achtergrondafbeelding

Autozoeker

Land rover Range rover sport

Al in 1951 was het idee ontstaan voor een groter model boven ‘de’ Land Rover, achteraf aangeduid als de Series, het enige model dat het merk toen leverde. Er werd een project opgestart, maar dat kwam eind jaren ’50 op de plank te liggen. Zo’n tien jaar later werd het daar weer vanaf gepakt en na nog weer enkele ontwikkelingsjaren zag in 1970 de eerste Range Rover het levenslicht. Lees verder

Al in 1951 was het idee ontstaan voor een groter model boven ‘de’ Land Rover, achteraf aangeduid als de Series, het enige model dat het merk toen leverde. Er werd een project opgestart, maar dat kwam eind jaren ’50 op de plank te liggen. Zo’n tien jaar later werd het daar weer vanaf gepakt en na nog weer enkele ontwikkelingsjaren zag in 1970 de eerste Range Rover het levenslicht.

Succes
De Range Rover was net zo goed een echte terreinwagen, maar bood daarnaast ook luxe. Daarmee is het een van, zo niet dé eerste SUV(‘s) volgens het huidige concept. De auto was eerst alleen leverbaar als driedeurs model, maar in 1981 werd ook een vijfdeursvariant toegevoegd. De auto bleek succesvol en wist het zonder al te ingrijpende wijzigingen tot en met 1996 uit te houden.

Een submerk op zich
Inmiddels zijn we sinds 2012 toe aan de vierde generatie, die zowel in formaat als luxeniveau flink is gegroeid. De Range Rover-lijn is in de tussentijd uitgegroeid tot bijna een submerk op zich. Er kwamen ook nieuwe varianten bij, zoals vanaf 2004 de Range Rover Sport, zoals de naam al aangeeft een wat ‘sportievere’ en iets kleinere variant van de auto. Na de meer op zichzelf staande compacte Range Rover Evoque in 2011 is de laatste toevoeging de Velar uit 2017, een coupéachtig SUV-model.