Autotest – Mercedes-Benz GLB 200 (2020)
Is dit dan een baby-G?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
SUV’s doen het nog altijd goed. Niet zo heel raar dus dat Mercedes-Benz met nog een SUV-model komt. Dit is de Mercedes-Benz GLB, een wat hoekige SUV met vijf of zelfs zeven zitplaatsen. Goedkoop is ie niet, maar wel doordacht en zeer comfortabel. We leggen graag uit waarom.
Nog een SUV
Mercedes-Benz heeft de nodige SUV’s in het aanbod. Denk maar aan de GLA, GLC, EQC, GLE, GLS en de G-Klasse als absolute ‘king of the hill’. Daar komt nu nog een SUV bij: de GLB. De GLB is een compacte SUV die het gat tussen de GLA en GLC opvult, hij valt qua formaat ook precies tussen twee modellen in.
Standaard een vijfzitter
Standaard is de GLB een SUV met vijf zitplaatsen, maar tegen meerprijs (908 euro) installeert Mercedes-Benz een derde zitrij met twee extra zitplaatsen. Dankzij het hoekige koetswerk – iets gevoelig voor zijwind – kunnen alle zeven personen ruim zitten, al geeft Mercedes-Benz wel toe dat je voor de derde zitrij niet langer moet zijn dan maximaal 1,68 meter. Het meubilair kan in de bodemvloer worden opgeborgen als er geen zesde en zevende passagier meerijden.
Mercedes-Benz GLB 200 (2020) – REVIEW – AutoRAI TV
Meer zevenzitters
Er zijn overigens meer zevenzitters op de markt in deze klasse. Denk even aan de Volkswagen Tiguan Allspace of een BMW 2 Serie Gran Tourer. Maar ook hier geldt dat de Tiguan en 2 Serie Active Tourer standaard vijfzitters zijn, net als de GLB. Alleen tegen extra betaling krijg je twee stoelen extra.
Verschuifbare achterbank
Als vijfzitter is de Mercedes-Benz GLB te bestellen met een verschuifbare achterbank. En dat is een aanrader, want deze achterbank is over een afstand van 14 centimeter te verschuiven. Zodoende kun je kiezen uit extra beenruimte of 190 liter extra bagagevolume. De bagageruimte (vijfzitter) van de GLB komt standaard uit op 570 liter. Deze is met de tweede en derde zitrij neergeklapt uit te breiden naar 1.805 liter. En ja mensen, dat is flink! Sowieso is de bagageruimte hoekig van vorm waardoor het meenemen van ook grotere spullen heel eenvoudig is.
Afmetingen
De GLB is 4,6 meter lang, 1,83 meter breed en 1,66 meter hoog. De nieuwe Mercedes-Benz GLB deelt zijn platform met de nieuwe A-Klasse en B-Klasse. Waar de GLA duidelijk verwantschap toont met de A-Klasse, wijkt het uiterlijk van de GLB behoorlijk af. De GLB is veel hoekiger, de koplampen zijn haast vierkant en het merk past een opliggende motorkap toe. Dat laatste is weer een verwijzing naar de G-Klasse. Eigenlijk staat hier toch wel een baby-G. En dat is een compliment.
Ruim
De wielbasis van de GLB komt uit op 2.829 mm, een verschil van 10 centimeter ten opzichte van de huidige B-Klasse. Dankzij die grotere wielbasis is de GLB lekker ruim. Ook achterin is het goed zitten, ook voor langere ritten. De GLB is zonder meer een fijne reisauto. Mercedes-Benz past in de fabriek in Aguascalientes (Mexico) waar de GLB voor Europa van de band rolt veel geluidsisolatie toe en installeert zeer comfy vering. Dat maakt de auto bijzonder comfortabel en heel stil.
Normale wielen
Dat laatste komt ook door het feit dat deze GLB op normale 17-inch wielen staat. Het extra rubber zorgt voor extra demping. Je kan de GLB ook krijgen op 20-inch tot zelfs 21-inch lichtmetaal, indien gewenst. Maar dat doet wel afbreuk aan het comfort.
Prijzen GLB
In het gamma van de GLB is de 180-versie met 136 pk de goedkoopste benzinevariant. Hij kost 50.607 euro. Dit is een GLB 200 met 163 pk. Die kost 50.970 euro. Je leest het goed: een prijsverschil van een paar honderd euro. Onze tip: ga lekker voor de GLB 200. Uiteraard loopt de prijs met wat opties wel verder op. Dit exemplaar kost onder de streep 58.220 euro.
Verschillende opties
Zo kost deze metallic grijze kleur Berggrijs 908 euro extra, betaal je voor het Style Plus-pakket 2.299 euro, voor het Advantage Pack 2.057 euro, kosten mistlampen voor 224 euro en betaal je voor navigatie met augmented reality (303 euro). Vooral dat laatste – augmented reality – is een prachtig systeem dat je elke keer weet te verbazen. Je ziet op het rechter display het beeld van de camera onder de binnenspiegel. Het systeem geeft met grafische elementen – zoals straatborden en blauwe pijlen – aan welke straat je in moet.
Dieselen kan ook
De goedkoopste GLB met dieselmotor is de GLB 180 d met 116 pk. Die is er vanaf 53.257 euro. Alle motoren hebben een automatische transmissie standaard. Bij de diesels is dat een achttraps automaat en bij de benzineversies een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
GLB 200, een fijne motor?
GLB 200 heeft een 1.332 cc grote vier-in-lijn Renault-turbobenzinemotor met 163 pk (120 kW) en 250 Nm tussen 1.620 en 4.000 toeren per minuut. De auto sprint daarmee in 9,1 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 207 km/u. De 7G-DCT automaat schakelt comfortabel, daar valt weinig op aan te merken. Het blok reageert bijzonder soepel en omdat het koppel van 250 Nm al bij zeer lage toerentallen voorhanden is, hoef je niet altijd terug te schakelen om te versnellen.
Gemiddeld verbruik
Het verbruik van de GLB 200 met 17-inch wielen komt op papier uit op 1 op 16,7 en dat blijkt in de praktijk prima haalbaar. Met 100 km/u op de snelweg noteert deze GLB een nette 1 op 16 tot zelfs 1 op 18. Op een volle tank moet je dik 800 kilometer kunnen afleggen. Dat is ons wel gelukt in ieder geval. Behoefte aan meer power? Mercedes-Benz levert ook een GLB 250 met 224 pk – vanaf 56.208 euro – of een GLB 35 4Matic. Deze AMG-versie heeft 306 pk en is er vanaf 78.723 euro.
Interieur
Het interieur van de GLB lijkt sterk op dat van de A-Klasse, B-Klasse en CLA-familie. Toch heeft de GLB wel een aantal unieke features, zoals de aluminium ‘balk’ op het dashboard. Deze vorm van stoerdoenerij is een knipoog naar de G-Klasse die dat ook heeft. De ergonomie aan boord is dik in orde. Op het stuurwiel bespeuren we ook weer swipetoetsen om al rijdend het perfect functionerende Mercedes-Benz User Experience (MBUX) multimediasysteem te bedienen.
Spoorassistent
Zoals in meer Mercedes-Benz-modellen is de actieve spoorassistent in deze GLB ook iets te enthousiast met ingrijpen. Je hoeft met je wiel maar lichtjes zijlijn op de weg aan te raken en het systeem grijpt in met een te agressieve ESP-ingreep op één wiel. Schrikken. Dit systeem gaat om die reden uit. Andere systemen functioneren perfect. De stoelen zitten heerlijk en geven voldoende zijdelingse steun. Uren achter elkaar rijden is uitstekend te doen.
Conclusie
De nieuwe Mercedes-Benz GLB trekt met zijn opvallende, hoekige vormgeving de aandacht. Maar weet vooral met zijn comfort, ruimte en gebruiksgemak te overtuigen. Toegegeven: het is niet de goedkoopste in zijn segment, maar zonder meer wel een van de fijnere reisauto’s. Een schot in de roos en om die reden een welkome aanvulling op het SUV-aanbod van Mercedes-Benz.