Autotest – Mazda 6 (2018)
Mazda 6 een nog beter aanbod in het D-segment
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Mazda 6 heeft een grondige opknapbeurt gekregen. Aanpassingen en toevoegingen die de Japanner beter en completer moeten maken. Is dat ook daadwerkelijk het geval?
Garnalencocktail
Als Nederlanders uit gaan eten, bestellen ze vaak hetzelfde. Een garnalencocktail of carpaccio, een sappig stukje zalm of mals biefstukje en als grand dessert een ‘blanke dame’ of fruitsorbet. Ongetwijfeld allemaal ontzettend lekker, maar op de menukaart staan nog veel meer lekkernijen. Gerechten waar je wel een blik op werpt, maar die je stiekem niet durft te bestellen in de angst dat het tegenvalt. Better safe than sorry, toch?
“De Volkswagen Passat en Opel Insignia zijn een beetje de garnalencocktail en carpaccio van het D-segment.”
Vertrouwde keuzes
De Volkswagen Passat en Opel Insignia zijn een beetje de garnalencocktail en carpaccio van het D-segment. Stuk voor stuk vertrouwde en lekkere keuzes, terwijl zakelijke en particuliere rijders niet realiseren dat er uit Japan al jaren een goed alternatief wordt geboden: de Mazda 6. Qua rijden is dit zelfs een van de betere auto’s in het segment. Mazda heeft die 6 nu een bijna onzichtbare facelift gegeven, maar wie de vernieuwde Mazda 6 van dichtbij bekijkt en een stukje gaat rijden, komt erachter dat dit de meest uitgebreide facelift/opfrisbeurt ooit is geweest.
Het bekende werk
Aan de buitenkant is er weinig nieuws onder de zon. Andere bumpers, een gewijzigde grille en andere lichtunits: the usual stuff. Onderhuids werd de Mazda 6 nog veel meer opgepoetst. Het onderstel werd met het oog op nog meer rijdynamiek en comfort herzien en Mazda heeft extra geluidsisolatie toegepast zodat de auto ook stiller is. Die laatste aanpassing blijkt een gouden zet van Mazda, want ja: de ‘zes’ is nu wel erg stil. Dat maakt reizen in de Mazda 6 en luisteren naar muziek via de prima geluidsinstallatie van Bose extra aangenaam.
“De Mazda 6 is nu wel erg stil.”
Lekker zacht
Toch zijn de grootste aanpassingen gedaan in het interieur. Hoewel het dashboard in de basis gelijk is aan de vorige versie, heeft Mazda in deze vernieuwde 6 vrijwel alle panelen vervangen en het afwerkingsniveau naar een veel hoger niveau getild. Je vindt er heel veel zachte materialen. Harde plastics zijn een uitzondering. De afwerking durven we zelfs premium te noemen, in hoeverre er waarde kan worden gehecht aan dat lelijke marketingwoord. Voor je gevoel zit alles snaarstrak in elkaar.
Nieuwe stoelen
Aan ruimte heeft de Mazda 6 niets ingeleverd. Zowel vóór als achterin kun je als volwassenen uitstekend en comfortabel zitten. Ook niet onbelangrijk: de stoelen zijn zowel vóór als achter opnieuw ontworpen. Ze zijn breder en zachter en bieden meer steun aan benen en rug. En yes: de korte zittingen van voorheen zijn verdwenen. Mazda heeft duidelijk geluisterd naar kritiek op de vorige 6.
“Adaptieve cruise controle (ACC) is nog altijd niet uitschakelbaar.”
Adaptieve cruise control
Hoewel, niet naar alles. De adaptieve cruise controle (ACC) is bijvoorbeeld nog altijd niet uitschakelbaar. Iets wat ‘rijdersmerken’ als BMW en Volvo wél mogelijk maken. Waarom dit relevant is? ACC kan in een land als Nederland – waar iedereen tijdens de spits kort op elkaar rijdt – als storend worden ervaren, omdat het systeem te veel afstand houdt ten opzichte van voorliggers. Die ruimtes worden vrijwel altijd opgevuld met ander verkeer waardoor de auto abrupt afremt. En dat is weer storend voor het achteropkomende verkeer. Mazda zou er dus beter aan doen om het adaptieve deel van de cruise control uitschakelbaar te maken, zodat de koper die niet kan wennen aan ACC het adaptieve deel kan uitschakelen en een normale cruise control kan gebruiken. Nu is rijden op de instelbare snelheidsbegrenzer de oplossing om tijdens de spits comfortabel te rijden.
Rijkere standaarduitrusting
Gelukkig wordt dat ene ACC-dingetje ruimschoots gecompenseerd door een flink uitgebreide standaarduitrusting. Zaken als navigatie, een head-up display met projectie op de voorruit, een digitaal instrumentencluster, LED verlichting (vóór en achter), stoel- en stuurverwarming, climate controle in twee zones en een achteruitrijcamera zijn nu allemaal standaard. En ja, dat is in dit segment best bijzonder. Voor een bedrag van 36.990 euro zit zo’n Mazda 6 standaard dus al aardig in de spulletjes. Ook adaptieve bochtenverlichting, High Beam Control, Traffic Sign Recognition, Lane Keep Assist, Blind Spot Monitoring, Smart Brake Support en Mazda Radar Cruise Control zijn voortaan standaard op elke Mazda 6.
“Navigatie, een head-up display en een digitaal instrumentencluster zijn standaard.”
AutoRAI TV: De Mazda 6 (2018), dit is er allemaal nieuw
Prijzen Mazda 6
De genoemde prijs van 36.990 euro geldt overigens voor de versie met SkyActiv-G 145 benzinemotor in combinatie met handgeschakelde zesversnellingsbak. De Mazda 6 Sportbreak heeft een meerprijs van 1.500 euro ten opzichte van de 6 Sedan. De belangrijkste aandrijflijn voor de Nederlandse markt is de SkyActiv-G 165 met zestraps handbak of automaat. Die is er vanaf 37.990 euro met handbak en 38.990 euro met automaat, de meerprijs meer dan waard wat ons betreft.
“De belangrijkste aandrijflijn voor de Nederlandse markt is de SkyActiv-G 165.”
Benzinemotoren zonder turbo
De sterkste benzinemotor is de SkyActiv-G 194 met zestraps automaat (44.490 euro). Allemaal zijn het motoren zonder turbo, dat betekent dat je best toeren mag maken om leven in de brouwerij te houden. Stuk voor stuk zijn het heerlijke aandrijflijnen. Vooral de handbak heeft nog altijd dat mechanische gevoel waar Mazda’s zo bekend om staan. Nee, met dat rijden zit het in de Mazda 6 wel goed.
De diesels
Dieselen kan natuurlijk ook. De dieselmotoren hebben in tegenstelling tot de benzinetypes wel turbotechnologie. Mazda levert een SkyActiv-D 150 met handgeschakelde zesbak die 43.490 euro kost. De SkyActiv-D 184 met dubbele turbo en cilinderuitschakeling kost op z’n minst 48.490 euro. Die laatste blijkt een waar koppelmonster en vooral met handbak a match made in heaven.
“De Mazda 6 was in de basis al een uitstekende auto en dat is na deze opfrisbeurt meer dan ooit het geval.”
Infotainment
So far so good. Toch haalt een Mazda 6 het qua infotainment niet ten opzichte van een Volkswagen Passat of BMW 3 Serie. De systemen in die Duitsers kunnen net wat meer en zien er beter uit, maar met het systeem van de Mazda 6 valt ook prima te leven. Alles wat je wilt hebben, zit erop, waaronder dus standaard navigatie. De menustructuren zijn overzichtelijk en het systeem bedienen kan met spraak, de vingertoppen (niet tijdens het rijden) of met een handige draaiknop op de middenconsole. Apple CarPlay en Android Auto worden optioneel geleverd, net als een 360-graden parkeercamerasysteem. De resolutie van de camera’s mocht wel wat hoger zijn.
“De interieurafwerking durven we zelfs premium te noemen, in hoeverre er waarde kan worden gehecht aan dat lelijke marketingwoord.”
Heerlijke reisauto
De Mazda 6 was in de basis al een uitstekende auto en dat is na deze opfrisbeurt meer dan ooit het geval. Het is een heerlijke reisgenoot, een auto waar de stuurman of -vrouw volledig aan zijn trekken komt en een auto met een nu ongekend rijke standaarduitrusting. Een compleet pakket waar je als zakelijk rijder of particulier serieus naar moet kijken. Eigenlijk wordt het tijd dat mensen de Mazda 6 standaard op de lijst moeten zetten als ze winkelen in het D-segment. Want als je eenmaal hebt geproefd van het gerecht dat Mazda 6 heet, wil je al snel niet meer iets anders. Proeven dus. Laat die garnalencocktail en carpaccio een keer links liggen.
“Laat die garnalencocktail en carpaccio een keer links liggen.”