Autotest – Maserati Levante Trofeo (2020) – Beter dan een Lamborghini Urus?
580 pk dankzij 3,8-liter V8 uit Maranello
Bij Maserati denk je direct aan slank gelijnde Italiaanse sportauto’s, maar inmiddels zijn 50% van de verkochten modellen een Levante: een grote SUV dus. Maar die is er niet minder sportief om. Sterker nog, de nieuwe Levante Trofeo is dankzij een 3,8-liter V8 uit Maranello (!) met 580 pk en 730 Nm één van de sterkste Maserati’s ooit. Wij voelen de Italiaanse volbloed aan zijn drietand.
Maserati Levante
De Maserati Levante is al een tijdje verkrijgbaar in Nederland en de basisuitvoering met een V6 benzinemotor met 350 pk kun je al geen mak lammetje noemen. Maar de Levante is nu ook verkrijgbaar met een V8: namelijk de Levante GTS (530 pk) en de Levante Trofeo (580 pk). In de neus van de Maserati Levante Trofeo ligt niet zomaar een V8. Het blok heeft rode accenten en komt uit Maranello. Jawel, er ligt gewoon een Ferrari-motor in deze statige SUV.
Ferrari-motor
De 3,8-liter V8 is het resultaat van een samenwerking tussen Maserati en Ferrari, en zorgt ervoor dat de Levante Trofeo in 4.1 seconden naar de 100 km/u sprint. Het maximum koppel van 730 Nm is verkrijgbaar tussen 2.250 en 5.000 toeren per minuut.
De topsnelheid bedraagt 300 km/u, iets wat we in Nederland helaas niet hebben kunnen testen, maar meteen geloven. Verbluffende cijfers, want dit is geen gestroomlijnde tweezitter waar we het over hebben. De Levante Trofeo biedt plaatst aan het hele gezin, inclusief de hond(en).
Trofeo
De Trofeo herken je niet aan een badge achterop. Er zit alleen een klein streepje onder het Levante-embleem, daar moet je het mee doen. Op de C-stijl zit echter nog wel het bekende drietand-logo, waar Trofeo de plaats heeft ingenomen van het Maserati-embleem.
Carbon fiber
De Trofeo kun je ook herkennen aan alle carbon fiber sierstukken en een agressieve zwarte grille met dikke spijlen. Twee luchtuitlaten op de motorkap geven aan dat er iets bijzonders onder schuilt. 22-inch wielen in de kleurencombinatie Gun Metal Grey en zilver maken deze Levante helemaal af.
Italiaans design
Liefhebbers van Italiaans design kunnen hun hart ophalen in de Levante Trofeo. Bijna het hele interieur is bekleed met zacht zwart leer. De rode contrasterend stiksels en een Trofeo-logo dat op de hoofdsteunen is gestikt stralen zowel luxe als sportiviteit uit.
Uiteraard is er ook in het interieur niet bespaard op koolstofvezel. Als kers op de taart pronkt er een klassiek analoog-klokje in het midden van het dashboard.
Dat geluid!
Met 580 liter bagageruimte is deze supercar in SUV-outfit nog behoorlijk praktisch. Maar voordat je de honden achterin zet moet je wel even nagaan of ze niet bang zijn voor hels kabaal. Zodra we de startknop – aan de linkerkant naast het stuur – indrukken horen we het namelijk meteen: dit is geen ‘normale’ Maserati Levante.
En dan zitten de kleppen in het uitlaatsysteem nog dicht. Wanneer we de auto in Sport- of Corsa-modus zetten wordt het helemaal een feest. Al voordat de auto in drive staat hebben we een glimlach van oor tot oor op ons gezicht.
Maserati Levante Trofeo is snel
De beresterke V8-krachtbron levert meer dan genoeg power om nekklachten te bezorgen. In 4,1 seconden snelt de SUV van 0 naar 100. Minstens zo indrukwekkend is het geluid van de Trofeo. Het geluid van een V8 uit Maranello blijft echter lastig te beschrijven. Doe je oren daarom een plezier en bekijk de autotest van deze Levante Trofeo ook op ons YouTube-kanaal:
(de tekst gaat verder onder de video)
ZF-automaat
De power van de V8-biturbo vindt zijn weg naar alle vier de wielen via een ZF-achttrapsautomaat. De transmissie van Duitse makelij is razendsnel. Zelf schakelen kan ook via grote koolstofvezel schakelflippers die aan de stuurkolom vastzitten. Ze draaien dus niet met het stuur mee, maar zijn groot genoeg om vanaf iedere positie te bereiken.
Tail-happy
De auto kan het vermogen 50/50 verdelen over beide assen, in een constante zoektocht naar optimale grip. Toch heeft de auto een duidelijke voorkeur voor de achteras. Een klein beetje te veel gas in combinatie met de Sport-modus zorgt voor het betere schuifwerk aan de achterkant. Het siert de auto, want dit hoef je niet te proberen bij de Duitse concurrentie. Die laten het simpelweg niet toe.
Luchtvering
Dankzij luchtvering komt de vijf meter lange en bijna 2,2 ton wegende Levante Trofeo zonder moeite door een bocht, ongeacht de snelheid. In de Sport- en Corsa-stand komt de auto laag op het wegdek te liggen en rolt zo nauwelijks in de bochten.
Rustig rijden
Verschillende rijmodi optimaliseren het potentieel van de Trofeo: Offroad, I.C.E., Sport en Corsa. Je vindt ze in een overzichtelijke rij knoppen in het middenconsole.
Je kunt het uiteraard ook wat rustiger aan doen met de Levante Trofeo. Zet de auto in I.C.E (Increased Control & Efficiency) om het uitlaatgeluid te dempen. Daarnaast komt de auto iets hoger te staan en is de gasreactie afgeknepen. Je kunt het gaspedaal zelfs vol intrappen zonder dat je wegschiet.
De auto is ook voorzien van allerlei moderne rijhulpsystemen als lane keeping assist, adaptieve cruise control en blind spot monitoring. Dubbel isolatieglas zorgt ervoor dat het in de auto ijzig stil blijft op de snelweg. Een lange roadtrip naar de skigebieden in de Italiaanse Dolomieten is dan ook geen enkel probleem met deze SUV.
Waarom de Maserati Levante Trofeo?
De Maserati Levante Trofeo heeft een vanafprijs van dik 233.000 euro, inclusief bijna 72.000 euro bpm. Een prijs die vrij normaal is in dit segment. Toch is hij dik 30.000 euro duurder dan een Porsche Cayenne Turbo of Audi RS Q8, maar wel goedkoper dan een Lamborghini Urus of Bentley Bentayga.
De Levante Trofeo is dus aan de prijs, maar hij heeft een groot voordeel: hij is nog uniek. De rich and famous hebben hem nog niet ontdekt, waardoor hij in het rijtje Cayenne Turbo, RS Q8 en de Lamborghini Urus net even iets meer opvalt. En als je dik twee ton uitgeeft, wil je toch iets hebben wat je rijke buurman nog niet heeft.
Een bijkomend voordeel van de Levante Trofeo is dat je niet langer hoeft te wachten op een SUV van Ferrari, het blok uit Maranello ligt namelijk al in deze Maserati.