Autotest – Volkswagen Golf Variant Alltrack 1.8 TSI
De versie voor wie moeite heeft met kiezen
Stel: je wil een stationwagon, maar je droomt ook van zo’n stoere, hoge vierwielaandrijver. Dan is de Volkswagen Golf Variant Alltrack een fraaie gulden middenweg.
Gespierd
Multifunctioneel kun je de Volkswagen Golf Variant Alltrack wel noemen. Dat klinkt echter zo saai. Die omschrijving doet hem geen recht. Want zeg nou zelf, hiermee kom je toch wel even anders voor de dag dan met een standaard Golf. Grote wielen, zilverkleurige strips onder de bumpers en de dorpels maken hem gespierd. Hij oogt stoer en zo voelt hij ook als je ermee rijdt.
Volkswagen Golf met vierwielaandrijving
De Volkswagen Golf Variant Alltrack 1.8 TSI ligt als een tank op de weg. De standaard 4Motion-vierwielaandrijving draagt daaraan een flinke steen bij. Die aandrijflijn jaagt de prijs natuurlijk omhoog. In ons doorgaans sneeuwarme land heb je aandrijving op alle wielen strikt genomen ook niet echt nodig. Echter, voor wie wel eens een aanhanger of caravan trekt is de Alltrack zeker interessant. Met de 1.8 TSI mag je tot 1.500 kilogram aan de trekhaak hangen en met de 2.0 TDI zelfs 2.000 kilogram!
“Vierwielaandrijving heb je in ons land strikt genomen niet nodig, maar…”
Je plukt verder de vruchten van de Golf Variant. In zijn segment, waarbij je de stationwagons van de Ford Focus en de Opel Astra als soortgenoten kunt beschouwen, blinkt hij uit door zijn laadvolume. 605 liter achter de achterbank en onder de hoedenplank is in deze klasse bovengemiddeld groot. Met de achterbank neergeklapt groeit de inhoud naar meer dan 1.600 liter. Kijk, daar heb je wat aan als je, bijvoorbeeld, naar de Ikea gaat.
Beproefde technologie
Achter het stuur doet alles vertrouwd aan. Het interieur is gelijk aan dat van elke andere Golf van de huidige generatie. De vierwielaandrijving is permanent, dus geen extra schakelaars daarvoor. De Alltrack is overigens standaard voorzien van een automaat met dubbele koppeling. Deze DSG-bak wisselt supersnel en schokvrij van versnelling. Het is inmiddels beproefde technologie. Volkswagen introduceerde de eerste DSG-bak al in 2003 in de sportieve topversie Golf R32.
Met massage in de rugleuning
De Volkswagen Golf Variant Alltrack is qua uitrusting geen schraalhans. Het is gewoonweg een van de luxere uitvoeringen, doordat hij als Business wordt geleverd. Wat heb je dan aan boord? We pikken er een bijzondere feature uit. Zo zit je als bestuurder op een stoel met een verlengbare zitting en is de rugleuning voorzien van elektrische massage. Ook een uitgebreid infotainment- en audiosysteem hoort bij de uitrusting.
Conclusie
Alles voelt solide. En dat geldt eigenlijk voor elke Volkswagen Golf. De degelijke bouw merk je ook de prima demping van wind en rijgeluiden. De motor is behoorlijk krachtig. Deze 1.8 TSI valt op door een hoge trekkracht bij zeer lage toerentallen. Hij heeft een beetje het karakter van een diesel. Met dit verschil dat het verbruik wat hoger uitpakt. Bij gebruik in druk verkeer met veel optrekken en remmen moet je je best doen om 1 op 12 te halen. Zit je meer op de snelweg dan is hij wat zuiniger. Wil je een laag brandstofverbruik dan heeft Volkswagen andere versies, zoals een vijfdeurs met de nieuwe 1.5 TSI-krachtbron.
LEES OOK: test Volkswagen Golf 1.5 TSI