In 2016 breidde Kia haar modellenaanbod uit met de Niro, een relatief compacte crossover zonder een directe voorganger. Wellicht dat de auto tot op zekere hoogte gezien kan worden als opvolger van de Carens. De Niro is nadrukkelijk ontworpen om eruit te zien als een ‘gewone’ auto, ondanks dat hij ook geleverd wordt met (deels) elektrische aandrijflijn. Voor wie hybride wil rijden, zonder dit overdreven te benadrukken. Lees verder











In 2016 breidde Kia haar modellenaanbod uit met de Niro, een relatief compacte crossover zonder een directe voorganger. Wellicht dat de auto tot op zekere hoogte gezien kan worden als opvolger van de Carens. De Niro is nadrukkelijk ontworpen om eruit te zien als een ‘gewone’ auto, ondanks dat hij ook geleverd wordt met (deels) elektrische aandrijflijn. Voor wie hybride wil rijden, zonder dit overdreven te benadrukken.
Hybride en elektrisch
(Deels) elektrische aandrijflijnen dus. De aandrijflijn bestaat bij de Niro op z’n minst gedeeltelijk uit elektrische kracht. Het ‘basismodel’ is de gewone Hybrid. Daarnaast kan men ook kiezen uit de Plug-In Hybrid, die ook kleine afstanden volledig elektrisch kan afleggen. De laatste toevoeging is de volledig elektrische e-Niro, een volledig elektrische variant die ruim 450 kilometer ver komt op één acculading. In 2022 kwam de tweede generatie Niro op de markt. Met een spannender vormgeving, maar verder een evolutie van de eerste generatie.
Zuinigheidsrecord
Eind 2016 zette Kia met de Niro Hybrid een wereldrecord voor de meest zuinige rit met een hybrideauto. Tijdens een rit van Los Angeles naar New York zette de Niro een brandstofverbruik neer van omgerekend 1 op 33. Het vorige record was ook al in handen van Kia. Toen zette het met een Optima Hybrid een verbruik neer van 1 op 28.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.580 cm³ |
Bij | 5.600 tpm |
Bij | 1.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | 104 tot 150 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 104 kW (141 pk) |
Systeemkoppel | 265 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 10,4 s |
Topsnelheid | 165 km/u |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | maart 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 7 jaar |
Vanafprijs | € 31.995 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/60 R16 |
L x B x H | 4.420 x 1.825 x 1.545 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.374 kg |
Max. aanh. gew. | 1.300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 451 l |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,4 l/100km |
CO₂-emissie | 100 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
Abarth
Aiways
Alfa Romeo
Alpine
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
BYD
Cadillac
Caterham
Chevrolet
Citroën
Cupra
Dacia
Dongfeng
Donkervoort
DS
Ferrari
Fiat
Fisker
Ford
Honda
Hongqi
Hyundai
Ineos
Infiniti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
KG Mobility
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Leapmotor
Lexus
Lightyear
Lotus
Lucid
Lynk & Co
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Micro Mobility Systems
MINI
Mitsubishi
Morgan
NIO
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Rolls-Royce
SEAT
Skoda
Smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
TVR
VinFast
Volkswagen
Volvo
XPeng