De eerste Mercedes-Benz B-Klasse verscheen in 2005, als aanvulling op de A-Klasse. Waar dat destijds nog een hoog hatchbackmodel was, was de B-Klasse een echte compacte MPV. Daarmee was het bij introductie een wat atypisch model voor het merk en ook de voorwielaandrijving van de auto was toen niet vanzelfsprekend. Net als de A-Klasse had ook de B-Klasse een ‘sandwichvloer’, wat inhoudt dat bij een harde frontale aanrijding de motor en transmissie niet in het passagierscompartiment worden gedrukt, maar eronder schuiven. Lees verder
De eerste Mercedes-Benz B-Klasse verscheen in 2005, als aanvulling op de A-Klasse. Waar dat destijds nog een hoog hatchbackmodel was, was de B-Klasse een echte compacte MPV. Daarmee was het bij introductie een wat atypisch model voor het merk en ook de voorwielaandrijving van de auto was toen niet vanzelfsprekend. Net als de A-Klasse had ook de B-Klasse een ‘sandwichvloer’, wat inhoudt dat bij een harde frontale aanrijding de motor en transmissie niet in het passagierscompartiment worden gedrukt, maar eronder schuiven.
Gewoon weer MPV
Inmiddels is de B-Klasse een vast onderdeel van de modellenline-up. Na een tweede generatie in 2012 is het vanaf begin 2019 tijd voor de derde generatie. Ondanks dat veel MPV’s geen opvolger meer krijgen vanwege de groeiende opkomst van de SUV, blijft de nieuwe B-Klasse gewoon een compacte MPV. Eentje die volgens het merk spannender is dan voorheen. Uiteindelijk kwam er ook een plug-in hybrideversie van de auto. Er was zelfs even sprake van een waterstofversie, maar daar is het nooit van gekomen.
B-Klasse Electric
Daarover gesproken: dat hebben we eerder gezien bij de B-Klasse. Van de eerste generatie verscheen tegen het eind van de productie, in 2011, een door waterstof aangedreven versie die in beperkte oplage werd gebouwd. Van de vorige generatie verscheen in 2015 een volledig elektrische variant, die op een volle acculading (in theorie) 200 kilometer ver kwam. Een volledig elektrische versie van het huidige model is vooralsnog niet aangekondigd.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.332 cm³ |
Max. vermogen | 80 kW (109 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 180 Nm |
Bij | 1.370 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | 80 tot 165 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. MPV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds januari 2022 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 32.565 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.531 x 1.796 x 1.562 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Max. aanh. gew. | 1.400 kg |
Inh. bag. ruimte. | 455 l |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,7 l/100km |
CO₂-emissie | 131 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,3 s |
Topsnelheid | 198 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng