De Maserati GranTurismo kwam in 2007 op de markt als opvolger van de Maserati Coupé. Daarmee gaat de lijn van voorgangers terug via de Maserati 3200 GT, Maserati Ghibli en Biturbo tot uiteindelijk de Maserati Merak. De Maserati GranTurismo deelt zijn platform met de Maserati Quattroporte, maar is net als zijn voorganger een sportieve grand tourer met 2+2-zitopstelling. In 2010 werd het modellenaanbod uitgebreid met een open versie, de GranCabrio. Nadat de productie van de eerste generatie Maserati GranTurismo in 2019 ten einde kwam, werd in 2023 de tweede generatie geïntroduceerd. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Maserati GranTurismo kwam in 2007 op de markt als opvolger van de Maserati Coupé. Daarmee gaat de lijn van voorgangers terug via de Maserati 3200 GT, Maserati Ghibli en Biturbo tot uiteindelijk de Maserati Merak. De Maserati GranTurismo deelt zijn platform met de Maserati Quattroporte, maar is net als zijn voorganger een sportieve grand tourer met 2+2-zitopstelling. In 2010 werd het modellenaanbod uitgebreid met een open versie, de GranCabrio. Nadat de productie van de eerste generatie Maserati GranTurismo in 2019 ten einde kwam, werd in 2023 de tweede generatie geïntroduceerd.
Eerste generatie Maserati GranTurismo
De eerste generatie Maserati GranTurismo werd in iedere uitvoering aangedreven door een V8, die door Maserati was ontwikkeld en door Ferrari werd gebouwd. Afhankelijk van de uitvoering had de V8 een inhoud van 4,2 of 4,7 liter, met vermogens van 405 tot 460 pk. De motor was achter de vooras geplaatst en daarmee een middenmotor. De aandrijving gaat altijd naar de achterwielen. Voor een moderne auto wist de eerste generatie Maserati GranTurismo het lang uit te houden. Met slechts minimale cosmetische aanpassingen en kleine wijzigingen op gebied van techniek en infotainment bleef het in 2007 geïntroduceerde model tot in 2019 in productie.
Tweede generatie Maserati GranTurismo
De tweede generatie Maserati GranTurismo is in de eerste plaats een evolutie van de eerste generatie. Toch is onderhuids wel het nodige veranderd. De auto deelt niet langer zijn techniek met de Maserati Quattroporte, maar staat op hetzelfde platform als de Maserati Grecale. Dat is nota bene een vijfdeurs SUV. Overigens zijn er ook de nodige technische overeenkomsten met de Alfa Romeo Giulia, die al veel eerder op de markt kwam dan de twee Maserati’s. Ander groot nieuws is het motorenaanbod. Hoewel de meeste uitvoeringen van de Maserati GranTurismo worden aangedreven door een 3,0-liter V6, is er voor het eerst ook een volledig elektrisch aangedreven variant: de Maserati GranTurismo Folgore. Die heeft maar liefst drie elektromotoren, goed voor een indrukwekkend systeemvermogen van 560 kW (761 pk) en een 0-100-sprint van slechts 2,7 seconden. De toepassing van veel lichtgewicht materialen zoals aluminium en magnesium houdt het gewicht voor alle modellen relatief laag. Vooralsnog is de tweede generatie Maserati GranTurismo er alleen als coupé. De Maserati GranCabrio heeft daarmee nog geen opvolger gekregen.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 2.992 cm³ |
Max. vermogen | 360 kW (490 pk) |
Bij | 6.500 tpm |
Max. koppel | 600 Nm |
Bij | 3.000 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,4 m |
Vermogensrange | 360 tot 560 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 226.911 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/35 R20 / 295/30 R21 |
L x B x H | 4.959 x 1.957 x 1.353 mm |
Wielbasis | 2.929 mm |
Massa leeg | 1.795 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 310 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,2 l/100km |
CO₂-emissie | 230 g/km |
Energielabel | F |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 302 s |
Topsnelheid | 3,9 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng