Autotest – Nissan Qashqai N-TEC (2020)
Qashqai heeft een zwarte leren jasje aangetrokken en stoere zonnebril opgezet.
De Nissan Qashqai is al jaren een van de populairste crossover SUV’s in Nederland en ver daarbuiten. Nissan heeft wereldwijd al ruim 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Nu is er een extra dik aangeklede uitvoering: de Qashqai N-TEC.
Grondlegger
De Qashqai kwam in 2007 op de markt en groeide al snel uit tot het bestverkochte Nissan-model in ons land. De stoere gezinsauto is eigenlijk ook de grondlegger van het hele crossover segment. Een trucje wat ze twee jaar later wisten te herhalen in het kleinere B-segment met de introductie van de eigenzinnige Nissan Juke. Beide auto’s hebben een hoge instap en hoge zitpositie. Niet om lekker door de modder de scheuren, maar gewoon voor het dagelijks woon-werkverkeer.
De introductie van een zogeheten crossover bleek een meesterzet. Er rolt inmiddels iedere minuut een Qashqai van de productielijn in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland.
Tweede generatie Qashqai
In 2013 kwam de tweede generatie Qashqai op de markt, en die onderging in 2017 een facelift. De derde generatie van de Qashqai komt naar verluidt in 2021 op de markt, maar voor het zover is pakt Nissan nog een keer goed met de introductie van een gelimiteerde N-TEC-uitvoering.
Deze extra dikke uitvoering onderscheid zichzelf van een normale Qashqai, door het gebruik van een hoop zwarte in- en exterieurdetails. De Qashqai heeft als het ware een zwarte leren jasje aangetrokken en stoere zonnebril opgezet. Zo is de bekende V-vormige V-motion grille volledig zwart, net zoals de koplamp-behuizing, zijspiegelkappen en dakrails. Robuuste zwarte 19-inch lichtmetalen wielen maken de auto helemaal af.
En er was licht
De koplampen zijn standaard Bi-LED en dynamisch. Ze draaien dus met het stuur mee. Daarnaast zijn ze voorzien van grootlichtassistent, waardoor het grootlicht – afhankelijk van het verkeer voor je -automatisch in- en uitgeschakeld wordt.
Premium
De zwarte accenten lopen door in het interieur. Zwarte alcantara bekleding op de voorstoelen en achterbank en een zwarte dakhemel geven de Qashqai N-TEC een premium uitstraling. Passagiers op de achterbank hebben geen zonnebril nodig op zonnige dagen, de achterportieren zijn namelijk voorzien van privacy glas.
Kwaliteit
Het is binnenin de Qashqai goed vertoeven. De gebruikte zachte materialen stralen kwaliteit uit. De hoge zitpositie zorgt voor uitstekend zicht rondom en er is meer dan genoeg aflegruimte.
Op het 7-inch touchscreen draait het NissanConnect multimediasysteem. Het scherm is anno 2020 wat aan de kleine kant en reageert helaas niet zo snel als we inmiddels gewend zijn van onze smartphone. Gelukkig zit er een reeks knoppen aan weerszijden van het scherm, waardoor het zich toch eenvoudig laat bedienen.
De bedieningsknoppen zijn erg handig tijdens het rijden. Steeds meer autofabrikanten kiezen tegenwoordig voor een minimalistisch interieur zonder fysieke bedieningsknoppen, waardoor je op de snelweg soms gevaarlijk lang met je vingers de juiste pixels op het touchscreen probeert te raken. Daar zul je in de Qashqai geen last van hebben. Het systeem is tevens voorzien van Android-auto en Apple-carplay.
Ruimte op de achterbank
Drie personen kunnen comfortabel zitten op de achterbank. Twee krijgen echt hun eigen stoel en de derde persoon zit voor de armsteun, maar krijgt wel een eigen hoofdsteun. Omdat de Qashqai ook vierwielaangedreven leverbaar is, loopt er wel een tunnel in het midden. Iets minder beenruimte voor de middelste passagier dus. Twee USB-oplaadpunten zorgen ervoor dat iedereen op de achterbank voldoende stroom voor zijn gadgets heeft.
Laden en lossen
In de achterbak is er ruimte voor 430 liter bagage. Klap je de achterbank naar voren, dan ontstaat er 1.600 liter. De hoedenplank kun je heel handig onder de laadvloer opbergen, zodat je gemakkelijk hoge items kunt meenemen.
Genoeg power in huis
Onder de motorkap van de Qashqai ligt een zeer fijne 1,3-liter benzinemotor. In onze testauto levert hij maar liefst 160 pk, maar een 140 pk-versie is ook leverbaar. De motor voelt krachtig aan en levert meer dan voldoende power. Het blok ligt ook in enkele Renault en Mercedes-Benz modellen, zoals de Captur en de nieuwe GLB.
De turbomotor is gekoppeld aan een 7-traps DCT-automaat. Een automaat met dubbele koppeling dus, en dat zorgt voor extra comfort. Haast zonder dat je het doorhebt schakelt de auto soepel door naar een volgende versnelling.
Semi-autonoom
De Qashqai zit vol met rijassistentie- en veiligheidssystemen. Nissan zet al jaren vol in op deze slimme technieken, die allemaal vallen binnen het Nissan Intelligent Mobility programma.
Zo kan de Qashqai dankzij het Nissan ProPILOT-systeem op de snelweg zelfstandig sturen, gas geven en remmen. Kortom: semi-autonoom rijden. Een camera achter de voorruit, een radar achter het Nissan-logo in de grille en nog een hele reeks andere sensoren scannen de omgeving, waardoor je op de snelweg het stuurwerk uit handen kunt geven. Dat mag nog niet volgens de wet, dus vraagt de auto vriendelijk of je het stuur losjes wilt vasthouden.
ProPilot maakt lange ritten een stuk comfortabeler, wie eenmaal gewend is aan het systeem wil al snel niet meer zonder. Uiteraard moet je je ogen wel altijd op de weg houden. Zeker bij schepere bochten op de snelweg heeft het systeem nog wat hulp van de bestuurder nodig.
Conclusie
De Qashqai is terecht een grote hit. Hij is praktisch, ziet er imposant uit en de aandrijflijn staat zijn mannetje. De 19-inch wielen zouden wij overslaan als je lange reizen naar Zuid-Europa van plan bent. Ze zien er behoorlijk stoer uit, maar 17-inch wielen zorgen voor meer comfort, zeker bij kuilen en gaten in de weg.
Dat het touchscreen wat aan de kleine kant is zien we door de vingers, want het laat zich wel makkelijk bedienen en je kunt je Apple of Android telefoon eenvoudig koppelen. Dankzij verschillende zwarte accenten is de nieuwe N-TEC variant een extra stoere verschijning, waardoor je toch nog opvalt tussen de duizenden andere Qashqai’s in Nederland.
De Nissan Qashqai is verkrijgbaar vanaf 28.890 euro, de N-TEC-variant vanaf 35.925 euro. Voor onze 160 pk sterke testauto met DCT-automaat betaal je 41.025 euro.
Bekijk onze uitgebreide test: