De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde. Lees verder



De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde.
Duits?
De tweede generatie werd in 2007 geïntroduceerd. Aan het basisconcept veranderde vrij weinig, hoewel de liftbackversie nu een echte traditionele sedan werd. Het was duidelijk dat Citroën meer dan ooit de strijd aan wilde gaan met de Duitse concurrentie, want de C5 zag er eerder Duits uit dan Frans. Bovendien was het hydropneumatische veersysteem nu vervangen door conventionele schokdempers. Vooral van Citroën-liefhebbers kwam daardoor de nodige kritiek.
De C5 is terug!
Hoewel de kritiek op de auto rationeel bekeken niet terecht was, kon de C5 de strijd met de Duitse concurrentie toch niet aan. Door tegenvallende verkopen werd de auto in 2015 al vroegtijdig van de Britse markt gehaald. In 2017 was het dan ook over voor de rest van de wereld, alleen in China liep tot 2021 nog een lokale versie van de band. In 2021 verscheen eindelijk een opvolger, al heet het model nu C5 X en is het een soort hoge liftback geworden. Ofwel: een crossover en ook met de plug-in hybridetechniek is het model weer helemaal van nu.
Technisch
| Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
| Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
| Max. vermogen | 96 kW (130 pk) |
| Bij | 5.500 tpm |
| Max. koppel | 230 Nm |
| Bij | 1.750 tpm |
| Aandrijving | voorwielen |
| Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
| Vermogensrange | 96 tot 165 kW |
Algemeen
| Transmissie | 8AT |
| Carrosserietype | 5-drs. liftback |
| Euro NCAP | 4 sterren |
| Marktintroductie | oktober 2021 |
| Laatste facelift | n.v.t. |
| Garantie | 8 jaar |
| Vanafprijs | € 37.490 |
Afmetingen/gewichten
| Bandenmaat | 215/65 R17 |
| L x B x H | 4.805 x 1.859 x 1.485 mm |
| Wielbasis | 2.785 mm |
| Massa leeg | 1.393 kg |
| Max. aanh. gew. | 1.050 kg |
| Inh. bag. ruimte. | 545 l |
| Tankinhoud | 57 l |
Verbruik
| Verbr. gecomb. | 6,0 l/100km |
| CO₂-emissie | 135 g/km |
| Energielabel | A |
Prestaties
| Acc. 0-100 km/u | 11,3 s |
| Topsnelheid | 196 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten

Abarth

Aiways

Alfa Romeo

Alpine

Aston Martin

Audi

Bentley

BMW

Bugatti

BYD

Cadillac

Caterham

Chevrolet

Citroën

Cupra

Dacia

Dongfeng

Donkervoort

DS

Ferrari

Fiat

Firefly

Fisker

Ford

Honda

Hongqi

Hyundai

Ineos

Infiniti

Isuzu

Iveco

Jaecoo

Jaguar

Jeep

KG Mobility

Kia

Lamborghini

Lancia

Land Rover

Leapmotor

Lexus

Lightyear

Lotus

Lucid

Lynk & Co

Maserati

Mazda

McLaren

Mercedes-Benz

MG

Micro Mobility Systems

MINI

Mitsubishi

Morgan

NIO

Nissan

Omoda

Opel

Peugeot

Polestar

Porsche

Renault

Rolls-Royce

SEAT

Skoda

Smart

SsangYong

Subaru

Suzuki

Tesla

Toyota

TVR

VinFast

Volkswagen

Volvo

XPeng

Zeekr


