De eerste Toyota Camry verscheen in 1979. Dat was nog onder de typenaam Celica Camry en de auto werd dan ook gepositioneerd als de sedanversie van de Celica. In technisch opzicht was het eigenlijk een Carina met gewijzigd front. De eerste ‘echte’ Camry verscheen in 1982 en kwam in 1983 vervolgens ook naar Europa. De auto was leverbaar als sedan en liftback. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste Toyota Camry verscheen in 1979. Dat was nog onder de typenaam Celica Camry en de auto werd dan ook gepositioneerd als de sedanversie van de Celica. In technisch opzicht was het eigenlijk een Carina met gewijzigd front. De eerste ‘echte’ Camry verscheen in 1982 en kwam in 1983 vervolgens ook naar Europa. De auto was leverbaar als sedan en liftback.
Breed en smal
De Camry nam zeker in de VS al snel een sterke marktpositie in. In 1986 verscheen de tweede generatie, waarbij de liftback werd vervangen door een stationwagenvariant. In 1990 verschijnt generatie drie, die echter voorbehouden blijft aan Japan. Al in 1991 verschijnt opnieuw een Camry, maar nu gaat het om een iets grotere auto met dezelfde typenaam. Deze ‘internationale’ Camry wordt aangeduid als de wide-body, terwijl het Japanse type en alle voorgaande modellen voortaan worden aangeduid als de narrow-body.
Weg uit Europa…
Vanaf de tweede generatie wide-body uit 1996 wordt de Camry alleen nog als sedan geleverd. Er volgen nog enkele generaties, maar in 2004 verdwijnt de Camry in (West-)Europa van het toneel. De verkopen blijven toch te ver achter bij die van de concurrentie. Wereldwijd blijft de Camry-lijn echter op succesvolle wijze doorgaan. Nadat in 2003 de narrow-body-modellen voor Azië komen te vervallen wordt er weer vrijwel wereldwijd één type Camry geleverd.
…en weer terug
De huidige Toyota Camry, de achtste generatie als we de wide-body-lijn volgen, verscheen in 2017 op de markt. Anno 2019 maakt deze Camry toch ook weer zijn intrede op de Europese markt. Zeker nu de iets kleinere Avensis is komen te vervallen ziet men toch weer ruimte voor het model. In ieder geval in Nederland zal de Camry alleen als hybride worden geleverd.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.487 cm³ |
Bij | 5.700 tpm |
Max. koppel | 3.600 Nm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | alleen 160 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 160 kW (218 pk) |
Systeemkoppel | 221 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,3 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 39.995 |
Bijzonderheden | De Camry keert na 15 jaar terug naar Nederland en wordt hier alleen geleverd als 2.5 Hybrid. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/55 R17 |
L x B x H | 4.880 x 1.840 x 1.450 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 524 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,3 l/100km |
CO₂-emissie | 98 g/km |
Energielabel | B |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng