Autotest – Mercedes-Benz GLA 200 (2020)
Op pad met de GLA 200, het instapmodel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De eerste generatie Mercedes-Benz GLA was ontzettend populair. Mercedes-Benz verkocht meer dan een miljoen exemplaren van de eerste GLA. Reden genoeg dus voor een opvolger. Dit is de nieuwe GLA. We rijden het instapmodel: de Mercedes-Benz GLA 200. Maakt die hebberig?
Veel compacte modellen
Mercedes-Benz geeft gas met compacte modellen. Best logisch eigenlijk, want in dit segment zit veel potentie. Mercedes-Benz had welgeteld al zeven compacte modellen in het gamma. Tel maar even mee: de A-Klasse hatchback, de A-Klasse Limousine, de A-Klasse L Limousine (alleen voor China), de B-Klasse, de CLA Coupé, de CLA Shooting Brake en tot slot de nieuwe GLB. Deze nieuwe generatie GLA brengt dat aantal op acht. De GLA wordt gepositioneerd als de sportieve broer van de functionele GLB die optioneel zeven zitplaatsen heeft.
ALLE DETAILS: Mercedes-Benz GLA (2020) – GLA 200 – AutoRAI TV
Designevolutie
Afijn, de nieuwe GLA dus. Qua design is het een evolutie van zijn voorganger. We parkeren de nieuwe GLA ter beeldvorming even naast de vorige generatie. Dan vallen de verschillen direct goed op. De grille is wat smaller uitgevallen en de koplampen ogen smaller. En er valt nog meer op: de nieuwe GLA is stukken hoger dan voorheen. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe GLA meer dan 10 centimeter hoger maar wel 1,5 centimeter korter.
Afmetingen
De compacte crossover is nu 4,41 meter lang, 1,83 meter breed en 1,61 meter hoog. De wielbasis komt uit op 2.729 mm, gelijk aan de wielbasis van de A-Klasse, B-Klasse en CLA-types. Mercedes-Benz maakt slim gebruik van die gegroeide wielbasis, want de interieurruimte is flink toegenomen. De vorige generatie GLA was vooral achterin geen ruimtewonder. Met deze nieuwe GLA maken de Duitsers alles goed. Er is veel meer hoofdruimte voorin en aanzienlijk meer beenruimte achterin. Ook passagiers van 1,85 meter of langer moeten nu achterin goed kunnen zitten.
“De vorige generatie GLA was vooral achterin geen ruimtewonder”
Handig: een verschuifbare achterbank
Optioneel levert Mercedes-Benz een achterbank die op 14 centimeter verschuifbaar is. Zo kan de gebruiker kiezen voor meer bagageruimte of voor extra beenruimte. De rugleuning kan ook rechter op gezet worden. Op die manier ontstaat ruimte voor bijvoorbeeld grote dozen. Standaard is de achterbankleuning in de verhouding 40:20:40 gedeeld, waarbij elk deel afzonderlijk kan worden neergeklapt. Let er bij het terugklappen van de rugleuning even op dat de gordel niet achter de rugleuning verdwijnt.
Andere zitpositie
De wielbasis van de GLA is dan wel gelijk aan die van de CLA, A-Klasse hatchback en B-Klasse, maar toch heb je in de GLA wel een heel andere zitpositie. De bestuurder en voorpassagier zitten 140 mm hoger dan in de A-Klasse en 50 mm hoger dan in de B-Klasse. Dat zijn best flinke verschillen. Instappen in de GLA is lekker makkelijk. Je hebt een hogere zit en daardoor beter zicht op wat er voor de neus afspeelt.
Zicht rondom
Wat valt nog meer op? Nou, de A-stijlen zijn wat groot uitgevallen waardoor er een dode hoek ontstaat. Ook de C-stijl is fors en dat gaat ten koste van het zicht rondom. Mercedes-Benz past gelukkig grote zijspiegels toe en een verbluffend goed parkeercamerasysteem. Zodoende weet je toch wat er rondom de GLA gebeurt.
Rijden in de Mercedes-Benz GLA
Het rijden in de GLA is een zeer prettige aangelegenheid. Man, wat is deze GLA comfy. Stil ook. De Mercedes-Benz GLA blinkt uit in comfort. Langere afstanden overbruggen is een feest. Mercedes-Benz gebruikt fijn meubilair, de bouwkwaliteit is dik in orde en aan boord overheerst stilte dankzij goede isolatie in onder meer de wielkasten. Wie met 60 km/u rijdt – de motor draait dan slechts 1.200 toeren per minuut – heeft het idee met een elektrische auto onderweg te zijn. Zo stil is ie. De actieve spoorassistent gaat uit zodra we de auto opstarten. Dit systeem werkt met een remingreep om de auto binnen de rijstrook te houden. Daar schrik je enorm van. Dit zou Mercedes-Benz een keer moeten aanpassen.
De GLA 200
Over die motor gesproken. We zijn onderweg in de GLA 200, de basismotorisering van de GLA. En dat blijkt een prima motor te zijn. GLA 200 heeft een 1,3 liter vier-in-lijn benzinemotor met turbo, gekoppeld aan een prettig schakelende 7G-DCT automaat. Het blokje – bekend van Renault – produceert 163 pk en 250 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 8,7 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Het gemiddeld verbruik: wij haalden gemiddeld 5,5 l/100 kilometer. Prima cijfers voor dit type auto.
Meer allround
De besturing is licht en direct, zonder heel veel gevoel. Dit is geen stuurmans-SUV, maar een auto waarin je na een lange dag werken in plaatsneemt en tot rust komt. In comfort terug naar huis of naar je werk. Of om boodschappen te doen of om er met het gezin op uit te gaan. De nieuwe Mercedes GLA is meer allround dan voorheen. En praktischer, door die extra interieurruimte.
“De nieuwe Mercedes GLA is meer allround dan voorheen.”
Stevige vanafprijs
De GLA 200 kost op z’n minst 49.245 euro. Dat betekent dat het absoluut niet de goedkoopste is in dit segment. Dieselen kan vanaf 50.710 euro met de GLA 180 d met 116 pk. Ook dat is aan de prijs. Maar goed: je krijgt er wel een uitstekende gezinscrossover voor terug. Eentje waarin eigenlijk niemand meer reden tot klagen heeft. Wat dat betreft heeft Mercedes-Benz goed geluisterd naar feedback op de vorige GLA. Dit is gewoon een veel betere auto geworden.