De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde. Lees verder
De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde.
Duits?
De tweede generatie werd in 2007 geïntroduceerd. Aan het basisconcept veranderde vrij weinig, hoewel de liftbackversie nu een echte traditionele sedan werd. Het was duidelijk dat Citroën meer dan ooit de strijd aan wilde gaan met de Duitse concurrentie, want de C5 zag er eerder Duits uit dan Frans. Bovendien was het hydropneumatische veersysteem nu vervangen door conventionele schokdempers. Vooral van Citroën-liefhebbers kwam daardoor de nodige kritiek.
De C5 is terug!
Hoewel de kritiek op de auto rationeel bekeken niet terecht was, kon de C5 de strijd met de Duitse concurrentie toch niet aan. Door tegenvallende verkopen werd de auto in 2015 al vroegtijdig van de Britse markt gehaald. In 2017 was het dan ook over voor de rest van de wereld, alleen in China liep tot 2021 nog een lokale versie van de band. In 2021 verscheen eindelijk een opvolger, al heet het model nu C5 X en is het een soort hoge liftback geworden. Ofwel: een crossover en ook met de plug-in hybridetechniek is het model weer helemaal van nu.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
Max. vermogen | 96 kW (130 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 230 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | 96 tot 165 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | oktober 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 37.490 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R17 |
L x B x H | 4.805 x 1.859 x 1.485 mm |
Wielbasis | 2.785 mm |
Massa leeg | 1.393 kg |
Max. aanh. gew. | 1.050 kg |
Inh. bag. ruimte. | 545 l |
Tankinhoud | 57 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,0 l/100km |
CO₂-emissie | 135 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,3 s |
Topsnelheid | 196 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng