Autotest – Toyota Yaris 1.5 VVT-i (2020) – dit is géén hybride
125 pk met handgeschakelde zesbak
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat Toyota de nieuwe Yaris levert met een hybride aandrijflijn, dat is inmiddels wel duidelijk. Het gaat vrijwel altijd over de Yaris Hybrid. Maar weet ook dat Toyota nog een aantrekkelijke aandrijflijn in huis heeft: de Toyota Yaris 1.5 VVT-i. Dan heb je 125 pk en een handgeschakelde zesbak. Dat moet liefhebbers aanspreken, toch?
Drie aandrijflijnen voor Toyota Yaris 5-deurs
Toyota levert de Yaris in Nederland met drie verschillende aandrijflijnen. De eerste is een 1,0-liter VVT-i benzinemotor met 72 pk met handgeschakelde vijfbak. Deze is er vanaf 17.895 euro. Veel interessanter is de 1.5 VVT-i die wij rijden. Die heeft 125 pk en een handgeschakelde zesbak. De prijs begint bij 20.195 euro voor de Active, maar de door ons geteste Dynamic-versie moet 21.795 euro opbrengen.
Prijs 1.5 VVT-i en Hybrid
De Yaris 1.5 Hybrid met 116 pk begint bij 21.195 euro, maar dan krijg je de Comfort-uitvoering zonder infotainment. Een Hybrid Dynamic kost alweer 24.395 euro. Wat dat betreft is die 1.5 VVT-i Dynamic met 125 pk en zesbak dus best een goede deal. Het scheelt 2.600 euro met de Yaris 1.5 Hybrid Dynamic.
Sportiever autorijden
Wie van sportiever autorijden houdt, kan sowieso beter voor de 1.5 VVT-i kiezen. Het is de snellere, leuker rijdende Yaris in de line-up. Met uitzondering van de 261 pk sterke GR Yaris natuurlijk, maar die auto is van een ander kaliber.
Toyota Yaris 1.5 VVT-i (2020) – DIT IS GÉÉN HYBRIDE! – AutoRAI TV
Genoeg vermogen
De driecilinder heeft een inhoud van 1.490 cc en directe inspuiting. Het vermogen bedraagt 125 pk bij 6.600 toeren en het maximum koppel komt uit op 153 Nm tussen 4.800 en 5.000 toeren per minuut. Je moet het blok dus vooral uitwringen tot ver bovenin de toeren om het maximale vermogen eruit te peuteren. Maar juist dat maakt het rijden in deze Yaris zo leuk. Hij heeft echt een sportief randje. De 1,5-liter motor is in de basis overigens dezelfde driecilinder benzinemotor die Toyota in de Yaris Hybrid toepast.
De leukste
Binnen de reguliere line-up van de Toyota Yaris is de 1.5 VVT-i verreweg de leukste. Dat komt niet alleen door het plezierige karakter van de benzinemotor, maar vooral door de fijn schakelende zesbak die Toyota aan de benzinemotor koppelt. Korte en stevige slagen, veel gevoel, met recht een fijne handbak.
De prestaties dan
De 1.5 VVT-i benzinemotor presteert bovengemiddeld voor een auto in het B-segment. 125 pk is natuurlijk ook niet mis. Je sprint in 9 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Daarmee is de 1.5 de snelste in de line-up. Ter vergelijking: de Hybrid haalt 175 km/u en sprint in 9,7 seconden naar 100 km/u.
Veel zuiniger toch, die Hybrid?
“Ja, maar die Hybrid is natuurlijk veel zuiniger!”, horen we je denken. Dat valt in de praktijk dus alles mee. Ook met deze 1.5 is een verbruik van 1 op 20 haalbaar, net als met de Hybrid. Wie met een Yaris Hybrid vaker in de stad rijdt, zal uiteindelijk stukken zuiniger rijden, maar op de snelweg, landwegen en N-wegen is deze 1.5 haast net zo zuinig. Zonder al te veel moeite schommelt het verbruik tussen de 1:18 en 1:20.
Geremd trekgewicht
Ook niet onbelangrijk: de 1.5 VVT-i mag geremd 850 kilogram trekken versus 450 kilogram voor de Yaris Hybrid.
Rijgedrag Yaris
De nieuwe Toyota Yaris staat op het zogeheten GA-B-platform, afgeleid van de TNGA-voertuigarchitectuur. Ook de nieuwe Yaris Cross komt op dit platform te staan. Het nieuwe G-AB-platform heeft als voordeel dat het een laag zwaartepunt heeft. Dat komt rijgedrag ten goede. Veel gewicht bevindt zich namelijk laag in de auto, waardoor de auto niet topzwaar is. Dat maakt rijden in deze Yaris gewoon een prettige ervaring. Het veercomfort is in orde.
Dit valt op
De afwerking van het dashboard is van een zeer net niveau, alleen de stoelen hebben een wat korte zitting en de horizontale spaken van het stuurwiel hebben een wat goedkoop ogende kunststof afwerking. Nog een puntje van kritiek: de achteruitrijcamera wordt bijzonder snel vies en kan moeilijk omgaan met tegenlicht, waardoor het zicht naar achteren bij slechter weer of met laagstaande zon wat beperkt is. Achterin biedt de Yaris voor een B-segment hatchback voldoende ruimte.
Onderhoudsinterval
Het onderhoudsinterval bedraagt 15.000 kilometer of een keer per jaar. Pluspunt is dat je in Nederland 5 jaar garantie krijgt tot 200.000 kilometer, opgebouwd uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar Toyota Extra Care. In het eerste jaar geldt er geen kilometerbeperking.
Toyota Yaris Dynamic
De Yaris Dynamic is uitgerust met het Toyota Touch multimediasysteem met voorbereiding van Apple CarPlay en Android Auto, een 7-inch digitaal instrumentencluster met twee digitale meters, LED-koplampen, LED-mistlampen voor, 16-inch lichtmetalen wielen en Smart Entry met startknop. Kortom: meer heb je eigenlijk niet nodig. Er bestaat overigens een groter multimediasysteem met 8-inch display, maar die krijg je past vanaf niveau Style.