Autotest – Volvo XC40 T2
Kloeke SUV met kleine motor; is dat wat? (Jazeker!)
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Volvo XC40 T2: goedkoper kun je niet in een nieuwe Volvo instappen. De Volvo XC40 T2 heeft van alle bestaande Volvo-modellen de laagste aanschafprijs, namelijk vanaf 38.995 euro (modeljaar 2021). En met private lease vanaf 469 euro per maand. Wat krijg je hiervoor?
Indrukwekkende verschijning
Met de Volvo XC40 T2 krijg je sowieso een SUV die er ook uitziet als een échte SUV. Hoog, bonkig en met een imposante neus. Beslist geen crossover dus zoals je ook in dit segment tegenkomt. Dat is toch altijd een beetje vlees noch vis (aldus ondergetekende). De rode kleur (Fusion Red metallic) van ons testexemplaar staat de auto erg goed. Al met al een indrukwekkende verschijning, vinden we.
Klein kontje
De instap is gemakkelijk maar uiteraard heel anders dan in onze testauto Volvo S60 die we bij Volvo Nederland achterlaten om over te stappen in de hier afgebeelde XC40. Je moet jezelf als het ware een klein kontje geven om op de bestuurdersstoel te komen. Door de lagere zit laat je je in de S60 min of meer op de bestuurdersstoel vallen. De hogere zit van de XC40 biedt voordelen: het zicht op de weg is bijvoorbeeld nog beter.
Lagere zwaartepunt
Zodra je het terrein van Volvo Nederland verlaat, passeer je een rotonde om weer op de snelweg te kunnen komen. En op die rotonde merken we nog een verschil tussen de XC40 en S60: de XC40 leunt meer in de bocht dan de S60 die vanwege zijn lagere zwaartepunt strakker over het asfalt stuurt. Dat is nu eenmaal inherent aan een SUV en rampzalig is het beslist niet, maar dat je het wel weet.
Heel netjes
Toegegeven: de S60 is natuurlijk een heel andere klasse dan de XC40. Weg is de fraaie kristallen versnellingshendel van de Zweedse glasfabrikant Orrefors en het weldadige leder. In plaats daarvan is de pookknop van de 8-trapsautomaat (plus 2.000 euro) van zwart kunststof gemaakt en zijn de stoelen bekleed met textiel, dat volgens Volvo gemakkelijk schoon te maken is. Het ziet er bovendien heel netjes uit en voelt goed aan.
Grote kaartenvakken
De Volvo XC40 is sowieso een lekker praktische SUV. Want welke auto heeft nou zulke grote kaartenvakken? Vroegâh kwam je die wel vaker tegen, want ze zijn reuzehandig. Tegenwoordig niet zozeer voor wegenkaarten, maar wel voor bijvoorbeeld petflesjes en smartphones. En in het geval van de XC40 passen er zelfs twee literflessen in, evenals een tablet of laptop. Superhandig.
Slimmigheidjes
Het automerk Skoda (je weet wel: van symply clever) mag wel uitkijken, want de grote kaartenvakken zijn niet de enige slimmigheidjes van de Volvo XC40. Ook de middenconsole biedt meer opbergmogelijkheden dan we tegenwoordig van auto’s gewend zijn. Daarbij is het dashboardkastje uitgerust met een tassenhaak en de bagageruimte (452 l) zelfs met vier exemplaren plús vier bagagehaken.
Flink formaat
Onder de laadvloer zit een extra opbergruimte waarin je 101 l aan spullen kwijt kunt; best een flink formaat dus. De tildrempel is logischerwijs wat aan de hoge kant – de XC40 is immers een SUV. Prettig is de elektrisch bedienbare achterklep die deel uitmaakt van het accessoire-pakket Versatility (295 euro). Vooral omdat de klep sneller opent en sluit als we van sommige andere merken gewend zijn.
Landkaart van Göteborg
Vier, maar desnoods vijf volwassenen vinden in de Volvo XC40 T2 een comfortabele zit. Hierbij zijn been- en hoofdruimte ook op de achterbank dik in orde. Materialen zien er keurig uit, al halen ze vanzelfsprekend niet het niveau van de duurdere S60. Geinig en enigszins avontuurlijk detail is de landkaart van Göteborg rechts op het dashboard en op de deurpanelen; in deze stad staat Volvo’s hoofdkantoor en het Volvo Museum.
Turbo en drie cilinders
Dan de motor. Hoeveel pk krijg je voor 38.995 euro? Het antwoord is: 95 kW/129 pk. Al die paarden worden geleverd door een 1.5 benzinemotor met turbo en drie cilinders. Die klinkt net als bijna alle 3-cilinders af en toe een beetje rauw maar storend wordt dat eigenlijk nooit. Het vermogen voldoet onder de meeste rijomstandigheden en als je een niet al te sportief ingestelde bestuurder bent, valt er goed te leven met de Volvo XC40 T2.
Begrensde topsnelheid
Het weggedrag van de Volvo XC40 T2 is comfortabel zonder deinend te zijn; een uitstekende keuze voor wie vooral op normale wegen rijdt en regelmatig lange afstanden aflegt. Vanbinnen blijft het tot op hoge snelheid stil. Harder dan 180 km/uur gaat de XC40 sowieso niet, dat geldt namelijk voor iedere Volvo. Vanwege veiligheid begrenst Volvo de topsnelheid van al zijn modellen op 180 km/uur.
Veiligheid waar je U tegen zegt
In tegenstelling tot de topsnelheid heeft Volvo niet op de veiligheid van de XC40 T2 beknibbeld. Zodra je de startknop naar rechts draait, verschijnt in het digitale instrumentarium een rijtje rijassistentiesystemen waar je U tegen zegt. Voorbeelden zijn een remassistentiesysteem (City Safety) dat behalve andere voertuigen, voetgangers en fietsers ook grote dieren herkent.
Waarom?
Na in de Volvo XC40 T2 te hebben gereden, vragen we ons toch af waarom je meer zou betalen voor een duurdere uitvoering. De uitrusting is compleet met onder meer een van de fijnste infotainmentsystemen op de markt vanwege de heldere bediening en feilloze werking ervan. Wel moet je bijbetalen voor navigatie (995 euro). Maar waarom zou je: de kaartenvakken zijn groot genoeg voor meerdere wegenkaarten.