Autotest – Toyota Corolla Sedan (2019)
Minst populaire carrosserievariant blijkt toch erg fijn
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota levert de nieuwe generatie Corolla in drie carrosserievarianten: de vijfdeurs hatchback, als Touring Sports en deze, de Corolla Sedan. In Nederland is het de minst populaire carrosserievariant met een verwacht verkoopaandeel van slechts vijf procent. Toch is die Toyota Corolla Sedan fijner dan je zou denken en misschien wel een prima alternatief voor mensen die wat anders willen rijden dan de massa.
Monopolie
In de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Azië en ook in Turkije – waar Toyota de Corolla onder meer bouwt – is de Corolla Sedan ongekend populair. Toyota heeft zo’n beetje een monopolie in het segment van compacte sedans. In Europa moeten we niet heel veel hebben van compacte sedans. Crossovers en stationwagons hebben hier de voorkeur. En toch haalt Toyota die Corolla Sedan naar Europa en dus ook naar Nederland. Dapper.
Verkoopkanon
De Nederlandse importeur is realistisch genoeg om te stellen dat de Toyota Corolla Sedan geen verkoopkanon wordt, maar omdat het totaalpakket van de auto in de ogen van de importeur aan alle kanten klopt als een bus, zet Toyota de sedan in Nederland op de prijslijst. De grote vraag: is deze Corolla Sedan dan echt zo goed? Er zit maar een ding op om daar achter te komen: rijden.
Lekker Praktisch #6- De nieuwe Toyota Corolla Sedan (2019)
Eigen gezicht
En dat doen we op Mallorca waar Toyota de Europese pers uitnodigt om te rijden met de nieuwe Corolla-familie. Voordat we instappen, valt direct op dat de Corolla Sedan duidelijk een ander gezicht heeft ten opzichte van de hatchback en wagon. Andere koplampen, gewijzigde bumpers en een andere grille geven de sedan een eigen gezicht. Zaken als de techniek en het interieur komen volledig overeen met de twee andere Corolla-modellen.
Zachte kunststoffen
Dat interieur is goed gebouwd met mooie materialen en ergonomisch ingedeeld. Geen keihard plastic, maar zachte kunststoffen. Ook oogt het interieur heel opgeruimd. Een conventionele handremhendel is verdwenen en het algehele design oogt een stuk slanker. Het gevolg: een ruimtelijk gevoel.
“Het interieur oogt netjes en heel opgeruimd.”
Lekker overzichtelijk
En de techniek? Het gamma van de Corolla Sedan is in Nederland heel beperkt. Of laten we stellen: lekker overzichtelijk. Op het menu staat enkel een 1.8 Hybrid met viercilinder benzinemotor en elektromotor, goed voor 122 pk (90 kW) bij 5.200 toeren per minuut en 142 Nm tussen bij 3.600 toeren per minuut. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 10,9 seconden en de topsnelheid komt uit op 180 km/u. En voor de volledigheid: het geremde trekgewicht bedraagt 750 kilogram. De Auris Hatchback en Auris Touring Sports worden naast de 1.8 Hybrid ook als 2.0 Hybrid geleverd. Die laatste heeft 180 pk (132 kW).
“Toyota blijft de hybride aandrijflijn doorontwikkelen. En dat merk je. Aan alles.”
Hybride-expert
De 1.8 Hybrid dus, een aandrijflijn die we al kennen van de Prius, C-HR en de vorige Auris Hybrid. Uiteraard blijft Toyota de boel doorontwikkelen. En dat merk je. Aan alles. Tijdens het rijden blijkt dat Toyota expert is op het gebied hybridetechnologie. Benzinemotor, elektromotor en CVT zijn uitstekend op elkaar ingespeeld. Ook blijkt 122 pk meer dan genoeg om mee te komen met het verkeer. En het mooiste van dat alles: het is echt zuinig. De Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid leveren we in met een gemiddeld verbruik van 1:23. En echt veel moeite hebben we niet gedaan.
Laag zwaartepunt
Prima aandrijflijn dus, maar hoe zit het met het rijden? Net als de Corolla Hatchback en Touring Sports bouwt Toyota de Corolla Sedan op het TNGA-platform. TNGA is een afkorting voor Toyota New Global Architecture en wordt ook gebruikt voor de Prius en C-HR. Grootste voordeel is het lage zwaartepunt en de rotsvaste wegligging.
“Het is een allemansvriend met een transparant rijgedrag.”
Gemoedelijk
Het karakter van de Corolla Sedan is vooral te omschrijven als gemoedelijk. Het is een allemansvriend met een transparant rijgedrag. Het accent ligt op comfort en aan boord overheerst rust en stilte. Een heerlijke auto voor de langere afstanden. En: ook praktisch dankzij voldoende ruimte-aanbod. De bagageruimte is fors, maar de achterbank kan niet plat, dat is jammer. Nog een opmerking: de achterbank is vrij stevig door relatief weinig kussenmateriaal. Dit komt omdat Toyota onder de achterbank het hybridepakket monteert. Toch valt er prima te zitten in deze sedan, helemaal op de bestuurdersstoel. Dankzij uitgebreide verstelling van het stuurwiel en de stoel is het vinden van een fijne zitpositie niet heel moeilijk.
Fraai rapport
Comfortabel, stil, erg zuinig, ruim, die Toyota Corolla Sedan komt thuis met een fraai rapport. En ook met de uitrusting zit het wel goed. De Toyota Corolla Sedan wordt standaard als Active geleverd en heeft dus standaard een Toyota Touch 2-infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen. De First Edition voegt hier dan weer een 7-inch informatiecluster en een geïntegreerd navigatiesysteem aan toe. Toyota Safety Sense is ook standaard en bestaat uit adaptieve cruise control, een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning, automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, lane departure warning, rijstrookassistent en vermoeidheidsherkenning.
“Het aantal concurrenten is vrij beperkt.”
Klein succesje
Dus ja, de Toyota Corolla Sedan mag zeker gezien worden, maar feit blijft dat we hem waarschijnlijk niet vaak gaan zien. Veel alternatieven zijn er niet. De Corolla Sedan is een concurrent van onder meer de Mazda 3 Sedan, Mercedes-Benz A-Klasse Limousine en de Audi A3 Limousine. Op papier en ook in de praktijk heeft de Toyota Corolla Sedan genoeg in huis om weerstand te bieden aan de drie tegenhangers. Eigenlijk verdient die sedan een klein succesje in Nederland.
Motoren Toyota Auris Sedan:
1.8 Hybrid CVT
122 pk bij 5.200 toeren per minuut
142 Nm tussen bij 3.600 toeren per minuut
10,9 seconden, topsnelheid 180 km/u
750 kilogram geremd trekgewicht
Prijzen Toyota Corolla Sedan – 1 februari 2019
1.8 Hybrid
1.8 Hybrid Active – 122 pk – CVT-automaat – 29.295 euro
1.8 Hybrid First Edition – 122 pk – CVT-automaat – 30.395 euro
1.8 Hybrid Style – 122 pk – CVT-automaat – 32.995 euro
1.8 Hybrid Executive – 122 pk – CVT-automaat – 35.495 euro