achtergrondafbeelding

Autozoeker

Citroen C5 x

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde. Lees verder

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde.

Duits?
De tweede generatie werd in 2007 geïntroduceerd. Aan het basisconcept veranderde vrij weinig, hoewel de liftbackversie nu een echte traditionele sedan werd. Het was duidelijk dat Citroën meer dan ooit de strijd aan wilde gaan met de Duitse concurrentie, want de C5 zag er eerder Duits uit dan Frans. Bovendien was het hydropneumatische veersysteem nu vervangen door conventionele schokdempers. Vooral van Citroën-liefhebbers kwam daardoor de nodige kritiek.

De C5 is terug!
Hoewel de kritiek op de auto rationeel bekeken niet terecht was, kon de C5 de strijd met de Duitse concurrentie toch niet aan. Door tegenvallende verkopen werd de auto in 2015 al vroegtijdig van de Britse markt gehaald. In 2017 was het dan ook over voor de rest van de wereld, alleen in China liep tot 2021 nog een lokale versie van de band. In 2021 verscheen eindelijk een opvolger, al heet het model nu C5 X en is het een soort hoge liftback geworden. Ofwel: een crossover en ook met de plug-in hybridetechniek is het model weer helemaal van nu.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.199 cm³
Max. vermogen 96 kW (130 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 230 Nm
Bij 1.750 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Vermogensrange 96 tot 165 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. liftback
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie oktober 2021
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 37.490

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/65 R17
L x B x H 4.805 x 1.859 x 1.485 mm
Wielbasis 2.785 mm
Massa leeg 1.393 kg
Max. aanh. gew. 1.050 kg
Inh. bag. ruimte. 545 l
Tankinhoud 57 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,0 l/100km
CO₂-emissie 135 g/km
Energielabel A

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,3 s
Topsnelheid 196 km/u