De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellenlijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook al stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model. Lees verder
De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellenlijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook al stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model.
Verschuivingen
In 2009 werd het 5 Serie-aanbod uitgebreid met nog een carrosserievariant: de 5 GT, voluit Gran Turismo. Voor het in 2017 gepresenteerde huidige model is de GT-versie echter opgeschoven naar de 6 Serie. De modellen die voorheen onder de 6 Serie vielen, worden op hun beurt weer doorgeschoven naar de nieuwe 8 Serie.
Handig gebaar
De in 2017 geïntroduceerde generatie, is er dus net als vroeger alleen nog als sedan en Touring. Ook een M5 is weer van de partij, die deze keer maar liefst 600 pk sterk is. De nieuwe 5 Serie zit ook weer vol met allerlei nieuwe technologieën. De meest opvallende daarvan is misschien wel dat een aantal multimediafuncties bediend kunnen worden door middel van gebaren. Er hoeft geen knop aangeraakt te worden.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 4.395 cm³ |
Max. vermogen | 330 kW (450 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 650 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,8 m |
Vermogensrange | 190 tot 330 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2009 |
Laatste facelift | juli 2013 |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De basis is hetzelfde, maar ten opzichte van de 5-serie Sedan heeft de GT een aanzienlijk hogere zitpositie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/50 R18 |
L x B x H | 4.998 x 1.901 x 1.559 mm |
Wielbasis | 3.070 mm |
Massa leeg | 2.045 kg |
Max. aanh. gew. | 2.100 kg |
Inh. bag. ruimte. | 590 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 9,2 l/100km |
CO₂-emissie | 214 g/km |
Energielabel | F |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,0 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng