Al in 1951 was het idee ontstaan voor een groter model boven ‘de’ Land Rover, achteraf aangeduid als de Series, het enige model dat het merk toen leverde. Er werd een project opgestart, maar dat kwam eind jaren ’50 op de plank te liggen. Zo’n tien jaar later werd het daar weer vanaf gepakt en na nog weer enkele ontwikkelingsjaren zag in 1970 de eerste Range Rover het levenslicht. Lees verder
Al in 1951 was het idee ontstaan voor een groter model boven ‘de’ Land Rover, achteraf aangeduid als de Series, het enige model dat het merk toen leverde. Er werd een project opgestart, maar dat kwam eind jaren ’50 op de plank te liggen. Zo’n tien jaar later werd het daar weer vanaf gepakt en na nog weer enkele ontwikkelingsjaren zag in 1970 de eerste Range Rover het levenslicht.
Succes
De Range Rover was net zo goed een echte terreinwagen, maar bood daarnaast ook luxe. Daarmee is het een van, zo niet dé eerste SUV(‘s) volgens het huidige concept. De auto was eerst alleen leverbaar als driedeurs model, maar in 1981 werd ook een vijfdeursvariant toegevoegd. De auto bleek succesvol en wist het zonder al te ingrijpende wijzigingen tot en met 1996 uit te houden.
Een submerk op zich
Inmiddels zijn we sinds 2022 toe aan de vijfde generatie, die een evolutie is van het voorgaande model uit 2012. De Range Rover-lijn is in de tussentijd uitgegroeid tot bijna een submerk op zich. Er kwamen ook nieuwe varianten bij, zoals vanaf 2004 de Range Rover Sport, zoals de naam al aangeeft een wat ‘sportievere’ en iets kleinere variant van de auto. Na de meer op zichzelf staande compacte Range Rover Evoque in 2011 is de laatste toevoeging de Velar uit 2017, een coupéachtig SUV-model.
Technisch
Motortype | diesel, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.997 cm³ |
Max. vermogen | 221 kW (300 pk) |
Bij | 4.000 tpm |
Max. koppel | 650 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,7 m |
Vermogensrange | 221 tot 467 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 144.114 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 275/45 R21 |
L x B x H | 4.946 x 2.047 x 1.820 mm |
Wielbasis | 2.997 mm |
Massa leeg | 2.390 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 647 l |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,3 l/100km |
CO₂-emissie | 192 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 6,6 s |
Topsnelheid | 218 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng