Autotest – Seat Ibiza 1.0 TSI FR
Waar 'System Porsche' toe kan leiden...
Was de Ibiza de redding voor Seat? De geschiedenis leert in elk geval dat dit het meest succesvolle model is van dit Spaanse merk. In 1984 verscheen de eerste Seat Ibiza ten tonele. Dat was een hoekig gevormd model met ‘System Porsche’ motoren. Nu rijden we met de vijfde generatie: de Seat Ibiza 1.0 TSI.
Sportieve motorsaus voor Seat van Porsche
De eerste generatie Ibiza had motoren van 1,3- en 1,5-liter inhoud. Die zijn door de Spaanse technici ontwikkeld met hulp van ingenieurs van de Volkswagen Group. Dit concern had begin jaren tachtig Seat overgenomen. De Duitse autoproducent zag in het Spaanse merk een goede kandidaat voor expansie in Zuid-Europa. Met wat sportieve genen en saus moest dat lukken, zo werd gedacht. Om op te vallen werd Porsche erbij betrokken.
Vette gimmick
‘System Porsche’ prijkte destijds op het kleppendeksel als een soort vette gimmick. Iets waarmee de kopers konden pronken bij buren en vrienden die hun twijfels over de keuze voor een Seat lieten blijken. Naar verluidt hebben de technici van Porsche meegekeken over de Spaanse schouders en de nodige adviezen gegeven. Met zorg, dat zeker, want Porsche wilde zijn image niet verkwanselen aan Iberische motorblokjes die slecht presteerden of matig van kwaliteit waren.
Bestverkochte model van Seat
De in 1984 gelanceerde Seat Ibiza, met design van de Italiaan Giugiaro, was mede door het Porsche-stempel een verkoopklapper. De navolgende drie generaties namen met succes de scepter over. 33 jaar later is het het bestverkochte model van Seat met een totaal van meer dan 5,4 miljoen exemplaren. Nu roert de vijfde generatie de trom. Ontwikkeld zonder inhuur van grote namen, maar ontworpen op eigen kracht en met motoren van de VW Group.
Lefgozertje
De geteste Seat Ibiza heeft een 70 kW (90 pk) sterke driecilinder turbomotor. Een lefgozertje van minder dan een liter cilinderinhoud. Die geeft de sportieve geteste FR-versie de juiste glans. Sterker nog, deze Joris Driepinter van Duitse huize vormt een prima match voor de Spanjaard. En wat schakelt de bak fijn.
“Joris Driepinter van Duitse huize prima match voor de Spanjaard”
Horten of stoten
De geluiddemping is dik voor elkaar. Je hoort de krachtbron bijna niet. Hij levert flink wat trekkracht, zelfs bij verrassend lage toeren. Om een idee te geven hoe goed de aandrijflijn is: het is mogelijk de auto te laten rijden in de vijfde versnelling zonder dat je gas geeft. Ondanks dat de motor stationair draait is er geen spoor van horten of stoten of van trillingen. Bij gas geven is het echter wel zaak om terug te schakelen, anders trekt de motor het niet.
Vakwerk lijnenspel
De Ibiza heeft de familietrekjes van de andere modellen. Dus een mix van scherp afgebakende vlakken met lijnen die stuk voor stuk het begin vormen van een driehoek, zoals bij een vakwerkhuis. De kleur rood (Desire Red) staat hem goed. De kwalificatie ‘Spaanse furie’ ligt op de tong. Maar dat is wat al te kort door de bocht. En bovendien een titel die in het verleden tot vervelens toe in tal van media boven artikelen over een nieuwe Seat stond.
Poort naar connectiviteit
Hetzelfde lijnenspel kenmerkt ook het interieur. Een blikvanger is het grote 8-inch touchscreen midden op het dashboard. De poort naar connectiviteit, informatie en vermaak. Navigatie, telefoon koppelen, muziek streamen, het kan. Allemaal mogelijk dankzij Media Systeem Navi met Connected Car, MirrorLink, Apple CarPlay en AndroidAuto.. Het maakt deel uit van de standaarduitrusting van de FR, net zoals een achteruitrijcamera en Adaptive Cruise Control en de bekleding van alcantara.
“Wij vonden stand sport het fijnst”
Zitten en sturen
Prima stoelen tref je in de Seat Ibiza FR en het veelvoudig verstelbare stuur ligt lekker in de hand. De optionele middenarmsteun is wat smal. Breder kan ook niet, want dan moest zijdelingse zitruimte worden ingeleverd. Het blijft natuurlijk een auto van de compactere klasse. De ruimte voorin is behoorlijk. Achterin voldoende voor het hoofd, maar beperkt voor de benen. De achterbank laat zich ook wat lastig bereiken voor grotere mensen. De portieropening is niet bijster riant. De bagageruimte is voldoende voor alledaags gebruik.
Rijstanden
De Seat Ibiza 1.0 TSI FR ligt sportief op de weg dankzij een verlaagd onderstel. Met een drukknop (optioneel) naast de pook kun je kiezen uit standen normal, comfort, sport, eco en individueel. De verschillen laten zich vooral merken aan de reactie van de motor op het gas, minder aan de wegligging. De mate van schokdemping zou mee moeten bewegen, maar dat is nauwelijks te bespeuren. Wij vonden stand sport het fijnst, ook omdat je dan een rijgedrag krijgt dat bij deze auto past. Een pittig reagerende motor, die trouwens opvallend zuinig is met een testverbruik van gemiddeld 1 op 19!
Conclusie
Soms heb je iets met een auto. De Ibiza is er zo een. Een gevoel dat zich niet laat verklaren. Het uiterlijk is tijdloos en spannend tegelijk. De aandrijflijn is boven verwachting verfijnd, vooral dankzij de subliem lopende driecilinder. Tel daarbij de dubbele uitlaat (FR) en de pakkende rode kleur en je hebt een geinige eyecatcher voor een betaalbaar bedrag. Hij oogt forser dan hij eigenlijk is en dat merk je vooral doordat hij achterin niet bijster ruim is. Toch zal dat veel kopers niet bezwaren. Vooral omdat die nooit meer dan met zijn tweeën onderweg zijn, en wellicht met wat kinderen op de achterbank. Het compacte formaat is daarbij prettig in de stad. Parkeren gaat dan wat makkelijker. Kortom, aanrader in zijn klasse!
LEES OOK: Live chatten met de redactie
Pluspunten
+ Fijne aandrijflijn.
+ Krachtige en zuinige motor.
+ Goede stoelen.
+ Frivool uiterlijk, vooral als FR.
Minpunten
– Instap achterin.
– Adaptieve cruise control werkt niet al te verfijnd.
– Korte zitting achterbank.