Autotest – Opel Grandland (2021)
Eén auto, drie karakters
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Opel heeft de Grandland grondig vernieuwd. De ‘X’ in de naam is verdwenen, maar daar komt een hoop voor terug. AutoRAI maakte uitgebreid kennis met het nieuwe vlaggenschip van Opel.
Grandland is vlaggenschip-SUV
Opel is druk bezig met groeien. Binnen Europa, maar vooral ook daarbuiten. Zo keert men bijvoorbeeld na lange tijd weer terug naar verschillende Aziatische markten. Niet alleen in Europa, maar juist ook wereldwijd worden crossovers en SUV’s steeds populairder. Binnen deze groeiplannen is de Grandland misschien nog wel meer dan de Insignia het vlaggenschip van het merk.
Grondige upgrade
Niet vreemd dus dat men bij de facelift van de Grandland grondig te werk is gegaan. Het gaat niet zomaar om een bumpertje hier en een sierstripje daar, er is veel veranderd. Laten we bij het exterieur beginnen. De voorzijde van de auto wordt nu gedomineerd door het zwarte Opel Vizor, het nieuwe merkgezicht. Ook nieuw is de optionele GS-Line voor een sportievere uitstraling.
Vrijwel volledig nieuw dashboard voor Opel Grandland
Ook in het interieur een grote verandering: een vrijwel volledig nieuw dashboard. Weg is het afzonderlijke scherm in de middenconsole, nu strekt het volledig digitale Pure Panel zich vanachter het stuur uit over het dashboard. Alles blijft daarbij overzichtelijk, want je krijgt alleen het echt relevante te zien. Digital Detox, noemt Opel dat. Het instrumentencluster is daarbij naar eigen wens in te stellen, mocht je toch meer (of andere) informatie willen zien.
IntelliLux en Night Vision
Dit zijn eigenlijk alleen nog maar de hoofdzaken, want er is nog wel meer vernieuwd aan de Grandland. Om toch nog wat specifieke zaken te benoemen: Opel is ook trots op de nieuwe IntelliLux LED Pixel-verlichting, die zich aanpast op de situatie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met grootlicht te rijden zonder anderen te verblinden, doordat de lichtstralen in de richting van dat andere voertuig keurig ‘geblokkeerd’ worden. De IntelliLux LED Pixel-verlichting is optioneel, maar ook de standaardverlichting maakt gebruik van full-LED-technologie.
Ook interessant is Night Vision. Met behulp van infrarood kan dit systeem tot 100 meter voor de auto mensen en dieren herkennen op basis van temperatuurverschil met de omgeving. Zo zie je ze ook in het donker op tijd aankomen. Verder biedt de vernieuwde Grandland natuurlijk ook alle andere veiligheidssystemen die je in deze klasse mag verwachten.
Nieuwe motoren, meer actieradius
Ook het motorenaanbod is vernieuwd. Dat begint voortaan met een 1.2-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 96 kW/130 pk, gevolgd door een precies even sterke 1.5-liter viercilinder diesel. Uiteraard levert de diesel een hoger koppel (300 versus 230 Nm) en is de diesel iets zuiniger.
De diesel heeft een gemiddeld brandstofverbruik (WLTP) van ca. 1 op 20, de benzineversie rijdt afhankelijk van de transmissie ongeveer 1 op 17. De benzineversie is als enige leverbaar met een handgeschakelde transmissie, met zes versnellingen. Alle andere modellen hebben een achttrapsautomaat.
Tot 300 pk
Op dit moment kiest 36% van de Grandland-kopers voor een hybride. Het is dus niet zo vreemd dat ook het hybride-aanbod is bijgewerkt. De Hybrid is in principe niet veel anders dan voor de facelift, maar dankzij wat kleine technische aanpassingen heeft de Hybrid nu, afhankelijk van de uitvoering, een volledig elektrische actieradius van 65 km.
‘Afhankelijk van de uitvoering’, want naast het 221 kW/300 pk sterke topmodel met vierwielaandrijving, is er nu ook een voorwielaangedreven versie met 165 kW/224 pk. Die komt volgens de WLTP-cyclus welgeteld één kilometer minder ver op een volle acculading.
Hybrid: zuinig en sportief
We mogen met iedere motorvariant een stukje rijden door het heuvellandschap in de omgeving van Frankfurt. Bij vertrek is al direct duidelijk dat de Hybrid graag vooruit wil. Voor de echte duw in de rug moet je wat aandringen, maar zeker binnen de bebouwde kom zit je voor je het weet op de maximumsnelheid. Op de bochtige wegen van de testroute weet de Hybrid zijn sportieve kant goed te tonen. Hij leent zich echt voor een leuk potje stuurwerk en heeft er duidelijk zin in. Dan hebben we nog niet eens de rijmodus Sport geactiveerd.
Koop je daarvoor een hybride? Nee, maar het is leuk om te weten dat sportiviteit en zuinig rijden heel goed samen kunnen gaan. Overigens, als je écht het vermogen aanspreekt springt de benzinemotor altijd bij. Daarbij laat hij ook wel goed van zich horen, maar dat zal de sportieve rijder waarschijnlijk juist niet zo’n probleem vinden.
Prijzen plug-in hybrides
Het verschil tussen de Hybrid met 165 kW/224 pk en voorwielaandrijving en die met 221 kW/300 pk en vierwielaandrijving merk je in de praktijk overigens niet echt. Beide zijn dynamische auto’s. Zeker voor het vlakke Nederland zouden we de sterkste variant alleen aanraden als je al die pk’s en vierwielaandrijving echt nodig hebt. Anders heb je aan de 165 kW/224 pk-versie echt meer dan genoeg. De versie met 300 pk heb je vanaf 47.149 euro, de PHEV-variant met 224 pk kost je 42.949 euro. Dat scheelt nogal.
We noemden het al even: de Hybrid-varianten beschikken ook over rijmodi. Zo kan je naar wens de sportieve eigenschappen benadrukken (Sport), volledig elektrisch rijden (Electric) of kiezen voor een middenweg daartussen (Hybrid). Met de functie e-Save kan je energie sparen om op een later moment volledig elektrisch te rijden.
B-modus
Net als andere hybrides heeft de automaat ook een B-modus, waarbij de auto extra sterk op de motor afremt. Met de daarbij vrijkomende energie wordt de batterij weer bijgeladen en ook heb je het rempedaal dan nog maar nauwelijks nodig. Het zogenaamde one pedal driving.
Benzine: de cruiser
Dan stappen we over naar de benzineversie. Als je net uit een van de Hybrids stapt, komt de 130 pk benzineversie wat tam over, maar de auto heeft geen enkele moeite met de hellingen in de omgeving van Frankfurt. Verder valt op dat de benzineversie een heel ander karakter heeft. In plaats van de volgende bocht aan te vallen, nodigt hij juist uit om eens ontspannen achterover te gaan zitten en van het landschap te genieten. Het is kortom vooral een fijne, comfortabele cruiser.
We rijden de handgeschakelde benzineversie. De bediening van zowel de koppeling als de versnellingspook is wat erg licht, maar beide laten zich wel goed en prettig bedienen. De eerste en tweede versnelling zijn kort, daarboven kan je redelijk schakellui rijden.
Diesel: de middenweg
De diesel vormt een middenweg tussen beide. Enerzijds kan je daar net zo heerlijk rustig mee cruisen als met de benzineversie. Toch is de diesel als je daar om vraagt ook bereid tot een (semi-)sportieve rit en laat hij zich vlot door het heuvellandschap sturen. Het is jammer dat dieselrijden tegenwoordig niet meer zo aantrekkelijk is (gemaakt) in Nederland, want dit is echt een heel fijne versie van de Grandland.
Verschillende karakters
Het verschil in karakter tussen de verschillende motorvarianten is duidelijk. De benzineversie is vooral een fijne cruiser, de Hybrid is echt sportief te noemen en de diesel is een soort middenweg tussen beide. Dat komt grotendeels gewoon door het verschil in pk’s, maar de verschillende motorvarianten brengen ook wel een iets anders afgesteld onderstel met zich mee. Al is het maar omdat de Hybrid door de batterijen een stuk zwaarder is dan de andere.
Prijzen
Los van het financiële plaatje dat bij de verschillende motorvarianten hoort, is het ook het overwegen waard welk karakter het beste bij jou als bestuurder past. Over het financiële plaatje gesproken, de nieuwe Opel Grandland begint bij 34.999 euro voor de versie met 1.2 Turbo benzinemotor met 130 pk en handbak. Dezelfde motor met achttrapsautomaat start bij 38.249 euro. Dieselen kan dus ook: de 1.5 CDTI met 130 pk en achttraps automaat start bij 45.699 euro.