leeg 1.005 kg
Max. aanh. gew. 800 kg
Inh. bag. ruimte. 355 l
Tankinhoud 40 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,7 l/100km
CO₂-emissie 106 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 15,5 s
Topsnelheid 164 km/u