achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ford Ranger

Het model heeft in Nederland nooit echt een grote rol gespeeld, maar hij is er nog altijd: de stoere Ranger. De geschiedenis van het model begint in 1988, toen de F-150 er een kleiner broertje bij kreeg. Deze Noord- en Zuid-Amerikaanse modellenlijn liep tot en met 2011. Sinds 1998 is er echter nog een tweede Ranger-lijn, het internationale model. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Het model heeft in Nederland nooit echt een grote rol gespeeld, maar hij is er nog altijd: de stoere Ranger. De geschiedenis van het model begint in 1988, toen de F-150 er een kleiner broertje bij kreeg. Deze Noord- en Zuid-Amerikaanse modellenlijn liep tot en met 2011. Sinds 1998 is er echter nog een tweede Ranger-lijn, het internationale model.

Mazda
In de jaren ’90 had Ford nog een samenwerkingsverband met Mazda. Zo kwam het dat Ford vanaf 1998 een eigen versie ging leveren van Mazda’s B-serie pick-up, die later werd omgedoopt tot de BT-50. De Ford-versie van de auto ging dus eveneens door het leven als Ranger, maar staat verder los van het Amerikaanse model.

Australiër
De huidige Ranger is sinds 2011 op de markt. Ook deze generatie is ontwikkeld door de Australische tak van Ford, maar is alleen nog qua techniek gerelateerd aan de Mazda BT-50. De Ranger heeft voortaan een volledig eigen carrosserie. In 2015 onderging de Ranger een grondige facelift om het model te laten passen bij de nieuwe designtaal van het merk. Sinds eind 2018 wordt deze 'internationale' Ranger ook weer in de VS geleverd, nadat die het een tijd zonder Ranger hadden moeten doen.

Raptor
In navolging van de populariteit van de F-150 Raptor verscheen in 2018 ook een dergelijke uitvoering voor de Ranger. Wel is de Ranger Raptor wat meer ingetogen dan de F-150 Raptor. Goed nieuws voor de liefhebber: uiteindelijk is de Ranger Raptor toch officieel beschikbaar geworden op de Nederlandse markt. Een Ranger-variant die we in Europa nooit gekend hebben is de Everest, de SUV-versie van de auto die ook al sinds 1998 geleverd wordt.

Technisch

Motortype diesel, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 2.000 cm³
Max. vermogen 125 kW (170 pk)
Max. koppel 420 Nm
Bij 1.500 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 12,7 m
Vermogensrange 125 tot 157 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie 6AT)
Carrosserietype 2- of 4-drs. pick-up
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2015
Laatste facelift maart 2019
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 26.200
Bijzonderheden Naast de Double Cab is er ook de verlengde cabine, met iets minder interieurruimte maar een grotere laadbak.
Onderhoudsinterval 30.000 km

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/70 R16
L x B x H 5.362 x 1.860 x 1.804 mm
Wielbasis 3.220 mm
Massa leeg 2.024 kg
Max. aanh. gew. 3.500 kg
Tankinhoud 80 l
Laadruimte 1,2 m3
Laadlengte 1.549 mm
Laadvermogen 1.070 tot 1.203 kg

Verbruik

CO₂-emissie 221 g/km

Prestaties

Topsnelheid 180 km/u