Autotest – Porsche 911 Carrera T
Voor bestuurders, niet voor verzamelaars.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Porsche heeft opnieuw een versie toegevoegd aan de 911 line-up: de Porsche 911 Carrera T. Het gaat hier om de 24ste (!) variant in het huidige 911-aanbod. Je kunt je afvragen of het merk niet te ver is doorgeslagen, want is er nog wel voldoende onderscheid? Heeft de 911 Carrera T voldoende bestaansrecht? Lees het hier.
Wat is het precies?
De Porsche 911 Carrera T (Touring) is een knipoog naar de 911 T uit 1968. Hij is gebaseerd op de standaard 911 Carrera met 370 pk sterke boxermotor en achterwielaandrijving, maar er zijn allerlei zaken weggelaten voor minder gewicht en meer beleving. Het is een uitgeklede versie die naar eigen zeggen ‘het puristische karakter van zijn klassieke voorganger laat herleven’. Aan de andere kant zijn er sportieve elementen toegevoegd die normaal niet leverbaar zijn voor de 911 Carrera.
Laten we beginnen de zaken die ontbreken, zoals de achterbank en de achterruitverwarming. Hij heeft standaard geen radio en infotainmentsysteem, maar een gapend gat in het dashboard waarin je wat spulletjes kunt opbergen. Verder zijn de deuren van binnenuit te openen met eenvoudige lussen in plaats van aluminium deurhendels, net als bij de Porsche 911 GT3 RS.
LEES OOK: Hulde: Porsche 911 Speedster gaat in productie
Wat heeft de Carrera T allemaal extra?
Er zijn twee belangrijke zaken die het rijgedrag van de Porsche 911 Carrera T bepalen. Op de eerste plaats is het Sport Chrono-pakket standaard. Dus heb je een schakelaar waarmee je kunt switchen tussen de standen Normal, Sport, Sport Plus en Individual. De ingestelde modus bepaalt de reactie van de motor, transmissie en dempers.
Het Sport Chrono-pakket kun je ook bestellen op een standaard 911 Carrera, maar dat geldt niet voor het 10 mm verlaagde PASM-sportonderstel (Porsche Active Suspension Management) waarmee de Carrera T standaard is uitgerust. Dus is dit model voorzien van hardere en kortere veren en sterkere stabilisatorstangen. In z’n geheel een stuk strakker dus. Bij het PASM hoort tevens een sportievere frontspoiler en een achterspoiler die verder uitschuift.
Ook leuk: de 911 Carrera T is standaard voorzien van een sportuitlaat met een extra snerpende sound als je de ingebouwde kleppen met een druk op de knop vol open zet.
Nog andere leuke details?
Niet leverbaar voor de 911 Carrera, maar wel als optie toegevoegd aan het exemplaar dat wij meekregen, is de meesturende achteras. Net als bij de 911 GT3 zijn de achterste ruiten gemaakt van dunner glas en de geluidsisolatie is sterk verminderd.
Tot slot: het door ons gereden model is voorzien van – jawel – een handgeschakelde versnellingsbak. Zie je niet vaak meer tegenwoordig en hij kost een kleine 6.000 euro meer dan de versie met PDK-automaat. Maar, je krijgt er wel een megadosis rijplezier én een mechanisch sperdifferentieel voor terug.
Hoe is de beleving?
Een retorische vraag eigenlijk, na het lezen van al het bovenstaande. Door allerlei zaken weg te laten, is het gewicht omlaag gebracht tot 1.425 kg. Sportiever kun je het onderstel van een 911 Carrera niet krijgen. Minder geluidsisolatie en een uitlaat die meer herrie maakt. Op het gebied van beleving en betrokkenheid is het allemaal meer, meer, meer.
Het is een machine waarin je moet werken. Die handbak met zeven korte versnellingen en zware koppeling houd je flink bezig. De samenwerking van de meesturende achterwielen en het sperdifferentieel zorgt voor een wegligging van buitenaards niveau.
Tegelijkertijd heb je als bestuurder heel veel vertrouwen. Dankzij het haarfijne gevoel in het stuurwiel en in je heupen voel je exact wat de auto doet. Ongefilterd rijplezier. Als de Sport Plus-stand is ingeschakeld, wil je niet meer anders.
LEES OOK: Porsche opent enorme vestiging in Rotterdam
Niet sneller
En die motor. Die 3,0-liter zescilinder twinturbo boxermotor met 272 kW (370 pk) en 450 Nm, die nog harder door het interieur dreunt dankzij die sportuitlaat en het gebrek aan isolatiemateriaal. Wat een sound. Dat enorme gesnerp bij hoge toerentallen doet soms denken aan Porsches van vroeger. Fantastisch.
Qua snelheid is de Porsche 911 Carrera T overigens niet sneller dan de standaard 911 Carrera. Maar dat kan ons niets schelen. Want daar gaat het niet om bij de 911 Carrera T. Wat deze uitvoering allemaal met zich meebrengt qua beleving en passie, is meer waard dan de daadwerkelijke acceleratietijd.
Om het toch even te benoemen: De 911 Carrera T met handbak sjeest in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en in 15,1 seconden van 0 naar 200 km/u. Ongeacht de transmissie ligt de topsnelheid boven de 290 km/h.
Prijzen
Uiteindelijk kunnen we concluderen dat de Porsche 911 Carrera T zich ruim onderscheidt van andere 911 Carrera-modellen. Liefhebbers die meer beleving zoeken, hoeven hun spaarvarken niet kapot te slaan voor een (veel) duurdere 911. We durven wel te stellen dat dit de leukste sportwagen is die je in deze prijsklasse kunt kopen.
De versie met handgeschakelde versnellingsbak is er vanaf 149.016 euro en die met PDK-automaat vanaf 143.100 euro. Daarmee is de Carrera T iets hoger geprijsd dan 911 Carrera S.
Geen paniek
Mocht je nou helemaal weg zijn van de Porsche 911 Carrera T, maar vind je zo’n uitgeklede versie zonder radio, navi en achterbank toch iets te basaal? Geen paniek. Zowel het multimedia/navigatiesysteem als de achterbank zijn kosteloos verkrijgbaar. Ook de stopwatch op het dashboard die hoort bij het Sport Chrono-pakket, maar bij de Carrera T is weggelaten, kun je gewoon krijgen.
Dus raak niet in de war bij het zien van de foto’s. Het door ons gereden exemplaar is voorzien van zo’n beetje alle opties die voor de Porsche 911 Carrera T leverbaar zijn.