Autotest – Toyota Camry (2019)
Dit is hoe Amerika's sweatheart ook Europa wil veroveren
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Toyota Camry, Amerikanen zijn er dol op. De grote Camry is in Amerika zelfs de bestverkochte sedan! Allemaal leuk en aardig, maar wij Europeanen zitten iets anders in elkaar. Vandaar dat de Toyota Camry een tijdje niet eens in Europa leverbaar was. Maar hij is terug en wij reden ermee.
Die Toyota Camry, waarom was-ie een tijdje uit Europa weg?
De Europese consument zit niet echt te wachten op een grote sedan uit Japan. De verkopen laten vaak te wensen over. In 2004 vond Toyota het welletjes; de Camry verdween uit Europa. De wat kleinere maar nog altijd forse middenklasser Avensis bleef wel. Die was er bovendien ook als stationwagen, een type auto dat de Europese consument juist wel aanspreekt.
Toyota Camry (2019) – Lekker Praktisch #21 – AutoRAI TV
Waarom denkt Toyota dat de Camry nu wel kans van slagen heeft?
Door de komst van de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports (de stationwagen) en sedan verdwijnt de Avensis. De wielbasis van die Corolla’s is namelijk dezelfde als van de Avensis (2,7 m) sedan en stationwagen. Maar wie al jaren naar volle tevredenheid Avensis rijdt, vindt de Corolla wellicht iets te min. Dus vandaar de comeback van de Camry. Dan hebben die mensen bij Toyota ook wat te kiezen.
En in Amerika is deze Toyota Camry een hit?
Zeker! Net als eerdere generaties. Op enkele pick-ups en SUV’s na (waaronder de Toyota RAV4) is de Toyota Camry Amerika’s sweetheart. De Camry die je hier op de foto’s ziet, is alweer de achtste generatie. Bijzonder is dat de Camry voor het eerst als Hybrid leverbaar is, de enige motorvariant die naar Europa komt. Ook bijzonder: de auto staat op een volledig nieuw platform dat Toyota TNGA noemt, van Toyota New Global Architecture. De nieuwe Corolla maakt hier ook gebruik van. Het moet vooral meer rijplezier opleveren.
En? Geeft de Camry inderdaad meer rijplezier?
Voor een grote sedan die rijklaar 1.660 kg weegt, kun je met de Camry best een bochtje pakken. De auto blijft mooi vlak en houdt zijn koers. In rechte lijn snap je direct waarom al die Amerikanen er zo dol op zijn. De Camry schrijft comfort met een hoofdletter C. Vanbinnen blijft het tot op hogere snelheid aangenaam stil. Je zit heel fijn op tamelijk brede stoelen en geniet van het comfort van de standaard CVT-automaat. Drempels en dwarsrichels zijn er wel, maar je merkt hier maar bar weinig van. En ook dat is rijplezier.
De Toyota Camry is er alleen als hybride toch?
Klopt. Toyota mag zijn groene voorsprong dan een beetje zijn kwijtgeraakt aan merken die al volledig elektrische auto’s met batterij hebben, op hybride gebied heeft het merk niets te vrezen. De 2,5-liter viercilinder benzinemotor en elektromotor wisselen elkaar dusdanig af dat je er onderweg nauwelijks iets van merkt. Heel knap. Nieuw is dat je ook bij een hoge snelheid, zeg: 100 km/uur, elektrisch kunt rijden. Kwestie van gas loslaten en de Camry glijdt nagenoeg geruisloos over het asfalt verder.
Omdat de batterij onderweg wordt bijgeladen, kun je stiekem best vaak elektrisch rijden, vooral binnen de bebouwde kom. Dat tempert het verbruik. Wij legden in een week bijna 500 kilometer af en realiseerden een gemiddeld verbruik van 1 op 20,4.
Pardon, 1 op 20,4?
Ja, het verbaasde ons ook. En ook weer niet. We hebben ervaring met andere hybride modellen van Toyota en ook die rijden zuinig. Maar ruim 1 op 20 voor een 4,88 m lange sedan is gewoon heel netjes. Heus, we hadden het gaspedaal af en toe best wat dieper mogen indrukken (met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk wil de Camry best vooruit), maar zoals gezegd: de Camry nodigt vooral uit tot een relaxte rijstijl. Mocht je dat willen, dan zit je vanuit stilstand in 8,3 seconden op 100 km/uur.
Heeft de Toyota Camry nog meer sterke punten?
Ja, meer dan genoeg binnenruimte. Op de achterbank is het echt genieten. Hier heb je zeeën van beenruimte. Zoveel zelfs dat de Camry prima als chauffeursauto door het leven kan. Vooral de meest complete Premium-uitvoering die wij reden. Als achterpassagier beschik je dan over een middenarmsteun met bediening van de JBL audio en 3-zone airconditioning met luchtzuiverende technologie. Ook kun je de leuning van de achterbank elektrisch verstellen en een zonnescherm uit de hoedenplank toveren. Keerzijde van de medaille is dat de achterbankleuning niet neerklapbaar is zoals wel bij de andere uitvoeringen.
De wielbasis is een forse 2,82 meter. In de kofferbak past 524 liter aan bagage. En bij de achterbumper is de kofferbak zo breed, dat er met gemak een paar pakken laminaat in passen – we hebben het uitgeprobeerd.
Weinig klagen dus.
Nou, niet helemaal. Echt klagen willen we het ook weer niet noemen, maar het infotainment kan beter. Apple CarPlay en Android Auto waarmee je je smartphone als het ware spiegelt aan het touchscreen in de auto zijn bijvoorbeeld niet beschikbaar. Veel andere merken bieden dit wel. Handig is dat je niet alles met het touchscreen hoeft te doen. Aan de zijkanten ervan zitten fysieke knoppen. Verder is de navigatie qua snelheid en graphics niet helemaal bij de tijd. Aan de andere kant: je komt uiteindelijk wel waar je wezen moet.
Ook niet meer van deze tijd: het tankklepje is niet gekoppeld aan de centrale vergrendeling. Je moet het met een aparte toets bij het stuur openen. Verder zijn de kaartenvakken in de portieren nogal aan de kleine kant.
Enkele dingetjes, maar al met al een geslaagde comeback?
Wat ons betreft wel. Toegegeven: een Japanse grote sedan aan de Europese consument slijten is nog steeds niet gemakkelijk. Die wil nu vaak een SUV of crossover. Of een Duitse sedan. De Camry is bedoeld voor mensen die dezelfde luxe willen, maar hiervoor niet te diep in de buidel willen tasten. Mensen die uit eten gaan bij Van der Valk in plaats van restaurant Goud van topkok Herman den Blijker. Die overnachten in het Holiday Inn in plaats van het Hilton. Een auto wellicht voor de puissant rijke en gesloten familie Brenninkmeijer van C&A die erom bekendstaat het geld niet over de balk te smijten, maar beslist niet voor de glamoureuze Kardashians die zelfs nog met veel fanfare komen opdagen bij de opening van een envelop.
De Toyota Camry is een statige sedan. Een gedistingeerde heer die hier en daar een beetje in de tijd is blijven hangen (traditioneel design, infotainment) maar de concurrentie op andere gebieden prima kan bijbenen of zelfs voorbijgaat (efficiënte hybride aandrijving, actieve veiligheid; veel systemen zijn standaard). Als je het puur rationeel bekijkt, kun je niet om de Camry heen. Hij is er namelijk vanaf 39.995 euro. En daar krijg je heel veel auto voor terug.