achtergrondafbeelding

Autozoeker

Citroen C5 x

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde. Lees verder

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde.

Duits?
De tweede generatie werd in 2007 geïntroduceerd. Aan het basisconcept veranderde vrij weinig, hoewel de liftbackversie nu een echte traditionele sedan werd. Het was duidelijk dat Citroën meer dan ooit de strijd aan wilde gaan met de Duitse concurrentie, want de C5 zag er eerder Duits uit dan Frans. Bovendien was het hydropneumatische veersysteem nu vervangen door conventionele schokdempers. Vooral van Citroën-liefhebbers kwam daardoor de nodige kritiek.

De C5 is terug!
Hoewel de kritiek op de auto rationeel bekeken niet terecht was, kon de C5 de strijd met de Duitse concurrentie toch niet aan. Door tegenvallende verkopen werd de auto in 2015 al vroegtijdig van de Britse markt gehaald. In 2017 was het dan ook over voor de rest van de wereld, alleen in China liep tot 2021 nog een lokale versie van de band. In 2021 verscheen eindelijk een opvolger, al heet het model nu C5 X en is het een soort hoge liftback geworden. Ofwel: een crossover en ook met de plug-in hybridetechniek is het model weer helemaal van nu.

Technisch

Motortypebenzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud1.199 cm³
Max. vermogen96 kW (130 pk)
Bij5.500 tpm
Max. koppel230 Nm
Bij1.750 tpm
Aandrijvingvoorwielen
Remmen v/agev. schijven/schijven
Vermogensrange96 tot 165 kW

Algemeen

Transmissie8AT
Carrosserietype5-drs. liftback
Euro NCAP4 sterren
Marktintroductieoktober 2021
Laatste faceliftn.v.t.
Garantie8 jaar
Vanafprijs€ 37.490

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat215/65 R17
L x B x H4.805 x 1.859 x 1.485 mm
Wielbasis2.785 mm
Massa leeg1.393 kg
Max. aanh. gew.1.050 kg
Inh. bag. ruimte.545 l
Tankinhoud57 l

Verbruik

Verbr. gecomb.6,0 l/100km
CO₂-emissie135 g/km
EnergielabelA

Prestaties

Acc. 0-100 km/u11,3 s
Topsnelheid196 km/u