Autotest – Volkswagen Polo GTI (2019)
Het is rood en gaat als de brandweer
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Volkswagen Polo GTI draagt de meest tot de verbeelding sprekende lettercombinatie voor rappe huis-tuin-en-keukenauto’s, namelijk GTI. Die drie magische letters kun je wat ons betreft niet in het wilde weg toepassen. Is de Polo GTI mans genoeg?
GTI: woest aantrekkelijk
De Volkswagen Polo GTI schaart zich in een illuster rijtje alledaagse auto’s die door de lettercombinatie GTI woest aantrekkelijk werden. Denk aan bijvoorbeeld de Peugeot 205 en 309 GTI uit de jaren 80 – officieel geschreven met een kleine letter i, GTi dus. Beide hadden voor die tijd een hoog vermogen van minimaal 77 kW/105 pk. Nu lach je er om, maar omdat een ’twee-nul-vijfje’ net 800 kilo woog, was je andere automobilisten met doodgewone auto’s duidelijk te snel af.
Maserati
De bekendste GTI is toch wel de Volkswagen Golf GTI (met drie hoofdletters), zie de foto hierboven. Volkswagen presenteerde de eerste generatie in 1975. De topsnelheid bedroeg ruim 180 km/uur. Dat was in die tijd ongekend voor een alledaagse 3-deurs hatchback. De letters GTI staan voor Grand Tourer Injection. Of Gran Turismo Iniezione, want feitelijk was het de Italiaanse Maserati 3500 GTI uit 1961 die de lettercombinatie introduceerde. De luxe 2+2 coupé of 2-zits cabriolet met 3,5-liter zescilinder werd in 1960 gepresenteerd.
“GTI staat voor luxe, grote reisauto (Grand Tourer) met injectiemotor (Injection)”
Nota bene een stadsauto
GTI staat dus voor een luxe, grote reisauto (Grand Tourer) met injectiemotor (Injection). Neem dat niet te letterlijk. De eerste Golf was allesbehalve luxe en groot. En Citroën durfde het begin jaren 90 aan de letters op een AX te plakken, nota bene een goedkope stadsauto. Anno 2019 is er wederom een stadsauto als GTI, namelijk de Volkswagen Up (check de test!). Ook de Polo GTI is niet bepaald heel groot, namelijk net 4 meter lang.
Volkswagen Polo GTI: explosief karakter
De Volkswagen Polo GTI mag dan niet heel groot zijn, een flink vermogen heeft-ie wel. Een 2.0 viercilinder turbobenzinemotor met 147 kW/200 pk en een explosief karakter. In slechts 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur en een topsnelheid van 237 km/uur. GTI-waardig, dat zeker. Zet hem op de Autobahn en je rijdt met hoge snelheid vrij comfortabel en stil naar je eindbestemming, net als een vroegere Grand Tourer. Met voldoende ruimte, ook op de achterbank.
“Een GTI mag je best voelen. En horen. Wat dat betreft stelt de Polo GTI niet teleur”
Automatisch tussengas
Zet de Polo GTI in de sportstand en het comfort verdwijnt naar de achtergrond. Je voelt nog duidelijker wat er onder de auto gebeurt. Allerminst vervelend, want zo hoort een GTI van nu te rijden. Een GTI mag je best voelen. En horen. Wat dat betreft stelt de Polo GTI niet teleur. De dubbele uitlaat ploft erop los. Terugschakelen levert automatisch de vermakelijke sound van tussengas op. Hoe leuk! Het sportstuur ligt goed in de hand. En de kleinste beweging is genoeg om de neus van de Polo van richting te doen veranderen.
6-traps automaat
De Volkswagen Polo GTI heeft standaard een sperdifferentieel op de vooras. Niet onverstandig, want bij stevig accelereren hebben de voorwielen de neiging om te slippen. Ook standaard is een automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Nou niet meteen zeuren om een handbak. De 6-traps automaat schakelt sneller dan jij en wij kunnen en ook nog op exact het juiste moment. Als je dan zo nodig iets zelf wil doen, pak dan schakelflippers achter het stuur. Of je wacht op de versie met handbak. Die is al aangekondigd.
Lees ook: met deze Polo rij je zelfs de GTI zoek
De blits maken
Wat vooral aan de Volkswagen Polo GTI opvalt, is het gemak waarmee-ie accelereert. Welk getal de naald van de toerenteller ook aanwijst, je vloert het gaspedaal en de in ons geval rode rakker gaat er als de brandweer vandoor. Wat een heerlijk gevoel! Zeker, fun, maar ook veilig. Voordat je het doorhebt, snel je een mogelijk gevaarlijke verkeerssituatie voorbij. Als je zoveel vermogen tot je beschikking hebt, rijdt dat simpelweg prettiger, ongeacht of je nu wel of niet de blits wil maken.
Fel rood
Met de Volkswagen Polo GTI val je hoe dan ook op, vooral in de kleur Flash-Red zoals ons testexemplaar. De letters GTI achterop zijn eveneens in fel rood uitgevoerd. De legendarische letters vind je ook op de dorpels, op het afgeplatte 3-spaaks sportstuur en in de grille. Die laatste is voorzien van rode accenten, net als bij de eerste Golf GTI het geval was. De Polo GTI staat standaard op 17-inch lichtmetaal met rode remklauwen. De Brescia-wielen op de foto’s zijn 18-inch groot en optioneel (plus 417 euro).
“De stoelbekleding met ruitjes moet je liggen. Wij zijn er dol op”
Oer-Golf GTI
Ook vanbinnen is het GTI wat de klok slaat. Een speciaal – en duidelijk – digitaal instrumentenpaneel en sportstoelen die erg goed zitten, vooral vanwege de uitstekende steun die ze bieden. De stoelbekleding met ruitjes moet je liggen. Wij zijn er dol op. Omdat de oer-Golf GTI hetzelfde ruitje had. Je kunt ook voor zwart kiezen. Dat geldt ook voor het dashboard. Dat is grotendeels in rood uitgevoerd, maar zwart is mogelijk. Altijd rood nemen, staat een stuk frivoler.
Polo GTI een echte GTI?
Is de Polo GTI een echte GTI? Jazeker. Je kunt er gemakkelijk en snel in alle rust lange afstanden mee afleggen. Maar als je wilt, tover je hem in een oogwenk om tot een explosieve ‘hot hatch’ die uit de startblokken schiet om zich vervolgens in elke bocht vast te bijten. De typische ruitjesbekleding maakt het plaatje compleet. De Golf GTI mag dan wel ’the real thing’ zijn, je vraagt je toch onwillekeurig af waarom je bijna 13.000 euro meer zou uitgeven.
Vanaf 30.080 euro
De Polo GTI is er vanaf 30.080 euro. Dat is inclusief een verlaagd adaptief onderstel, led-achterlichten, sportieve bumpers, dorpelverbreders en een arsenaal aan actieve veiligheidssystemen waaronder een noodremsysteem en Adaptive Cruise Control. Het multimediasysteem met 8-inch touchscreen ‘Discover Media’ met navigatie en smartphone-koppeling (o.a. Apple CarPlay/Android Auto) kost 1.238 euro extra.
Lees ook: check de bijzondere ontmoeting tussen de eerste Golf GTI en de Up GTI