Autotest – Skoda Kamiq 1.0 TSI met automaat (2020)
Ontdek de 5 slimmigheden van deze compacte crossover
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Skoda denkt na. Dat claimt de fabrikant. Die denkt na over gebruiksgemak en praktische zaken. Vandaar dat credo Simply Clever. Maar wat is er simply clever aan de nieuwe Skoda Kamiq? We testen de Skoda Kamiq 1.0 TSI met automaat.
Maar wat is er simply clever aan de Kamiq?
- Dat is de verborgen paraplu in het bestuurdersportier.
- De ruitenkrabber achter het tankklepje. Omdat dat niet vastvriest als het heeft geregend.
- Het vullen van het reservoir van de ruitensproeiervloeistof. Als je de dop opent wordt het een trechter. Briljant.
- Kofferbakverlichting en… zaklamp
- Een groot plateau voor het draadloos opladen van het telefoon, dus geschikt voor nieuwere smartphones van megaformaat.
Met zijn drieën achterin?
De Skoda Kamiq heeft meer talenten als compacte crossover. Je zit lekker ruim, doordat het dak hoog is en doordat hij de lengte heeft van een Fabia stationwagen. Met mijn lengte van 1,80 meter kan ik prima achter mijzelf zitten. Het compacte ervaar je eigenlijk alleen doordat je wat dichter naast elkaar zit. Drie brede personen achterin wordt een uitdaging.
Hoe rijdt de Skoda Kamiq?
Hij stuurt superlicht en het onderstel is comfortabel geveerd. Het interieur is relatief stil, zeker voor deze klasse. Bij forse zijwind – die hadden we in de testperiode – bespeur je wat onrust in de rechte lijn. Dan bewijst het Lane Departure Control zijn nut door de Kamiq keurig binnen de lijnen te houden. Normaal zet ik die uit. Omdat de stuurcorrecties op smalle wegen wat hinderlijk zijn, vooral als net een tegenligger nadert en de auto dan meer naar het midden van de weg wil corrigeren.
Richtingaanwijzer
Dat uitzetten doe je snel door eerst een schakelaar onder de richtingaanwijzer in te drukken. Dan verschijnt in het digitale display de functie lane departure control. Vervolgens druk je op de rolschakelaar rechts op het stuurwiel om Lane Departure Control uit te zetten.
Skoda Kamiq, 5 slimmigheden op een rij – AutoRAI TV
Hoge zit
De relatief hoge zitpositie maakt instappen gemakkelijk. En je hebt goed zicht op weg en verkeer. Om deze eigenschappen vallen crossovers als de Kamiq in de smaak bij mensen die voor comfort en functionaliteit gaan. De bestuurdersstoel en het stuur zijn in hoogte verstelbaar. Je kunt je zelf een prima zitpositie achter het stuurwiel aanmeten.
Soepele driecilinder
Dit testexemplaar is voorzien van een 1.0 TSI driecilinder benzineturbomotor met 115 pk. Een soepel blok, dat pittig reageert, ook bij lage toeren. Gekoppeld aan de automatische 7 traps DSG heb je een goede combinatie om vlot op te trekken en toch zuinig te rijden.
Is de Skoda Kamiq zuinig of niet?
De automaat houdt het toerental laag. We noteerden in de praktijk ritgemiddelden van 1 op 16 tot 1 op 18. Skoda meldt dat gemiddeld 1 op 20 haalbaar moet zijn. Dat zal lukken met wat langere ritten en constantere snelheden.
Digitale cockpit? Ja, ook bij Skoda
Deze Kamiq heeft een digitale Virtual Cockpit, een audiosysteem met DAB+ radio en subwoofer, navigatie met een 9,2 inch scherm in het midden. Ook verwarmbare voorstoelen zien we en rondom parkeersensoren.
Wat kost hij?
Alles heeft wel een prijs. De testauto is de uitvoering Business Edition en dat is een van de meest complete. Met 1.0 TSI en automaat kom je dan bijna op 30.000 euro. Liever minder? Dan kies je voor een 1.0 TSI met 95 pk een handbak met vijf versnellingen voor 23.990 euro. Meer weten over versies, uitvoeringen en prijzen klik dan hier
Conclusie
De Skoda Kamiq moet opboksen tegen een legioen concurrenten. Het aanbod aan wat compactere crossovers en suv’s is de afgelopen jaren groter en groter geworden. Hoe kun je je hier onderscheiden? Met prijs? Dat gaat maar ten dele. Met rijeigenschappen? Die leggen bij de kopers meer gewicht in de schaal. Op dit vlak scoort de Kamiq voorbeeldig. Hij rijdt en stuurt fijn en plezierig, zeker met de geteste driecilinder benzinemotor met de 7-traps automaat.
Functionele kenmerken
De functionele kenmerken van de Skoda Kamiq zorgen echter pas voor het verschil. Daartoe behoren de eerdergenoemde slimmigheden. Het uiterlijk is een kwestie van smaak. Niettemin vinden wij dat de voorzijde van deze telg in de Tjechische familie pit en sportiviteit uitstraalt. De smalle koplampen met daaronder de units voor groot licht geven het front een eigenwijze en brutale look. Het is beslist geen grijze muis.